Hej finns det några dalslänningar här?
Idag på jobbet kom en av våra gäster instudsande men ett leende som inte gick av för hackor : )
Hon ville ge mig en svamp och samtidigt tala om att hon hittat flera i Dalsland.
Här har ni en bild på den jag fick
dom luktar så speciellt typ kanelbulle med inslag av bittermandel inte i skogen utan mer när du väl är hemma….elisabeth Bååth har helt fel, jag har bara inte lyckats fota lika bra som på mitt första fynd…en goliat är en goliat ...kompakt och kraftfull.Sen sitter den benhårt fast i marken , du behöver typ en spade
Jag tror dig men min första tanke var inte goliat, den hade inte de typiska karaktärerna. Det går aldrig att artbestämma på bilder!Lukten är ju också väldigt speciell på goliat. Nu har Niclas B varit här och han är säkert intresserad av dina fynd.Jag har plockat goliat i många år och varit med Niclas i Japan och plockat matsutake
Jag är grymt seriös vad gäller svamp.
Jag har för första gången hittat goliat det finns i en annan tråd , sen att en dam på semester i dalsland ger mig ett praktexemplar för att själv behålla fem. Det är helt ok.
Det jag fortfarande har i min hall i ett snaps-glas är en alldeles ypperlig felfri goliat
Efter att ha sett sista bilden och läst din beskrivning,tycker jag att det stämmer väl på goliatmusseron.
Ingen svamp luktar som Goliat, tyvärr lyser dom med sin frånvara här kring Umeå.Förra året sett bara 5 ex.Idag regnar det här och det finns fortfarande hopp att den kanske kommer ändå. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.