Finns det svampkorgar med flera fack i butiker någonstans?
Jag skulle vilja ha en korg med typ tre fack, ett stort och två mindre. Ett för känt matvänligt, ett för nyfiken på om matvänligt, ett för nyfiken men kanske giftigt eller extraordinärt. Som det är nu har jag en korg och massa påsar i fickorna ifall att.
Måste det beställas av de på hemslöjden hemma? (De binder allt)
böcker rekomenderas att man plockar svamp i en luftig korg, riktigt tycker jag, men att sedan dela in korgen i avklippta mjölkförpakningar eller andra täta lådor, varför skall man då ha en luftig korg? då går det ju lika bra med plasthink eller plastkasse, det blir ju lika tätt
Det gällde att dela in svampkorgen i fack för plockning av olika kategorier svamp. Kartongerna behöver ju inte ha någon botten, då blir det luftigt. Jag har även använt kartongskivor som avgränsare.
När man plockar en art, t.ex. trattkantareller, behövs inte dessa fack.
Delar av min korg med det som finns i skogen,stora löv, en liten grangren, mossa… eller min huvudduk av armens halsduk/fotlinda/mitella(som annars skyddar mot mygg och bromsar.Annars plockar gubben och jag olika sorter i våra korgar, så slipper vi sortera sen. Om jag plockar något som inte ska ätas så åker det inte ner i korgen bland matsvamp utan plockas separat eller fotas av.
Snyyyyygg….! :) Vill se Anithas också!
Har en snart söndertorkad spånkorg, använder som Boman det jag har till hands för att ev dela av. Brukar dock ha ett par “blomkrukekassar” av papp i ryggan, OM jag hittat sådana mängder att korgen inte räcker till( I wish) !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.