Nej, den blir inte vackert violett. Skulle den bli det har jag fel. Men violticka brukar inte heller bli vackert violett, den brukar vara det från början. Och den är jättevanlig, så du hittar säkert snart en annan! Isabellticka är betydligt ovanligare (utan att vara direkt sällsynt), så jag tyckte det var ett roligt fynd!
Det är alltid svårt med färger på en datorskärm, men eftersom jag faktiskt inte ser några lila nyanser, trots att svampen ser färsk och fin ut, så tror jag inte på violticka.
Dessutom tycker jag inte att porernas utseende stämmer. Violtickans poryta spricker upp och blir ojämn, medan den här svampen har en jämn och regelbunden yta.
Både färgen och porytan stämmer däremot bra med isabelltickan.
Men om du har nära till svampen, Gula, så kan du avgöra saken. Skär ett snitt genom hatten och titta på köttet. Isabelltickan har mycket tunt, rent vitt kött. Violtickans kött är också ljust, men tjockare och bestående av två lager - ett övre som är mjukt och löst, ett nedre (närmare porerna) som är fast och hårt. Mellan köttet och porlagret har violtickan ett tunt gelatinöst lager.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.