0 280 visningar

13 svar

Nu har det gått så långt..

Hans v E

13 aug 2009 kl. 10:55

med spridningen av felaktigt namn, att DN i dag skriver: “...rejäla gula kantarellskördar…(vadå gula skördar?). Men de skriver i alla fall inte “...om man är en gul kantarellplockare…”, men det är väl nästa steg.
Kan inte vi på svampguiden göra något åt detta!

0

MariaW

13 aug 2009 kl. 11:06

Det enda man kan göra är väl att säga att en kantarell är en kantarell (Cantharrelus cibarius var cibarius) och en blek kantarell är i en blek kantarell (Cantharellus cibarius var pallens) osv.

Eftersom många kallar den bleka kantarellen bara kantarell så är jag inte förvånad över att en dagstidning kallar kantarellen gul kantarell. Omskrivningar som skogens guld har jag också läst.

0

Jan A, Uppsala

13 aug 2009 kl. 11:24

Man får faktiskt kalla en svamp precis vad man vill på det s.k. svenska språket. Det finns ingenting som säger nåt annat!

0

Irene A

13 aug 2009 kl. 11:48

Och nog är väl en svampskörd ganska gul om den är fylld med kantareller?

0

anithau

13 aug 2009 kl. 13:46

Jag fick idag en stor “gul” skörd. Men inte kantarell utan gulkremlor. Massor.

0

Göran H

13 aug 2009 kl. 22:36

Men snälla Hans, du har ju lovat att inte gå in i den gula debatten, kan du då inte hålla tand för tunga, eller fingrarna utanför tangentbordet???

0

svampstaff

13 aug 2009 kl. 22:41

Håller med Hans jag, aldrig säger jag att jag ska gå ut och plocka gula kantareller!
Antingen plockar jag kantareller eller om jag har tur, bleka kantareller, så enkelt är det, för en som plockar mkt)

0

Hans v E

13 aug 2009 kl. 22:48

Har jag lovat det? Det måste vara längesen.

0

SvenD

13 aug 2009 kl. 22:56

Tycker jag känner igen diskussionen! Precis som på TV -  gamla repriser!!

0

Ähhh.

Göran H

13 aug 2009 kl. 23:15

Ta det lugnt SvenD. Jag bara påminner Hans V E om hans högtidliga löfte för c:a två år sedan.

0

BaWa

13 aug 2009 kl. 23:31

Det har verkligen gått långt när t.o.m. asterisker börjar tjafsa om det. Kan ni inte lämna det till oss vanliga dödliga amatörer som inte ens ser skillnad på en kantarell och en kantarell?

0

eller??

14 aug 2009 kl. 07:11

Håller med Hans, rätt ska vara rätt. Annars är det svårt att förstå den artrikedom som faktiskt finns. Hur ska vi annars kunna stoppa artbortfallet som pågår i Sverige och övriga världen, om man inte vet om att det finns en skillnad? Den biologiska mångfallden hänger på de små skillnaderna som finns!!!

0

guza

14 aug 2009 kl. 14:40

men snälla eller??? artrikedomen framgår väl bara tydligare om alla svamparter har ett specifikt egennamn som inte är lika med namnet på hela släktet????eller….

0

buffy

14 aug 2009 kl. 18:26

Om man skördar Reine Claude-plommon eller banansquash, vilken färg har skörden då? Är det bara kantareller som inte kan vara gula?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone