0 436 visningar

18 svar

Kantareller

Lena M

7 aug 2006 kl. 14:56

Efter fem dagars teleavbrott är jag tillbaka för att tala om att förra torsdagen gjorde jag detta fynd på dryga timmen. Gissa om jag blev förvånad, men det var skuggsida av både ung och gammal granskog mad gräs och blåbärsris. Någon annan svamp såg jag inte !

0

Ellinor

7 aug 2006 kl. 15:30

Härligt… snålvattnet rinner till! *: )

0

Svampnörden

7 aug 2006 kl. 16:25

Ja ja ja svampporr äntligen!
Jag blir så avundssjuk så jag smäller av. Men var i Sverige pratar vi om här?

0

Lena M

7 aug 2006 kl. 18:55

Då är vi i Gästrikland, på gränsen till Dalarna.

0

per d

7 aug 2006 kl. 19:03

samma konstaterade jag i går då skörden blev 2-3 kg kantareller.
inte en enda svamp av annan art i skogen är svartfotad pluggskivling. men dom äterman ju inte , men annars hade det gått att få ihop minst 20 kg av denna art. tydligen klarar denna pluggskivling och kantareller torkan relativt bra relativt annan svamp som “min” skog annars brukar vara fylld av.

0

Göran H

7 aug 2006 kl. 20:31

Nu har jag dreglat ner min nytvättade T-shirt.

0

Elisabeth

7 aug 2006 kl. 20:51

Hej per d! mfl.
För de som inte visste det så är svartfotad pluggskivling en av de bättre svamparna att färga ullgarn med.
Det finns flera färgämnen i svampen så man kan inte riktigt förutse vilken färg det blir.
Sedan beror det på vad man har betat ullgarnet med.
Färger som jag fått är olivgrön, mörkgråviolett, brunt, beige, grått m.m.
När jag hittade mängder av den svampen för längesedan, visste jag inte om att det gick att färga med den, då tänkte jag, synd på så mycket svamp och så vacker till ingen nytta.
Men nu brukar jag plocka den, har dock aldrig sett så många på en gång.

0

Bo Reyer

7 aug 2006 kl. 21:08

Desa ser tämligen orensade ut, men mina ser likadana ut. Med dessa horder av mygg och bromsar har man inte tid att grovrensa i skogen. Efter någon frostnatt kommer man hem med så gott som färdigrensad svamp.

0

per d

7 aug 2006 kl. 21:53

elisabeth, tack för tipset !
men nu har jag aldrig haft något ullgarn hemma och jag kan heller inte sticka !

0

MariaB

7 aug 2006 kl. 23:08

Elisabeth, hur tar man tillvara svamp man ska färga garn med? Torka, frysa, färsk????

0

Elisabeth

7 aug 2006 kl. 23:29

Hej Maria!

Du kan göra alla alternativen.
Jag färgade med frysta blodröda spindelskivlingar
C.sanguineus men jag tycker att färgen blir klarare och starkare om man torkar dem.
Tänk på att många spindelskivlingar är giftiga, stå ute när du färgar(ångorna när svampen kokar är inte nyttig)
Om man torkar svampen kan man samla tills man har fått tillräckligt för ett färgbad.
Stora svampar som svartfotad pluggskivling får man skära i flera delar för att den ska torka.
Många tickor ger bra färg, de är lätta att torka.
Lycka till!

0

Elisabeth

7 aug 2006 kl. 23:37

Maria B

Vi kanske ska diskutera färgning under en annan rubrik.
Har du färgat förut? Växter ?

0

MariaB

7 aug 2006 kl. 23:42

Tack för svar Elisabeth.
Då ska jag börja samla och torka några sorter.
Kan inte färga själv men jag har en vän som vet hur man gör.Det vore roligt att prova lite nästa sommar.

0

MariaB

7 aug 2006 kl. 23:44

Jag vet ett ställe där det växer massor av Motaggsvamp, den kan väl bli blå om man lyckas tror jag.

0

Elisabeth

8 aug 2006 kl. 20:26

Hej igen!
Jag har färgat med fjällig taggsvamp och laborerat i många år, men bara fått en tendens till blått, förra året fick jag motaggsvamp av en kompis och tänka sig det blev mörkblått omgående, vilken lycka.
Vi fortsätter “prata” färgning under rubriken
Färga med svamp!

0

Lena M

8 aug 2006 kl. 21:08

Elisabeth, nu har vi pratat om varandra på samma tråd, eller rättare sagt färg, blått.    Lena

0

BICA

9 aug 2006 kl. 13:48

vilka fina kantareller. Ivilken del av Sverige befinner du dig?
I Norrland har jag hittat några kremlor bland träden i mörkaste skogen.

0

Lena M

9 aug 2006 kl. 18:27

jag bor i Gästrikland, inte långt ifrån dalgränsen, Falun.

0

lilla my

9 aug 2006 kl. 21:10

Lena, jag dreglade precis rakt ner i tangentbordet… sååå avundsjuk! Grattis, blir jag väl tvungen att säga även om det svider i mig… det där var ju MIN svamp!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone