0 1690 visningar

11 svar

Svampkorgar

MariaW

12 aug 2009 kl. 22:28

Finns det svampkorgar med flera fack i butiker någonstans?

Jag skulle vilja ha en korg med typ tre fack, ett stort och två mindre. Ett för känt matvänligt, ett för nyfiken på om matvänligt, ett för nyfiken men kanske giftigt eller extraordinärt. Som det är nu har jag en korg och massa påsar i fickorna ifall att.

Måste det beställas av de på hemslöjden hemma? (De binder allt)

0

Mikael, Västergötland

12 aug 2009 kl. 22:38

Vet inte om det finns specialkorgar. Själv använder jag en korg med sex stycken nya jordgubbskartonger i.
Andra vet jag använder avklippta mjölkpaket.

0

anithau

12 aug 2009 kl. 22:50

Sy en svampkorg.
Har en kompis som håller på att sy en åt mig. Det blir 3 fack.

0

Anithau

MariaW

12 aug 2009 kl. 23:02

Och hur stärker hon den på för vis? Jag är inte så sykunnig men syster, men hon har liksom inte tid så jag får nog sy själv.

0

i alla

klas jaederfeldt

12 aug 2009 kl. 23:57

böcker rekomenderas att man plockar svamp i en luftig korg, riktigt tycker jag, men att sedan dela in korgen i avklippta mjölkförpakningar eller andra täta lådor, varför skall man då ha en luftig korg? då går det ju lika bra med plasthink eller plastkasse,  det blir ju lika tätt

0

Mikael, Västergötland

13 aug 2009 kl. 00:46

Det gällde att dela in svampkorgen i fack för plockning av olika kategorier svamp. Kartongerna behöver ju inte ha någon botten, då blir det luftigt. Jag har även använt kartongskivor som avgränsare.
När man plockar en art, t.ex. trattkantareller, behövs inte dessa fack.

0

anithau

13 aug 2009 kl. 06:56

MariaW!
Det är lite svårt att beskriva.
Den är snart klar. Då fotar jag den och sätter in den här på forumet.

0

i alla

Boman

13 aug 2009 kl. 07:08

Delar av min korg med det som finns i skogen,stora löv, en liten grangren, mossa… eller min huvudduk av armens halsduk/fotlinda/mitella(som annars skyddar mot mygg och bromsar.Annars plockar gubben och jag olika sorter i våra korgar, så slipper vi sortera sen. Om jag plockar något som inte ska ätas så åker det inte ner i korgen bland matsvamp utan plockas separat eller fotas av.

0

Lill

13 aug 2009 kl. 07:38

Jag använder bitar av ett sönderklippt lakan. Inte bara för att lägga mellan matsvampar och okända svampar, men mellan varje lager svamp.

0

MariaW

19 aug 2009 kl. 18:50

Det fick bli lite hemmapyssel och efter 10 avkörda nålar och en hel massa svordomar fick jag nog ihop det till slut.

0

MariaW

19 aug 2009 kl. 18:53

Således en korg med 1-6 fack beroende på hur man känner för det.

0

Helena i Lund

19 aug 2009 kl. 20:04

Snyyyyygg….! :) Vill se Anithas också!
Har en snart söndertorkad spånkorg, använder som Boman det jag har till hands för att ev dela av. Brukar dock ha ett par “blomkrukekassar” av papp i ryggan, OM jag hittat sådana mängder att korgen inte räcker till( I wish) !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone