0 591 visningar

11 svar

Rodnande fjällskivling

Boris Uppsala

14 aug 2009 kl. 15:36

Bilder på fjällskivlingen

0

Karl S

14 aug 2009 kl. 15:42

Tycker inte jag känner igen rodnande f. på bilden,  bl a är fjällen för små.  Storleken är oxo för liten. Lukt?

Svårt att säga vad det är för art.  Du bör nog vänta med att inmundiga den tills det kommit fler synpunkter.

0

Boris Uppsala

14 aug 2009 kl. 16:19

Jag märker att efter ett tag det blev mörkgula nästan bruna fläckar.
Det enda jag kan tänka mig att det rör sig om
champinjonfällskivling, eller?

0

klas jaederfeldt

14 aug 2009 kl. 17:13

skulle tro att det är en ung champinjon, kan inte ge arten

0

klas jaederfeldt

14 aug 2009 kl. 17:22

fjällskivlingar och champinjonfjällskivlingen har vita skivor

0

Hans v E

14 aug 2009 kl. 21:27

Champinjoner har i början vita eller skära skivor. Håller med om att det är en champinjon av något ovanligt slag. En väldigt vild gissning är rotchampinjon -  Agaricus romagnesii.

0

hans

klas jaederfeldt

14 aug 2009 kl. 23:19

nu måste jag säga emot dej Hans,champinjoner har aldrig VITA skivor, ljusgrå eller rosa och så småningon svarta,även om man gräver upp en champinjonknopp under jorden så har den ALDRIG rent vita skivor

0

hans

svampstaff

14 aug 2009 kl. 23:26

Utan tvekan en ung kungschampinjon, fast jag ingen stjärna har:)

0

Klas

Jan A, Uppsala

15 aug 2009 kl. 07:14

För rättvisans skull; champinjonfjällskivlingens skivor är vita bara tills hatten öppnat sig. Sen blir de rosagrå. Jag brukar kalla det för att de “grådnar”.

0

Jan A

Boris Uppsala

15 aug 2009 kl. 10:15

Jan, jag tror att så var fallet med champinjonfjällskivlingens skivor dom var lätt rosa färgade. Bilden i Boken Svampar av Ryman och Holmåsen är lite oklar medan på bilden jag visade är fjällen är mörkare.
Tack till er alla för svaren och synpunkerna.

0

Kungschampinjon

Michael Krikorev

15 aug 2009 kl. 11:09

Jag håller med svampstaff, skulle inte förvåna mig om det är en kungschampinjon. Dofta på den! Kungschampinjon har en god doft av mandel/marsipan.

0

Klas

Hans v E

15 aug 2009 kl. 18:36

Jag måste försvara mig med att den ljusgrå färgen ofta uppfattas som vit.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone