0 748 visningar

9 svar

Ticka eller skinn?

Gula

15 aug 2009 kl. 18:16

frågar Gula som inte är så insatt i dom här mysterierna…. ;-)
Växte på fallen tall ...

0

Hans v E

15 aug 2009 kl. 18:33

Ja ticka är det, den har ju porer. Undrar om det inte är violticka.

0

Gula

15 aug 2009 kl. 18:58

Tack Hans! Det kan det kanske vara! Googlade runt lite -  fast den mesta infon faktiskt fanns här på guiden!! :-)) Jag får väl gå tillbaka om ett tag och se om dom börjar skifta vackert i lila!

0

Skogsfrun i Obbola

15 aug 2009 kl. 19:08

De döda i bakgrunden är violticka. Men den färska är isabellticka, Skeletocutis carneogrisea. Den påträffas ofta på just violticka. Alternativet är gullticka, men jag tycker att tickan på bilden inte är tillräckligt gul för det.

0

Gula

15 aug 2009 kl. 21:48

Jahaa, tänka sig! Då blir den inte vackert violett!? Synd…
Tack så mycket Skogsfrun!!

0

Skogsfrun i Obbola

16 aug 2009 kl. 08:58

Nej, den blir inte vackert violett. Skulle den bli det har jag fel. Men violticka brukar inte heller bli vackert violett, den brukar vara det från början. Och den är jättevanlig, så du hittar säkert snart en annan! Isabellticka är betydligt ovanligare (utan att vara direkt sällsynt), så jag tyckte det var ett roligt fynd!

0

Jan A, Uppsala

16 aug 2009 kl. 10:18

Tror att allt är “violticka”.  Eftersom den har lameller i kanten kan det också bli “violmussling” av den. Var i går ute och skördade massor av olika varianter på tall.

0

Gula

16 aug 2009 kl. 12:19

Hmmm, jag får väl ta och följa upp vad som händer med den, kanske ta nya, bättre bilder, nu vet jag ju vad jag har att välja på iaf.!
Tack ska ni ha!!!

0

Skogsfrun i Obbola

17 aug 2009 kl. 07:46

Det är alltid svårt med färger på en datorskärm, men eftersom jag faktiskt inte ser några lila nyanser, trots att svampen ser färsk och fin ut, så tror jag inte på violticka.

Dessutom tycker jag inte att porernas utseende stämmer. Violtickans poryta spricker upp och blir ojämn, medan den här svampen har en jämn och regelbunden yta.

Både färgen och porytan stämmer däremot bra med isabelltickan.

Men om du har nära till svampen, Gula, så kan du avgöra saken. Skär ett snitt genom hatten och titta på köttet. Isabelltickan har mycket tunt, rent vitt kött. Violtickans kött är också ljust, men tjockare och bestående av två lager - ett övre som är mjukt och löst, ett nedre (närmare porerna) som är fast och hårt. Mellan köttet och porlagret har violtickan ett tunt gelatinöst lager.

0

Gula

17 aug 2009 kl. 10:19

Nej, det fanns inget lila i svampen! Ljusbeige var färgen och den var väldigt fräsch och fin! Den växer här nära (som alla andra ‘konstigheter’) så jag ska gå tillbaka nån dag och utforska mera!
Tack för tipsen! :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone