0 512 visningar

19 svar

Goliatmusseron i Dalsland

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 18:56

Hej finns det några dalslänningar här?
Idag på jobbet kom en av våra gäster instudsande men ett leende som inte gick av för hackor : )
Hon ville ge mig en svamp och samtidigt tala om att hon hittat flera i Dalsland.
Här har ni en bild på den jag fick

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 21:39

nej men hallå plockar man inte svamp i dalsland ?

0

Kapten Hammock

15 aug 2009 kl. 21:43

Jodå, det gör man allt.
Det blir visst bara fler och fler fyndplatser i väst. ¨år nog snart börja ge mig ut och leta efter dem.

0

klas jaederfeldt

15 aug 2009 kl. 21:43

bilden tycker jag inte visar typisk goliat, kan vara halskråsskivling eller något liknande

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 21:45

ok Klas du ska få se helheten strax , det är ett praktexemplar av Goliat

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 21:55

mer bilder lite mörka då det nu är kväll

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 21:56

så var det då bilderna

0

Kapten Hammock

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 22:30

imorrn kommer vi patrullera Huds Moar
Jag ger rapport senare , denna svamp är bara så go

0

Kapten Hammock

Mossning

15 aug 2009 kl. 22:37

Jag bor i Dalsland och i morgon blir det Goliatmusseronjakt.

0

Mossing

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 22:41

lingon, sand ,tallar , vitmossa
Lycka till den är väl värd alla ansträngningar

0

Elisabeth Bååth

15 aug 2009 kl. 22:41

Vi har letat golitamusseron i Västerbotten men de är få trots allt regnande. Ditt ex ser inte ut som Goliat, tyvärr, jag måste hålla med Klas J.

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 22:42

Elisabeth detta är goliat det finns ingen som helst tvekan

0

Mossning

15 aug 2009 kl. 22:47

Birgitta F, jag har ett par såna ställen.

0

Birgitta F

Elisabeth Bååth

15 aug 2009 kl. 22:49

Vilka kännetecken och karaktärer?

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 22:51

dom luktar så speciellt typ kanelbulle med inslag av bittermandel inte i skogen utan mer när du väl är hemma….elisabeth Bååth har helt fel, jag har bara inte lyckats fota lika bra som på mitt första fynd…en goliat är en goliat ...kompakt och kraftfull.Sen sitter den benhårt fast i marken , du behöver typ en spade

0

elisabeth

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 22:58

jag har plockat svamp i snart 40 år
Goliat är ny för mig men dess karaktär är ny och en sensation för mig och min familj…tro mig jag har nu 6 hg goliat i min ägo

0

Birgitta F

Elisabeth Bååth

15 aug 2009 kl. 23:13

Jag tror dig men min första tanke var inte goliat, den hade inte de typiska karaktärerna.  Det går aldrig att artbestämma på bilder!Lukten är ju också väldigt speciell på goliat. Nu har Niclas B varit här och han är säkert intresserad av dina fynd.Jag har plockat goliat i många år och varit med Niclas i Japan och plockat matsutake

0

Elisabeth

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 23:23

Jag är grymt seriös vad gäller svamp.
Jag har för första gången hittat goliat det finns i en annan tråd , sen att en dam på semester i dalsland ger mig ett praktexemplar för att själv behålla fem. Det är helt ok.
Det jag fortfarande har i min hall i ett snaps-glas är en alldeles ypperlig felfri goliat

0

Mossning

Birgitta F

16 aug 2009 kl. 10:27

Hoppas jakten går bra och att du hittar riktigt många , jag tror att jag fick den minsta av dom hon hittade.

0

Mossning

NadaL, Umeå

16 aug 2009 kl. 11:04

Efter att ha sett sista bilden och läst din beskrivning,tycker jag att det stämmer väl på goliatmusseron.
Ingen svamp luktar som Goliat, tyvärr lyser dom med sin frånvara här kring Umeå.Förra året sett bara 5 ex.Idag regnar det här och det finns fortfarande hopp att den kanske kommer ändå. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone