Det har funnits en del trådar där ämnet tagits upp, men ingen som bara handlar om detta ämne. Kort sagt handlar det om den kniv ni använder till svampen.
Det verkar finnas två populära modeller. Dels “Karl-Johan”, den med det moraknivsliknande bladet och borsten. Dels “ICA-kniven”, med tunt plåtblad (sheepsfoot-form) och borste i baken.
Karl-Johan passar mig extremt dåligt. Bladet är helt fel för svamp och alldeles för grovt. Borsten är lite fiffigt placerad, men kniven tar upp hela handen och man kan knappast hjälpplocka med den handen utan att lägga ner kniven. Klumpig är den.
ICA-kniven är mer ändamålsenlig. Kvaliteten på bladet är usel, det är bara plåt, men formen är någorlunda lämpat för svamprensande, speciellt för att skära av svampfötter på t.ex. trattkantareller, då den ligger bra mot tummen.
I skogen är jag tyvärr lite för ivrig och rensar dåligt. När jag kommer hem brukar jag använda en liten Victorinox parerkniv, med “fågelnäbbsformat” blad. Den har bra form för rensande av både små och stora svampar, och spetsen gör det lätt att komma åt överallt, peta bort skräp och barr
och skära bort dåliga delar på svåråtkomliga ställen. För mig är det den rätta formen på bladet, men den ligger dåligt i handen i skogen. Borste på kniven är inget självändamål för mig, jag har en vid sidan av som jag går igenom svampen med efter knivrensningen.
Jag har använt diverse små fällknivar och fasta knivar, men den ultimata svampkniven har jag inte hittat än. Kanske kan den här tråden hjälpa mig att hitta den?
- Vad för kniv?
- Flera knivar?
- Vad använder du den/dem till (rens i skogen, rens hemma etc.)
- Använder du den/dem till nåt annat än svamp?
- Hur nöjd är du med den?
- Om du fick ändra på den, vad skulle du då göra för att få den precis som du vill ha den?
Jag har en svampkniv sen några år tillbaka som fanns med i en fyndlåda på loppis. Tror den är tänkt för frukt ursprunligen men den har perfekt vikt och snittar svampfötter bra, även bra för rens hemma. När inte kniven räcker till tar jag en brödpensel eller sköljer i vatten.
Jag har min Marttiini (finsk kniv), som har läderslida fäst på bältet till kameran, med mig för grovrensning i skogen. Hemma rensar jag med ICA-kniven och en vass förskärare till att skiva större svampar som ska torkas ex. karljohan och goliatmusseroner.
ICA-kniven som är billig kan stickas fast i svampkorgen och det är ingen katastrof om man råkar tappa den. Det är bra om det finns ett hål i skaftet på kniven då kan man sätta ett snöre i den och binda fast den i korgen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=191771
Jag har bara ICA-knivar. De fungerar bra nog, och trots att de får ligga i skogen ett bra tag ibland så rostar de inte. Jag hittade min röda kniv, som jag la ifrån mig under en gran i november, för ett par veckor sedan på samma plats och utan några som helst skador. Ganska bra betyg tycker jag.
Med ICA-kniven är väl just “problemet” att den fungerar bra nog och till det låga priset. Det finns ingen större anledning att peta i designen på den. Fast för en sak som att kapa fötterna på trattkantareller är den inte optimal för mig. Man får för lång bladegg under tummen, och jag har småskurit mig ett par gånger. En vinkling på bladet, som man ser både på Martiinin och svampstaffs kniv gör jobbet bättre. För mig.
Den kniv jag rensar med hemma är också en renskniv för grönsaker och frukt, men de gör jobbet bra. Kunde man bara skogsanpassa den…
Hoppas fler vill lägga in sina val och erfarenheter. Jag skall lägga in en bild på ur min optimala kniv skulle kunna se ut. Den är inte helt okontroversiell.
Karl-Johan kniven fungerar inte heller i min hand och Ica kniven där skär jag sönder mig på hela tiden så ingen av dom använder jag mig av.
Jag har flera knivar bla Sagaform Adventure Svampkniv och Marttiini Svampkniv men mest använder jag mig av min Fiskars svampkniv. Tyvärr görs inde den kniven längre. Tycker att den ligger gott i handen på mig när jag rensar svampen. Rensar gör jag i skogen.
När de slutade att göra Fiskars så hittade jag en liknande som jag har köpt o den fungerar lika bra som Fiskars. Svampkniv med slida står det att den heter. http://www.svampfoten.nu/prod04.htm
Min favvo fiskars ;)
K-J kniven är klumpig -jag skär mig och krånglar, bladet är för tjockt - hela kniven känns felvänd.
ICA-kniven favoriten i många år -transporterar den i en slida jag gjort av kartong och silvertejp.
Granngårdens fällkniv (se svampstaffs bild) är på stark frammarsch som favorit, smidig samma princip som ICAkniven men med ett litet stadigare blad. Fällfunktion och karbinhake ger den extra plus för förvaring o transport.
Tack för er input hittills, intressant att se hur ni bär er åt ute i skogarna.
Idag gick jag t.ex. omkring med en EKA Swede 38 i handen. Klar snittrisk, även om den är liten och praktisk.
Jag har tidigare tagit upp en knivtyp som heter “bird and trout”, t.ex. av Cold Steel. Man bär den antingen runt halsen eller i en ring runt lillfingret, och man kan arbeta med båda händerna och ändå ha den snabbt tillgänglig.
En sådan med samma typ av blad som svampstaff har vore nära det ultimata för mig, men var sätter man då borsten?
Jag har inte lyckats hitta någon perfekt svampkniv än, och eftersom de ändå har en förmåga att bli borttappade i skogen, har jag för tillfället en kombination som jag är mycket nöjd med:
en fruktkniv (typ 5-pack som dök upp i butikens 10-kronorslåda)
+ en billig lackpensel med perfekt spänst för att borsta rent svampar med.
Och kolla, båda har hål så man kan knyta fast dem i ett snöre..
Jag har ärvt en fin fällkniv från min far. Han använde den mest till att filea gös och aborre, men den är utmärkt som svampkniv.
Fällbarheten gör den lätt att bära med sig och stoppa i fickan mellan svampfynden, inte större än ett munspel.
Jag rensar så mycket som möjligt i skogen, och en del svampaerter bör man jklyva för att se att de inte har för mycket maskgångar.
En liten borste kan man sakna ibland, men mestadels löser det sig med en mosstuss t ex.
Jag fick Moras Karl Johan av min bättre hälft i fjol och är mycket nöjd med den. En del påpekar att den ligger fel i handen, inte går att “hjälpplocka” med knivhanden etc.
Jag har inte några bekymmer med något sådant, kanske beroende på att mina händer inte är alltför stora - då kan jag tänka mig att det blir lite mer stök. KJ ligger perfekt i handen både vid skörd och marsch.
Borsten har bra hårdhet. Använder den även hemma vid finborstningen.
F ö är jag en sådan som gärna borstar i skogen. För mig som småbarnsförälder är det oerhört skönt att få sjunga långsamhetens lov någon timme då och då, och då kan jag gärna sitta och borsta lite på skörden - såvida inte guldfebern gripit tag i en…
Här är min lilla samling. Gillar små verktyg, så de båda gula har varit favoriter.Den i trä är alldeles ny,
men har prövat den och tycker den ligger fint i handen. Bra att eggen är böjd. Räfflor gör att man får bra grepp om slemmig hatthud.
Fäster den med jojjo i brallan.
Finns för 75kr i Kolsva.
65kr tar jag på svampdagen.Den Gula fyrkantiga har tidigare varit högst på listan men nu vete fasen…
Jag skulle få spader om jag kom hem med påsen full av oborstad svamp. Mycket av de jag finner är i stort sett skräpfria och då är det otänkbart för mig att lägga dem tillsammans med mindre rena svamparna - då måste jag ju sitta i evighet och städa alla som blivit nedskräpade.
Om jag däremot råkar finna svamp och tänker ge till nån som inte ids gå själv så får de åtminstone rensa bort skräpet själva.
Högberg
18 aug 2009 kl. 20:36
Denna svampkniv av FSC-certifierad ek där överskottet går till WWF och i år orangutangen kommer jag inom kort få av min dotter som säljer sådana, bl.a.
Jag vet inte om den är bra, men det kommer att kännas bra när jag använder den.
89 kronor varav 10% till WWF
Jag tycker inte att KJ blad är för brett, även om jag förstår vad du menar, Peter. Jag rensar utan större precision - vilket skall förstås som utan krav på enhetlig storlek på bitarna etc. Tycker att jag får bort de delar jag inte vill ha, utan att kvadda resten.
Vid guldfeber (oavsett svampart) kan det kännas som om man ev kunde haft ett längre blad - men det stör mig inte.
Patrik, jag har inte hanterat KJ med svamp, bara i handen. Fast när jag ser på bladet är det lustigt slipat, det har en sk. “scandi grid” som en morakniv, vilket borde ge motstånd i det man skär eftersom slipfasen är så brant. Att skära i svamp är heller ingen tuff uppgift för en kniv, så ett tunnare blad och kanske v-slipning vore bättre och ändå starkt nog.
Jag hade dock ingen avsikt att säga något om hur du använder och uppskattar din kniv med det här inlägget. Funkar det så funkar det! Jag är bara nyfiken på hur ni gör därute.
Ja Peter, det är en Eka. Den känns väldigt bra. Håller skärpan, har aldrig behövt bryna den. Saknar refflad bakegg att dra av hattskinn med.
Den andra gula är åxå praktisk men känns lite fyrkantig i handen. Liten, bara 9cm med indraget blad. Det är ju igentligen en trädgårdskniv från 1980.
Långt ifrån optimal för svamp, men för allt annat man kan hitta på i skogen: förbereda eld, fiske, jakt på mindre vilt etc.
Randall no 8, “Trout and bird”. Handgjord, otroligt vacker kniv, men ack så dyr, runt 4-5000 kronor. Och så 5 års väntetid…
http://www.bp-outdoors.com/randall_pics/randall_knife_model_8_4_02996_450.jpg
Hellre en Randall än en storbilds-TV!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.