0 517 visningar

8 svar

Goliatmusseron

gunhild Nordås

14 aug 2009 kl. 09:59

Elisabeth B frågade i en annan tråd om jag hittat nån goliat, men det har jag inte trots vandringar på hedarna. Hoppas dom kommer nu när nätterna blir kallare. I natt var det inte många plusgrader.
Hörde att man hittat några uppe i Pitetrakten och det vore kul att få rapporter från er som hittat.
Trots allt regn är det nu torrt på hedarna igen även svampmässigt.

0

gunhild Nordås

14 aug 2009 kl. 21:28

Lyfter den här tråden med en länk från Bohuslän. http://bohuslaningen.se/nyheter/munkedal/1.548883

0

Elisabeth Bååth

15 aug 2009 kl. 23:55

Gunhild
Det är märkligt men det borde komma goliat iår. Niclas rapporterade några ex från Skellefteå men här i Umeåtrakten hittade vi inga.

0

Lill

16 aug 2009 kl. 07:33

Nu har vi haft några kalla nätter och nu regnar det så nu tror jag goliaten kommer.

0

gunhild Nordås

16 aug 2009 kl. 17:09

Nu har det snart regnat ett dygn och vi har haft några nätter med temperatur under 10 plusgrader så jag håller med dom kanske kommer. Jag hittade en riktigt fin karljohan i dag. Det blir ju bättre kvalite på svamapen när det är svalare. Bara regbet ger med sig ska jag ut och kolla.

0

Irene A

16 aug 2009 kl. 17:47

Har just kommit hem från en helg i Vilhelmina. På en av våra bensträckarplatser efter vägen, i Fredrika, fanns ett par av dem idag. Det verkar generellt vara mer svamp på gång i inlandet (där det har kommit mycket mera regn) än härute vid kusten.

0

Lena M

16 aug 2009 kl. 17:55

Grattis till dem !
Jag jagar kalle ( kj ) och igår hittade jag tre fina ex. och idag en till stolt fjällskivling.
Jag tror att det börjar poppa upp nu !

0

Lill

17 aug 2009 kl. 12:43

I dag hittade jag Goliat.
Träffade Niclas på heden med ett filmteam så han fick ta den.
Hittade några fler knoppar, men de var små. Några dagar till nu så ska nog gårdagens 20mm regn ge frukt. :-)

0

Lill

Elisabeth Bååth

17 aug 2009 kl. 22:51

Kul att du hittat några på G. Efter regnet så kommer ju nu sol och värme!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone