Jag försökte mig på att steka min, men resultatet blev inte speciellt bra. Jag har hört att den bör tillagas länge så jag stekten den långsamt i 20 minuter ungefär, men konsistensen var ändå hård.
Eftersom jag är luktmässigt handikappad just nu säger jag inget om smaken, men den var inte så stark, vågar jag nog säga.
är en smak som alla tycker olika om. för många år sedan då jag ledde svampkurser brukade jag bjuda på min pastej, resultatet slog aldrig fel i de 5-6 år jag gjorde det
1/4 av deltagarna sa usch, inte gott
1/2 sa jasså ,är den så märkvärdig,den går att äta men inte mer
1/4 sa himmelsk gott,du måste lära mej denna goda svamp,det var det godaste jag någonsin ätit
så är det med vår smak
Nu har vi hittat mandelriska så det räcker till både pastej + att vi vill gärna prova äta dem “som svamp” nu ikväll helst. Vad tror ni om crêpes med stuvad mandelriska? Den enda mer smakneutrala svamp vi har att blanda med är fn rödgul taggsvamp, vad tror ni om det? Dill i knippe verkar lite svårt att få tag i, vi har bara hittat krondill.
Jag tror (eftersom jag inte testat det) att dillfrö/dillkrona kommer att passa fint, men ta inte för mycket.
Såg ni mandelriskan på TV precis förresten? Bo Nylén hade plockat lite svamp i ett Rapport-inslag, och kameran hängde kvar vid mandelriskan ovanligt länge…
Det blev oerhört gott!! Jag skar svampen i tunna skivor före stekningen eftersom Peter Lkpg skrev att hans svampar var hårda även efter 20 minuters stekning. Vi fick fatt till sist på knippdill så jag tog i 1/2 knippe i stuvningen.
En mkt god svamp som jag aldrig smakat förut, väldigt kul att det tycks vara mandelriskår =)
Jag har hittat enstaka både i år och i fjol. Relativt finhackade långfrästa, i gräddig sås till fina fisken,puttra puttra, en näve dill i, salt och peppar, det var gott! Tycker konsistensen är lite gnisslig om man skivar eller tärnar för stort, men smaken är fantastisk!
Igår var jag o kollade mitt ställe, vitriskorna hade kommit, men inte mandelriskorna.
Grå kantarell och blomkålsvamp däremot på gång…och på kantarellstället kantareller…kantareller…alla storlekar och stadier…
Champinjoner, stensopp och mandelriska har ett mycket dåligt år här i Närke… ännu…
Var i landet är det som ni hittar så mycket? Även här i Stockholmstrakterna??
Jag har letat svamp i närmare trettio år här några mil norr om Stockholm och har bara hittat en individ mandelriska. Ovanligt nog växer inte “min” med ek utan i rätt vanlig blåbärsgranskog. Ek är det ju ingen brist på här annars.
Som jämförelse har jag hittat blomkålssvamp på fyra olika ställen i samma trakter. Så jag skulle nog säga att mandelriskan verkar vara rätt ovanlig här.
Mandelriskan har jag inte heller hittat specifikt med något trädslag.
Mina fynd är från betesmark i höglänta strandmiljöer där jordmånen troligen är kalkhaltig lera. Närmaste träd är ungbjörk, tall, hassel samt en och annan gammal ek. Hassel är talrikast.
Har även funnit enstaka mandelriskor i branta lägen med gles blandskog tall, gran och björk.
Enda gemensamma nämnaren är att lägena varit öar eller kustlinje i delar av Litorinahavet som blev insjö ca 1800 f. Kr.
Det borde väl inte ha nån betydelse? Eller kan jordmånen / leran spela roll?
“nära svarta trumpeter, kantareller, stink- å vit-riskor.”
stämmer bra även i mitt fall.
Det jag funderade på är att de alltid växer uppe på kullar som består av lera och enstaka större stenblock, sällan eller aldrig har jag hittat dem i mullrik jord eller på grus- morän-åsar. Verkar inte heller bundna till speciella träd då det varierar mellan tall, ek, björk och hassel som dominerande trädslag vid mina fyndplatser.
Ingen som vet huruvida mandelriskan gynnas av kalkhaltig lera?
Huvuddelen av mina har jag hittat i ganska trist skog, långt från ek. En hyfsat orörd granblandskog finns i närheten, men de växte inte riktigt där.
Förra året spanade jag av ek- och hassel så det räckte men inte ett spår av mandelriskor.
Tack Jan A!
Det var det jag förmodade, att jordmånen är viktigare än trädslagen på platsen.
Grattis Birgitta!
Men varför vill du torka mandelriska? Har du hittat så mycket att den måste sparas för framtiden?
Jag föredrar den färsk, och har aldrig hittat större mängder än att det blir lagom till en stuvning, en fiskgryta eller helt enkelt en panna smörbrynt.
tusen tack Peter ytterligare en svamp jag letat i 5 år för att hitta i höst. Dessvärre fanns där bara 2 st
Jag var i Bohusläns enda “bokskog” kunde inte låta bli att ta med en stor lökbrosking hem också.
Dock inte en enda svart trumpetsvamp i sikte men så glad jag blev över att se mandelriskan , nu vet jag precis vad jag ska titta efter.
Jag har hittat mandelriska in i oktober bra år.
Jag dillstuvar den fritt efter ett recept på dillstuvade räkor som jag hittade i Carl Butlers kokbok från 70-talet, där man först kokar dillstjälkar i vin, tillsätter grönsaksbuljong, silar bort dilltjälkar, smörsteker svampen, pudrar på idealmjöl låter puttra ett bra tag med grädde och till sist klipper färsk dill. Det blir otroligt gott.
och här i “sura” nordbohuslän lyser såväl manderlriskor som svarta trumpeter med sin frånvaro….... Men det låter som om det kanske lönar sig att ta en titt närmare kusten.
Birgitta du skriver Bohsuläns enda bokskog, är det den som ligger i norra delen av Tanums kommun?
Enda kanske är fel att säga men den kallas så ; här är den
http://www.vastkuststiftelsen.se/visanaturres.asp?id=600
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.