Efter fem dagars teleavbrott är jag tillbaka för att tala om att förra torsdagen gjorde jag detta fynd på dryga timmen. Gissa om jag blev förvånad, men det var skuggsida av både ung och gammal granskog mad gräs och blåbärsris. Någon annan svamp såg jag inte !
samma konstaterade jag i går då skörden blev 2-3 kg kantareller.
inte en enda svamp av annan art i skogen är svartfotad pluggskivling. men dom äterman ju inte , men annars hade det gått att få ihop minst 20 kg av denna art. tydligen klarar denna pluggskivling och kantareller torkan relativt bra relativt annan svamp som “min” skog annars brukar vara fylld av.
Hej per d! mfl.
För de som inte visste det så är svartfotad pluggskivling en av de bättre svamparna att färga ullgarn med.
Det finns flera färgämnen i svampen så man kan inte riktigt förutse vilken färg det blir.
Sedan beror det på vad man har betat ullgarnet med.
Färger som jag fått är olivgrön, mörkgråviolett, brunt, beige, grått m.m.
När jag hittade mängder av den svampen för längesedan, visste jag inte om att det gick att färga med den, då tänkte jag, synd på så mycket svamp och så vacker till ingen nytta.
Men nu brukar jag plocka den, har dock aldrig sett så många på en gång.
Hej Maria!
Du kan göra alla alternativen.
Jag färgade med frysta blodröda spindelskivlingar
C.sanguineus men jag tycker att färgen blir klarare och starkare om man torkar dem.
Tänk på att många spindelskivlingar är giftiga, stå ute när du färgar(ångorna när svampen kokar är inte nyttig)
Om man torkar svampen kan man samla tills man har fått tillräckligt för ett färgbad.
Stora svampar som svartfotad pluggskivling får man skära i flera delar för att den ska torka.
Många tickor ger bra färg, de är lätta att torka.
Lycka till!
Hej igen!
Jag har färgat med fjällig taggsvamp och laborerat i många år, men bara fått en tendens till blått, förra året fick jag motaggsvamp av en kompis och tänka sig det blev mörkblått omgående, vilken lycka.
Vi fortsätter “prata” färgning under rubriken
Färga med svamp!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.