0 1334 visningar

60 svar

Kommersiellt perspektiv

Ola Hultman

15 aug 2009 kl. 08:14

Som de flesta vet handlar jag med svamp i Värmland. Det finns gamla trådar her som blivit lite småheta i ämnet, men jag tycker det vore kul med en ny debatt. Att det är tråkigt att hamna i spåren efter en proffsplockare är ju självklart, det drabbar även mig, då jag är en smått fanatisk plockare på fritiden. En tröst jag har funnit är att åtminstone de Gula kantarellerna ökar i produktion per ytenhet och år ju hårdare de plockas. Om det betyder att de skjuter nya kroppar för att ersätta plockade vet jag ännu inte men helt klart mår arten bra av allt trampande i skogen.
Det finns många intressanta vinklingar i detta ämne men nu ska jag till jobbet. Jag besvarar eller tar upp tråden vid senare tillfälle.

0

Marina Jansson

15 aug 2009 kl. 08:56

I Kungälv, där jag bor, finns det inte mycket svamp att göra business med. Trattisar i Svartedalen kanske, men vi är väldigt många som slåss om svampen.

0

buffy

15 aug 2009 kl. 12:08

Här i NV Skåne hittar vi bara till husbehov. All min torkade svamp utom 1 brk trattisar var helt slut nu när säsongen tack o lov började igen.

0

Morgan

15 aug 2009 kl. 12:55

På mina favoritställen finns det så oerhört mkt svamp när det är ett bra år så man kan inte plocka och ta reda på allt.
Det gäller framför allt Rödgul trumpetsvamp och givetvis trattkantareller.
Härom året funderade jag lite på att sälja lite rödgula, men kände att det förtog lite av tjusningen med att vara i skogen.
Dock plocckar jag så mkt att jag kan äta svamp var dag året om samt skänker svamp till de som inte kan eller har möjlighet att ta sig ut i skogen.
Jag har dock inget emot att folk gör affär av det som skogen har att erbjuda, det finns ett enormt överflöd och mycket pengar att tjäna om man vill.
Jag har en kompis vars fru bara i år har plockat över 500kg blåbär tex. Själv plockade jag en halvliter innan jag tröttnade och ägnade mig åt att undersöka omgivningen efter svamp istället.
Och medans min äkta hälft envisades med att fortsätta plocka blåbär (fanns nästan ingen svamp) så åt jag upp hälften av det jag hade plockat. =)

0

Peter, Linköping

15 aug 2009 kl. 16:20

Det krävs ett zen-sinne för att klara av att plocka 500 kg blåbär! Att ens plocka ihop en mugg är en ren pina!

0

Ola H

15 aug 2009 kl. 16:51

Just det du säger Morgan om överflödet var det som en gång drev mig om att bygga upp verksamheten här i Kil. Det tog mig 15 år att organisera plockningen till det stadie vi befinner oss i. Det har varit framgångsrika år men nu har omgivningen kommit ikapp oss i form av “svartnasare” som utnyttjar det vi byggt genom att med minimala omkostnader konkurrera om inköpet och sedan dumpa priset i storstäderna så att vi får svårt med avsättningen.
På något sätt måste vi hitta nya grepp så att vi åter kan ta täten i utvecklingen och då är en sak vi grunnar lite på att försöka kommersiallisera fler arter. Det finns massor med intressant svamp som inte ens plockas till husbehov. Ett stort problem att övervinna är dock att hitta system som får fram grejerna ända till konsument i ett gångbart skick. De flesta svampar är nämligen betydligt känsligare än kantarellen som ju är jämförelsevis oöm.

0

Peter, Linköping

15 aug 2009 kl. 18:37

Låter intressant, Ola.

Restauranger som riktar sig mot gourmetmat är nog redo att ta sig an mer udda svamparter. Det finns inte en gourmetrestaurang värd namnet som inte om våren skryter med ogräset på menyn som plockats av Roland Rittman nere i skåne.

Nyckeln är kvalitet och rätt nivå av förädling. Restaurangerna har inte själva tid att torka och pickla, där finns helt klart en nisch.

Och kvalitet…vem här på forumet köper de där söndertrasade balt-kantarellerna ens för 99 kr kilot?

I andan som råder nu med närproducerad och klimatsmart mat är väl ändå svampen värd ett kliv in i värmen. Se på bondens marknad vad folk är beredda att betala, om de vet att vad de köper är av högsta kvalitet.

Medelklassen är smakkänslig och vill vara “rätt”, där är ett segment av privatmarknaden också! Vem vill inte skryta med att den torkade sandsoppen från middagen kom från rätt leverantör?

“von Lidl…”

0

Jas i Västervik

15 aug 2009 kl. 19:26

Hej Ola! Ja det är rätt tråkigt att det inte funkar som ute i Europa, vilken saluhall man än besöker där ute så finns det en massa olika arter av svamp att köpa. Jag antar att du har bra kontakt med grossisterna i årstahallarna i huvudstaden, om inte så är det värt ett försök. Jag sålde rätt mycket till dem på 80talet och då var det allt från kanareller, trattisar, trumpet båda sorterna, sopp av olika slag och blod/skäggriskor. Det fanns eller finns ett företag som heter Mälarprodukter som köpte allt av mig. Sedan är det jävligt trist att en kedja som Willys handlar med baltsvamp vilket håller en usel kvalité, jag brukar alltid klaga hos min lokala Willysbutik i HBG och han som har hand om grösaksavdelningen är med mig, de gör ingen förtjänst på denna svamp då de får slänga mer än 50%. Du får lobba lite hos dem. Du säljer väl en del till SABA har jag förstått men de leverar bara skitsvamp till de stora butikerna, varför?? Jag tror så klart att Svensson hellre betalar lite mer för bra svamp än slänger pengar på just skitsvamp och det talar ju deras stora svin på just den svampen för.

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 22:00

Ola ...jag mailar dig på måndag

0

Jonnie

15 aug 2009 kl. 23:29

Bara att hålla med Peter och andra här i inläggen, jag har sålt j-ligt mycket svamp genom åren, jag plockar några hundra kilo kantareller varje år som jag både säljer och ger bort, FIN svamp som jag känner en stolthet för.
Idag levererar jag till både privatpersoner, restauranger och en stor ICA-butik som vet vitsen av att hålla på det här med kvalitet..

För att belysa problemet:
Försökte mej på att sälja svamp (kantareller) till en fiskaffär i närheten där jag bor härom året, de köpte in 20 kilo vill jag minnas, vilket naturligtvis sålde slut på några dagar,, nästa gång vi skulle göra affär var de inte intresserade och jag fick några dagar senare se hur butiken i stället tagit in den där förbannade baltiska skiten, vilket de gjorde eftersom de såg att de hade en marknad och nu kunde tjäna ännu mer pengar på okunnigt folk som köper allt som liknar kantareller..

Det är ju just på det viset, att det finns ett vinstintresse från Willys, eller den här fiskaffären, som gör att de cyniskt skiter i vad de säljer, så länge de tjänar ännu mer pengar.

Man kan ju stanna upp och ställa sig några frågor:

1. Vem kontrollerar den svamp Willys säljer, vem vet varifrån den kommer, hur den plockas, av vem, under vilka former den kommer hit???

2. Var är den fina intentionen om miljön alla så ivrigt säger att de värnar om?? det förstår ju alla som ser skiten hos tex Willys, att den färdats mycket långt och behandlats omilt.

Den nedre gräns för vad man är beredd att plocka och sälja för ligger,(för mej) idag på c:a 70 spänn kilot, under detta är det knappast någon vits, om man inte är inne på det här med välgörenhet och då kan man ju hellre ge bort svampen, det är roligare på något sätt.

Fortsätter den här balt-svampen ta mer marknadsandelar kommer allt mindre “riktig” kantarell ut i butikerna, den svampen som Ola H så vällovligt försöker göra tillgänglig för konsumenterna, eftersom sådana som jag och andra ledsnar och inte kan se någon vits med att hålla på..

Missförså mej nu inte, även om jag låter som en kallhamrad affärsman är det så att jag har det här som en rolig hobby, bra träning efter vätternrundan och jag känner samma sug efter att plocka svamp som en golfare känner när han skall börja spela golf på våren skulle jag tro.
Jag skulle dock plocka betydligt mer svamp av hög kvalitet som alla som köpte den skulle älska, om jag kunde sälja den för runt 70 spänn kilot, vilket ju OLa H och andra inköpare har svårt att erbjuda, på grund av balt-svampen….

(Varför låter inte ngn undersöka hur det ligger till med den här skiten hos Willys, en medial undersökning om balt-svampens vägar från plockare till konsument skulle nog få konsumenterna på andra tankar och de skulle nog kräva bättre “grejer” i hyllorna hos Willys) 

0

Peter, Linköping

16 aug 2009 kl. 09:13

Jonnie, tipsa DN! Kunskap om hur kantarellkedjan ser ut och vad förtjänsten är längst ner i svampkedjan kan nog få upp ögonen på en del. Fair Trade-kantareller, någon?

Man måste nog nischa marknaden mot smakmedveten, lätt skrytande och lite ängslig medelklass, de som utan att blinka köper tomater för dubbla priset på bondens marknad eller kaffe för 10 ggr priset från en Fair Trade-certifierad inköpare. Det skulle vara en dödssynd att slänga fram baltkantareller till sina gäster om dessa nu en gång för alla är medvetna om kvaliteten. Inga har längre pekfingrar och bättre minne än den urbana medelklassen. Nu när den fått upp ögonen för mijlö och klimatförändringar vill man dessutom skräppa lite med det.

Jag är inte bara sarkastisk. Ofta bottnar det i medmänskliga värderingar, upplysthet och medvetenhet. Kanske lite väl cyniskt då att nischa in en marknad dit…

Fråga Roland Rittman hur han kunde komma undan med att få 2.50 per kirskålsskott eller vad han nu får. Vägen går via medelklassen. Restaurangerna är bara mediet. : )

0

Peter, Linköping

16 aug 2009 kl. 09:20

Jag kommer att följa diskussionen här med intresse. Är ingen svampsäljare själv, men extremt intresserad av mat, kvalitet och smak, och kanske på god väg att bli en sån där ängslig medelklassare själv. : )

0

Peter, Linköping

16 aug 2009 kl. 11:42

Man måste förstås välja rätt kanaler också. Willys kommer aldrig att funka, men säljer man till t.ex. Cajsa Varg så kan man nog få betalt för kvalitet, om man nu kan leverera den.

Varje kock nuförtiden säger sig värna om närproducerat, ekologiskt, miljövänligt. Det borde finnas goda möjligheter att nischa in sig. Fast att slå 99kr/kg-baltkantarellerna får man nog ge upp. Gemene man är lite för priskänslig.

0

Jonnie

16 aug 2009 kl. 14:02

Ja, så är det nog, och jag tror heller inte att man kan sälja in så mycket “nya sorter” till vanligt folk, man är nog väldigt traditionell då man köper sin svamp, det blir nog helst kantareller, trots att vi som plockar och äter lite mer vet att andra sorter kan smaka betydligt bättre, tex kremlor, taggsvamp osv..

Men visst skulle man väl önska att det gick att saluföra svensk svamp i svenska butiker, i Sverige..
Vad avser Karl-Johan är det ju på det sättet att vi troligen har en av de bästa kvaliteterna i världen (sagt av ägaren till FIN Svamp i Molkom), och på kontinenten är ju KJ hur stort som helst, där man har ett stort spektra av olika produkter av KJ, allt från mat till konstverk och bröllopsgåvor..
det klart att det borde finns avsättning för andra produkter, inte minst med tanke på alla turister och medborgare i Sverige som tex har utländsk bakgrund…

Allt hopp står väl till Ola H och hans likasinnade, som försöker driva företag med svenska produkter och saluföra den fina svampen vi har här i landet..jag skulle gärna bidra med råvaran i den mån jag kunde och för den goda sakens skull sälja billigt till Ola och c:o, dock har allt sin nedre gräns..

personligen är jag ingen större KJ-fan men

0

Ola

16 aug 2009 kl. 22:02

Tjena grabbar

Kom precis hem med 10-12kg Gula. Ca: 500kr blir förtänsten. Ingen förmögenhet, men allt plockades på under 2 timmar, efter ordinarie arbete. Dessutom gör det gott i kropp o själ. Gött trött o sliten är jag så nu ska jag duscha o kravla i säng. Jag återkommer till tråden så snart jag kan.
Har läst allt ovan med stort intresse!

0

klas jaederfeldt

16 aug 2009 kl. 23:54

klart att de stora mataffärerna köper baltsvamp, det är ju samma art som de kantareller som växer i sverige (visserligen skitigare och torrare,men ändå samma svamp)
att svamparna är torra är ju något som konsumenten gynnas av , kilopris,vatten finns ju gratis i kranen,kanske finns det en anings risk att kantarellerna blivit aningen bäska/bittra.

men så länge vi har fri inport så är det nog för svampförsäljare att bita i det sura äpplet

0

Enelie, Linköping

16 aug 2009 kl. 23:54

Det här borde väl en av våra stora livsmedleskedjor vara intresserade av tycker man. Närproducerat om man jämför med varifrån den här burken kommer.
Den här finns på hyllorna till det fasila priset av 24.90:/35 g.

Men, då är den ju handplockad också;)

Hattsvamp???????

0

Katrin Tyringe

17 aug 2009 kl. 00:28

Här i NV hittar vi massor med svamp som vi säljer till ett mycket bra pris till resturanger

0

Jas i Västervik

18 aug 2009 kl. 17:57

Jag vågar inte till 100% påstå att detta är sant men enligt en fösäljare på SABA som är huvudleverantör just till Willys så är den mesta “baltsvampen” plockad i Ukraina och ompackad i något baltland. Om så är fallet så innehåller den nog en del radioaktivitet oxå. Klas tycker att kunden gynnas av den låga vattenhalten i baktsvampen, en sanning med modifikation för om man köper 1 kg så får man rensa bort minst 25% och då är den inte billig längre. Ok hur miljömedvetna är butikerna som säljer svamp från Kina? Fy skäms! Till restauranger går det självklart att sälja en hel del svensk bra svamp, för skall de räkna timmpenning för den som ska ta hand om och rensa dålig baltsvamp, då har man skitit i det blå skåpet.

0

Ola

18 aug 2009 kl. 21:24

Väl talat JAS!

Angående ursprung så är det alltid svårt att fram fakta men jag hör ofta från trovärdiga källor att de mängder Lithauen-märkt svamp som säljs i Sverige inte finns i Lithauen. Sen kan det inte hjälpas att fantsin fyller på med lite av varje. Jag tänker t.ex. på ryska tulltjänstemän eller dylikt som sätter OK-stämpel på radioaktiv svamp mot en liten muta. Jag VET inte hur det fungerar som sagt men man kan ju undra.

0

Jonnie

18 aug 2009 kl. 21:43

I morgon skall jag ta kontakt med ngn tjänsteman på livsmedelsverkat och be dem kolla den här balt-skiten, jag återkommer i frågan då de gjort sina undersökningar..

0

Jonnie

18 aug 2009 kl. 21:43

I morgon skall jag ta kontakt med ngn tjänsteman på livsmedelsverkat och be dem kolla den här balt-skiten, jag återkommer i frågan då de gjort sina undersökningar..

0

Kim N

19 aug 2009 kl. 00:01

Jag har kalkylerat lite. Svampplockning är knappast lukrativt med avseende på timlönen man får. Har man en god svamphund är det nog en annan femma, men samtidigt återstår många dilemman. Att plocka svamp i monetära avseenden är enligt mig en bedrift för de känslokallaste. Har du tillräckligt själv så låt svamparna så! Utilitarism kan även appliceras i svampvärlden.

0

Rätt Vis

19 aug 2009 kl. 00:29

Kim, skriv svenska eller vill du skryta med ditt ordförråd?

0

Morgan

19 aug 2009 kl. 00:50

Suck Kim… detta har väl inget med utilitarism att göra?
Tror bestämt du missförstått den läran. Vad det gäller det monetära är det väl inte heller det riktigt i dessa sammanhang.
Men jag antar att du tror dig mena att man är känslokall om man plockar svamp för att sälja? Men vad det har med att alla ska vara lika lyckliga begriper nog ingen mer än du själv.

0

Jas i Västervik

19 aug 2009 kl. 10:16

Hej Ola! Jag har oxå hört om de ryska tulltjänstemännen men man vet ju aldrig säkert om det är sant eller bara en skröna.

Bra Jonni, skall bli intressant att se om de tar tag i det och vart det i så fall leder.

Jättestort suck Kim? Så du menar att alla de som inte har möjlighet att ta sig ut i skogarna själva inte skall ha möjlighet att ta del av det överflöd som våra skogar ger oss. Ska svampen bara stå där och förgås, det är väl ändå för sorgligt när det ändå bara tas tillvara en bråkdel av vad som finns där ute i form av svampar och bär. Du tycker alltså att det bara är det odlade som skall få förekomma i butikerna, så synd, jag som gillar fisk och då vill jag absolut inte ha den odlade!!

0

MariaW

19 aug 2009 kl. 11:01

Jag tjänar otroligt bra på mina svampar utan att sälja den.

Svampen står där alldeles gratis i skogen och väntar på att jag skall plocka den. Gratis är gott!

Jag tycker det är mer rogivande att plocka svamp i skogen än på konserv i butikshyllan bland stressade mathandlare.

Inte behöver jag inandas bilavgaser under min promenad heller där i skogen utan kan njuta av de dofter som skogen avger.

Några kilon går jag ner varje höst också eftersom jag envisas med att gå i eländig terräng och får kliva över både stock och sten. Vem behöver aerobics när det finns skogsterräng?

Och när mitt eget förråd är uppfyllt ger jag bort till andra familjmedlemmar som inte har möjligheten att ta sig ut i skogen själv. Man mår gott av att se att man kan glädja andra med små medel.

Vad gäller importerad svamp som även växer i Sverige så tycker jag nog att det borde finnas svamp nog på svensk mark att det räcker till den skara som vill äta svamp, för plockare som plockar för att sälja vidare verkar det ju finnas. Även om inte jag tillhör den skaran så är det bra att de finns, trots allt kan inte alla vara ute i skogen själva av olika skäl.

0

klas jaederfeldt

19 aug 2009 kl. 11:42

Jag har varit i Litauen på hösten,spec,i den södra och sydöstra delen,detta är områden där den ganska fattiga befolkningens stort sett enda inkomst är att sälja svamp och tranbär, det är en verkligt stor grej där, massor av lokala uppköpare som de som skall sälja svamp till far runt för att få det bästa priset,ofta ligger dessa ställen mycket nära den lokala krogen,så de mesta pengarna stannar i området

svampfloran i dessa trakter stämmer ganska bra med vår svenska, priserna är högst på karl johan och flera soppar, men även på stor riddarmusseron,

deremot så står inte riskor lika högt i kurs som i finland,estland och lettland.

till slut Ola, vad är det för svampar som säljs från
balt länder som enligt dej inte växer där

0

Ola

19 aug 2009 kl. 19:18

Klas - Har du personliga intressen i Lithauisk svamp?

De källor som jag uppger som trovärdiga är alltså trovärdiga i mitt sinne. Sedan får väl var och fundera på hurpass trovärdig jag är. Märk bar att jag inte påstår mig ha fakta.
De omnämnda svamparna du frågar mig direkt om är alltså en ansenlig del av de enligt officiell statistik, (rätta mig om jag har fel här)100-tals ton som importeras österifrån. Man hör sällan talas om svamp i butik som är märkt ryssland etc. Mina källor menar alltså att Litahuen inte kan producera mostvarande kvantiteter.
Innan du räknar på Lithauens yta och teoretisk produktionskapacitet, tänk på att det inte bara i Sverige som “Ursprung Lithauen” är vanligt. Min gissning är att det säljs 1000-tals ton “Lithauisk” svamp till länder som Tyskland, Frankrike m.fl.

0

klas jaederfeldt

19 aug 2009 kl. 21:08

jag har inga personliga intressen i svampgförsäljning över huvudet taget,
undrar bara vilka arter du påstår säljs i sverige av svamp som sägs vara plockad i litauen, och som inete skulle finnas där

0

klas jaederfeldt

19 aug 2009 kl. 21:12

det finns vissa år otroligt mycket svamp i litauen, klart att gränserna inte är så noga bevakade sdå de som plockar i vitryssland kan säkert åka in i litauen och sälja ,liksom norrmänn kan åka hit om vi betalar bättre.
men jag tolkade ditt svar som att det fanns arter som var till salu från litauen ,som inte skulle finnas i det landet

0

Ola

19 aug 2009 kl. 21:20

OK.
Jag har aldrig sett eller hört om annan importerad vild färsk svamp än den Gule så jag trodde inte det skulle misstolkas.

0

Ola

19 aug 2009 kl. 21:23

Läste visst inte ditt näst sista inlägg ordentligt först så här kommer ett svar till.
Vad jag kan se så har jag aldrig överhuvudtaget nämnt något om specifika arter. Dubbelkollar du så förstår du nog jag avser kantarell (gul).

0

Ola

19 aug 2009 kl. 21:26

... å du får mig inte att tro utan mera belägg att det bara rör sig om plockare över gränserna. Jag är tills vidare övertygad om organiserat fusk.

0

klas jaederfeldt

19 aug 2009 kl. 21:35

ok kanske jag missförstått vad du skren

Angående ursprung så är det alltid svårt att fram fakta men jag hör ofta från trovärdiga källor att de mängder Lithauen-märkt svamp som säljs i Sverige inte finns i Lithauen. Sen kan det inte hjälpas att fantsin fyller på med lite av varje. Jag tänker t.ex. på ryska tulltjänstemän eller dylikt som sätter OK-stämpel på radioaktiv svamp mot en liten muta. Jag VET inte hur det fungerar som sagt men man kan ju undra.

men när du säger att du menat kantareller så är det väl ok

jag fattade det som om de skulle sälja arter som inte växer i litauen.

förövrigr ett land jag kan rekomendera en svampresa TILL

0

Ola

19 aug 2009 kl. 21:53

Resa till Litahuen är något jag lurat på i några år och jag hoppas kunna genomföra det så småningom. Har genom jobbet fått många bekanta därifrån som berättat en del och även försett mig med lite faktaböcker om landet. Alla dess grannländer har jag varit i och i Kaliningrad kunde jag inte undgå att se att de hade en väl utvecklad svampkultur.

0

Ola

19 aug 2009 kl. 21:53

Resa till Litahuen är något jag lurat på i några år och jag hoppas kunna genomföra det så småningom. Har genom jobbet fått många bekanta därifrån som berättat en del och även försett mig med lite faktaböcker om landet. Alla dess grannländer har jag varit i och i Kaliningrad kunde jag inte undgå att se att de hade en väl utvecklad svampkultur.

0

Rätt Vis

19 aug 2009 kl. 22:57

Ola, jag förstår om du inte vill ha hit utländska svampar:

http://www.nwt.se/article570905.ece

0

Ola

20 aug 2009 kl. 20:31

Jo. De behövs ju liksom inte just nu. :-)

0

Ola

20 aug 2009 kl. 20:31

Jo. De behövs ju liksom inte just nu. :-)

0

Rätt Klok

20 aug 2009 kl. 20:55

Rätt vis kanske inte är ett korrekt namn, snarare Lagom korkad, eller?

0

Rätt Vis

20 aug 2009 kl. 21:07

Rätt Klok kanske inte är så klok ändå.

Självklart vill jag inte ha hit några utländska svampar.

Gynna våra svenska svampproducenter.

0

Något smartare

20 aug 2009 kl. 21:33

Jag har ju inte bara den här tråden att gå på, eller hur?

0

Ännu smartare

20 aug 2009 kl. 21:43

Och när blev de producenter?

0

"JAS" Helsingborg

25 aug 2009 kl. 18:02

Jonnie, hur går det?

0

Kommersiellt perspektiv/plocka svamp i Värmland

Lena Nilsson

3 sep 2009 kl. 10:26

Hej Ola,
Jag är en skåning som tycker om att plocka svamp och kan tänka mig att ta semester i Värmland under vecka 39 (börjar med 20/9) för att plocka svamp. Var skall jag bege mig och var kan man ev. bo för ett par dagar. Detta är frågor som du kanske inte vet, men jag kan ha tur och då vet du.
TackLena, signestorp@hotmail.se

0

Ola

3 sep 2009 kl. 16:29

Du har post i e-lådan Lena

0

"JAS" Helsingborg

10 sep 2009 kl. 22:39

Puffar upp tråden och ställer frågan igen.

Jonnie, hur går det?

Till Lena Nilsson. Det finns en camping i Karlstad (Mörsuddens camping) där man kan hyra stuga och det finn fler småcampingar i Värmland, man bör nog hyra en stuga så man kan ta hand om svampen. Konservera eller torka. Du kan ju kolla min tråd som handlar om min Värmlandutflyckt.

0

A H

13 sep 2009 kl. 10:01

Ja, Jonnie,hur går det?
Jag tror du blev besviken vid kontakten med Livsmedelsverket.
Det är nämligen så att det ni kallar balt-skit är bevisligen bättre svamp än de Svenska.
Bq värdet är 5-10ggr lägre än i Svensk svamp.Att de är lätt torkade,innebär mycket rigtigt att man får mer svamp,samt att förekomsten av mögel elimineras.
Nackdelen är att de smulas sönder lättare vid hanteringen.(rensning,ompacketering)
Att kvaliten försämras med lång förvaring förstår alla. Om svampen skulle hamnna hos konsumenterna senast dagen efter det passerar Sveriges gräns skulle kvaliten vara ypperlig.(tyvärr är det inte så)Jag har försökt att sälja svenska kantareller till mina kunder,men de föredrar baltiska,
för de är bättre och cirka 30% billigare.

Mycket rigtigt hämtas Ryska kantareller till Baltikum, när tillgången där är sämre.
De har betydligt sämre kvalite,
jag upplyser alltid kunderna (grossisterna)om förhållandet,
tyvärr struntar de i att föra informationen till nästa led,
så Balt-kantarellerna får dåligt rykte.
Eftersom jag har ett stort antal asiatiska bärplockare i Sverige skulle jag lätt kunna styra de att plocka kantareller,och sluta sälja baltiska.
Då blir det säkert många arga insändare om att deras svamp har plockat av utlänningar!
För, de mängderna jag behöver ,
kan inte plockas ihop av fritidsplockare.
Någon som är intresserad av samarbete?

0

"JAS" Helsingborg

13 sep 2009 kl. 10:33

Jag vill inte tjafsa med dig A H. Men att svenska Kantareller har mer Bq/kg svamp en baltisk låter underligt, mig veterligen så innehåller svamp från området söder om Dalarna/ Gästrikland knappast någon Bq. Det skulle oxå vara intressant att se ett sundhetscertifikat på den svamp som du importerar från baltikum/ryssland. Jag vet inte heller om jag håller med dig om att den baltiska svampen skulle hålla högre kvalité än den svenska för den svenska borde ju nå butikerna fortare än den baltiska och det jag sett i butikerna talar sitt tydliga språk. Sedan tror jag att alla vet att de stora grossisterna kan ligga länge på produkterna och att varorna transporteras lite hit och dit på onödiga omvägar i vårt land och att rätt info. sällan når konsumenterna. Men dit påstående “Det är nämligen så att det ni kallar balt-skit är bevisligen bättre svamp än de Svenska”. De bevisen vill jag hemskt gärna se, svart på vitt. Hur är det med ditt påstående att vi svenskar antagligen skulle bli förbannade på om svensk svamp skulle plockas av utlänningar? Är inte din baltsvamp plockad av utlänningar, det är väl inte vem som plockat svampen som vi misströstar över utan kvalitén som vi inte tycker är ok eller?  Och varför skulle du styra över dina asiatiska plockare på svensk svamp när du anser att den håller lägre kvalité än den baltiska och till på köpet är den baltiska 30% billigare. Humm jag måste erkänna att hajar inte riktigt vad du vill ha sagt mer än at du inte gillar kvalitén på den svenska svampen!!??

0

A H

13 sep 2009 kl. 11:24

Till JAS.
Om man gör det på samma sätt som i Baltikum så får man samma kvalite.
Svampen kyls ner inom 4 timmar efter plockningen.(i Sverige brukar man ha svampen i nåt garage upp till 2 dygn innan det hamnar i kylen)Som svampkunnig vet du att förruttnelseprocessen börjar i princip omedelbart efter att svampen plockats.
vid +4C kan man förvara svampen upp till 4 veckor!!!

Tyvärr har de flesta grossisterna
bara +6- +8 grader i sina kylkammare vilket innebär 7 dagars hållbarhet
Att jag betalar samma pris som i Baltikum till mina plockare,
innebär det med automatik att Svenska priserna går ner!
Att man sparar 1-2 dygn i hanteringen är också en fördel.

Du kan ta kontakt med veterinärerna på gränskontrollen i Frihamnen i Stockholm.
Dem har tagit proverna på kantarellerna o. skickat det till analys i Uppsala.
Jag har snackat med de otaliga gånger om hur onödigt det var att göra proverna eftersom det finns knappt någon Bq i Svenska kantareller och mindre än en femtedel av det i de baltiska.
Det jag vill få sagt Är,
att visst kan jag ta fram Svenska kantareller av bra kvalite till bra pris ,men hur går det för andra svamp plockare o deras uppköpare?

0

"JAS" Helsingborg

13 sep 2009 kl. 12:33

Ok A H! Jag tror mig förstå vad du menar och om du har missat det hela så är det Ola Hultman som dragit igång tråden och han tillhör en av de mest seriösa svampuppköpare i landet om inte jag har missat något vilket jag inte tror jag har. Vad jag vet så håller hans kylar ca: 2+g. och alla plockare får noggranna instruktioner om hur de bör förhålla sig till svampen vid plockningen. Det vore inte så dumt om fler gav sig in på marknaden men svensk svamp, hanterad på ett professionellt sätt och att vi då kanske slapp baltsvampen i butikerna. Jag skulle nog tro att svenska svampkonsumenter gärna betalar lite mer för hög kvalité men egentligen borde inte svensk svamp behöva kosta mer än den baltiska åtminstone inte under högsäsongen. Jag var på Willys i fredags och bara under de ca. 15 min. som jag stod och snackade med killen som har ansvaret för grönsaksavdelningen så var det minst 5-6 kunder som ratade den baltiska svampen pga. dess dåliga kvalité och ett utpris på 130:-/kg!  Men några av problemen ligger just som du påpekar hos våra grossister och då inte bara när det gäller att ha rätt anpassade kylar och kylbilar för olika produkter utan oxå i deras prissättning . Jag har själv haft ett litet grossistföretag i grönsaks/frukt branschen och vet att hur prissättningen kan gå till. Jag tror inte att de stora grossisterna sänker priset ut till butik på svensk svamp även om det skulle komma flera aktörer på marknaden utan man ser bara till att göra en större vinst och då kanske även den svenska svampen blir liggande i butikerna för länge och då kommer den efter några dagar att se lika bedrövlig ut som den baltiska. Men med ett rejält snack med alla berörda parter går det förhoppningsvis att såsmåning få en bra och prisvärd produkt i butikerna.

0

Plockar själv

14 sep 2009 kl. 00:16

Jag hoppas att ni “uppköpare"inte utnyttjar era plockare så som man såg i TV programmet
Uppdrag granskning, där plockarna från Thailand jobbade/slavade gratis.
Fy i sådana fall!

0

Lill

14 sep 2009 kl. 07:35

Var på Ica i går.
De hadde massor av lådor med kantareller från Litauen. De såg så vidriga ut att jag skulle inte äta de ens om jag fick betalt för det.
De var inte intorkade. De såg ut att ha blivit hållt så fuktiga att de börjat ruttna.
Tror föresten jag ska gå tillbaka i dag och köpa några stycken som jag ska torka och spara.
Kan ju hända man får möjlighet i framtiden att kolla cesiumhalten.

0

"JAS" Helsingborg

14 sep 2009 kl. 07:41

Jag är rätt övertygad om att Kantarellerna från Litauen (baltikum) är sköljda efter plockningen och att det är en av orsakerna till att kvalitén är så dålig.

0

plockar själv

16 sep 2009 kl. 00:34

Jag fick visst inget svar.

0

buffy

16 sep 2009 kl. 10:01

Vår fysiklärare på KomVux testade hjortron som bekanta till honom plockat i Norrland, med geigermätare, som ett experiment. Hjortronen var alldeles för radioaktiva för att vara tjänliga som föda. Det var nu knappt 10 år sedan.

0

Ola H

16 sep 2009 kl. 19:02

Hej alla,
har vistt missat att denna tråd varit vaken.
AH - jag försöker låta bli men kan inte undgå att uppröras när jag läser dina inlägg. Inte så mycket för ditt trams om hur svamp ska hanteras (du ger faktiskt intryck av att ha noll koll), som hur du uttrycker dig när du nämner “dina Asiater”. Jag utesluter inte att jag kan ha missuppfattat verkligheten men allt jag ser och hör i samband med denna form av arbetskraftsimport väcker hos mig associationer till slavhandel och en människosyn som inte hör hemma i ett modernt Sverige. Det förvånar mig att du överhuvudtaget vågar nämna saken såpass här offentligt. Kanske har du inte alla hästar hemma men du har i varje fall vett att uppträda anonymt. Att fråga vem du är antar jag är minst lika dumt. Eller? Har du kurage att stå för ditt utspel? Debatt är ju alltid kul, men det blir mer sting i det om man vet vem man debatterar med.

0

Plockar själv

17 sep 2009 kl. 00:51

Ola, det du skrev var MYCKET bra. Vi får se om AH svarar.

0

Puttar upp

17 sep 2009 kl. 21:46

Bir det något svar?

0

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 22:37

mailar dig ola

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone