Jag har sökt länge efter nederbördsobservationer på webben, men har inte lyckats hitta några som är tillräckligt detaljerade och uppdateras löpande.
På
http://www.smhi.se
finns i alla fall möjlighet att få en radaröversikt från det senaste dygnet.
PÅ SMHI:s sida väljer man Prognoser & observationer i den övre menyraden, därefter väljer man Radar i menyn till vänster.
Där kan man följa nederbördsområdena, och idag kan man se att större delen av Småland har fått lätt regn under natten.
Fler webtips när det gäller nederbörd mottages med tacksamhet!
En kanonbra startsida där man bla kan få lokala väderprognoser.
Ps. Lär dig Användarguiden så kan du forma startsidan precis som du vill ha den.
Precis som du säger Lena, är prognoserna ointressanta om man vill veta var någonstans det verkligen kom något regn. Med den här väderlekstypen är regnvädren väldigt lokala också, så nederbördsuppgifter för hela regioner är inte heller användbara. En sådan visar exempelvis att nederbörden på Gotland varit över den normala under juli månad, men sanningen är att det har varit rekordtorrt, sånär som på ett skyfall över Visby 31/7.
Det mykologgäng som ska till Härjedalen och leta svamp nästa vecka, kan också ha nytta av att veta mer i detalj var och när det har regnat.
Ja, jag har tänkt och glatts med dig för att det regnat på Gotland inför ditt stundade besök. Men det var inte så mycket alltså ?
Och, jag tror det var Joachim som skule till träffen i Härjedalen, hur blir det där måntro?
En liten tröst i bedrövelsen är väl den att den verkar drabbas oss alla, så vi behöver inte vara avundsjuka på varandra.
ÄN FINNS DET HOPP
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.