0 618 visningar

17 svar

Giftchampinjon?

Fritjof Gbg

15 aug 2009 kl. 19:30

Växte på barrmattan i granskog ca 10m från betesmark.Jag tror att det är sur mark där?
Obehaglig lukt,mild obehaglig smak.

0

Fritjof Gbg

15 aug 2009 kl. 19:37

Dom är gulare än vad bilderna visar.

0

Peter, Linköping

15 aug 2009 kl. 20:00

Jag tycker att det ser ut som Rimskivling. Kolla under Matsvampar i menyn till vänster om det kan stämma.

0

Peter, Linköping

15 aug 2009 kl. 20:01

...eller nån av de där konstiga spindlingarna som bara Irene har koll på.

0

Fritjof Gbg

15 aug 2009 kl. 20:30

Dom äldre hadde mörkbruna skivor..

0

Hans Myhre

15 aug 2009 kl. 20:33

Det her er en sjampinjong, Agarigus abruptibulbus het den før den skiftet navn, vi kaller den snøballsjampinjong i Norge. Gigtsjampimjongen blir øyeblikkelig messinggul ved skraping.

0

Fritjof Gbg

15 aug 2009 kl. 20:48

Men den luktar inte som snöbollschampinjon.Har aldrig luktat på knölfotad,men den ska väl inte lukta obehagligt(jag har svårt att beskriva lukten men det är inget jag tänker äta)

0

Mikael, Västergötland

15 aug 2009 kl. 20:52

Har plockat knölchampinjon i mina granskogar. Den luktar mandel och t o m lite lakrits.

0

Peter, Linköping

15 aug 2009 kl. 20:54

Bilderna är lite suddiga, svårt att säga nåt.

Giftchampinjon skall ha uppsvälld fotbas och gulna kraftigt vid skrapning. För mig luktar det plåster, sjukhusaktigt. Första bilden ser fortfarande ut som en rimskivling för mig. Lägg gärna in fler bilder.

0

Fritjof Gbg

15 aug 2009 kl. 21:08

Jag har inga bättre bilder,är kass på att fota..
Lite åt lakris hållet finns i lukten,fast inte gott i min nos.Inte alls som dom ätliga champinjoner jag har hittat innan(snöbolls,skogs,ängs,kungs).

0

Peter, Linköping

15 aug 2009 kl. 21:12

Giftchampinjon brukar vara lite brunfjällig, i alla fall de jag hittat. Blev den gul vid skrapning?

0

Fritjof Gbg

15 aug 2009 kl. 21:36

Nej, den blir inte gul vid skrapning.
Allt stämmer med knölfotad utom mitt luktsinne ,så jag får la ge mig.
Tack för alla svar!

0

klas jaederfeldt

15 aug 2009 kl. 21:40

champinjon är det.men det finns många, alla är inte goda, om du inte tycker att den luktar gott. låt bli att äta den,  giftchampinjon tror jag inte på

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 21:44

ser inte alls ut som rimskivling iaf men som klas skriver låt bli att äta den… jag kan skicka dig några flisor goliat istället hehe

0

Fritjof Gbg

15 aug 2009 kl. 21:44

Jag tänker inte äta den!

0

Fritjof Gbg

15 aug 2009 kl. 22:04

Men jag vill ju hitta egen goliat,fast det blir nog svårt på riktigt här.

0

goliat

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 22:05

sandmark, tallar , vitmossa ,lingon
kolla mot lerum

0

goliat

Fritjof Gbg

15 aug 2009 kl. 22:38

Tack för tippset!
Jag ska jobba en vecka till.Sen blir det svampsemester i veckorna tre! Då blir det nog läge för goliatjakt nån dag eller två.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone