0 1412 visningar

66 svar

mandelriska

Katrin Tyringe

15 aug 2009 kl. 20:36

kan inte hitta något recept på mandelriskan på receptsidan.Var hittar jag det annars

0

Peter, Linköping

15 aug 2009 kl. 20:59

I Nya Svampboken står att de bör tillagas länge, minst 20 minuter, gärna som kryddsvamp med andra, mesigare svampar.

Eller så kan man torka den och riva den i maten, som man gör med t.ex. muskot.

0

Katrin Tyringe

15 aug 2009 kl. 23:30

Tack för tipset Peter.Den svampboken har jag

0

varsego

klas jaederfeldt

15 aug 2009 kl. 23:51

0

Dillstuvad

Susan

16 aug 2009 kl. 01:35

Dillstuvad är den underbar smakar som skaldjur.

0

Dillstuvad

Peter, Linköping

16 aug 2009 kl. 09:00

Den som någon gång hade 7 dl mandelriska…

0

Mandelriska

Jan A, Uppsala

16 aug 2009 kl. 10:11

Rensade nåt kilo i går - eller två... Fingrarna doftade fortf efter flera tvättar!

0

Katrin Tyringe

16 aug 2009 kl. 10:53

Tack ska ni ha

0

Peter, Linköping

16 aug 2009 kl. 11:30

Aaaah! Där satt den, nu ligger den första mandelriskan på mitt bord. Må den följas av fler.

Hur konserverar du sådana mängder, Jan? Torkar?

0

Jan A, Uppsala

16 aug 2009 kl. 12:50

Äter! Fryser!  Och det går inte många på ett kilo… Men det finns illa lottade som gärna vill ha torkade, så nästa sats råkar väl så ut.

0

klas jaederfeldt

16 aug 2009 kl. 17:24

mandelriskan går bra att råfrysas

0

Peter, Linköping

16 aug 2009 kl. 17:43

Tjänar man nåt på torkning, smakmässigt?

0

Lena M

16 aug 2009 kl. 18:03

Jan A, kan man beställa av dig ? :))

Jag byter gärna rödgul trumpetsvamp mot mandelriska och svart trumpet som jag hittar väldigt få av här i Gästrikland.

0

Lena M

Helena A

16 aug 2009 kl. 19:05

Du kan beställa av mej också om du vill.
Här kommer det mandelriskor i mängder.
Jag plockar den ju men använder den inte själv eftersom jag inte kan med smak o lukt.

0

Peter, Linköping

16 aug 2009 kl. 19:56

Vi får väl se om det blir några mängder här. En hittade jag i alla fall, och där var två på G. Är mandelriskan en svamp som brukar komma i stor flock, så det finns visst hopp att det kan dyka upp många flera senare?

0

Jan A, Uppsala

16 aug 2009 kl. 20:44

Lena, det var du som var den “illa lottade” jag nämnde!

0

Susan

16 aug 2009 kl. 21:10

Jag hittade också 1 st mandelriska idag och hoppas på fler.Jag tunnskivar och torkar mina,sen kräver de lite längre blötläggning än andra svampar tycker jag.Gott att ha lite hemma.

0

Peter, Linköping

16 aug 2009 kl. 21:32

Jag försökte mig på att steka min, men resultatet blev inte speciellt bra. Jag har hört att den bör tillagas länge så jag stekten den långsamt i 20 minuter ungefär, men konsistensen var ändå hård.

Eftersom jag är luktmässigt handikappad just nu säger jag inget om smaken, men den var inte så stark, vågar jag nog säga.

0

Helena

Totte Gbg

16 aug 2009 kl. 21:35

Kan jag beställa mandelriska av dig? Det är något som jag aldrig hittat men smakat o tycker väldigt mycket om. Vill du nå mig via mejl finns den under rapporter :D

0

Helena

Helena A

16 aug 2009 kl. 21:54

Visst kan du det.
Jag mailar dej imorgon.

0

Helena

Totte Gbg

16 aug 2009 kl. 21:57

Ok :D

0

klas jaederfeldt

17 aug 2009 kl. 00:02

är en smak som alla tycker olika om. för många år sedan då jag ledde svampkurser brukade jag bjuda på min pastej, resultatet slog aldrig fel i de 5-6 år jag gjorde det

1/4 av deltagarna sa usch, inte gott

1/2 sa jasså ,är den så märkvärdig,den går att äta men inte mer

1/4 sa himmelsk gott,du måste lära mej denna goda svamp,det var det godaste jag någonsin ätit

så är det med vår smak

0

Peter, Linköping

17 aug 2009 kl. 06:22

Jag känner just nu tyvärr knappt nån smak alls, men hittar jag fler skall jag testa din pastej.

0

buffy

17 aug 2009 kl. 18:10

Nu har vi hittat mandelriska så det räcker till både pastej + att vi vill gärna prova äta dem “som svamp” nu ikväll helst. Vad tror ni om crêpes med stuvad mandelriska? Den enda mer smakneutrala svamp vi har att blanda med är fn rödgul taggsvamp, vad tror ni om det? Dill i knippe verkar lite svårt att få tag i, vi har bara hittat krondill.

0

Peter, Linköping

17 aug 2009 kl. 18:58

Jag tror (eftersom jag inte testat det) att dillfrö/dillkrona kommer att passa fint, men ta inte för mycket.

Såg ni mandelriskan på TV precis förresten? Bo Nylén hade plockat lite svamp i ett Rapport-inslag, och kameran hängde kvar vid mandelriskan ovanligt länge…

0

buffy

17 aug 2009 kl. 20:32

Det blev oerhört gott!! Jag skar svampen i tunna skivor före stekningen eftersom Peter Lkpg skrev att hans svampar var hårda även efter 20 minuters stekning. Vi fick fatt till sist på knippdill så jag tog i 1/2 knippe i stuvningen.
  En mkt god svamp som jag aldrig smakat förut, väldigt kul att det tycks vara mandelriskår =)

0

Bo E

18 aug 2009 kl. 13:22

Mandelriskår?
Enda risken verkar vara att bli utan.

Har inte sett en ewnda på mina “säkra” mandelrisk-ställen.

Får väl ge mig till tåls och återvända dit några gånger till då...

0

Peter, Linköping

22 aug 2009 kl. 09:49

En ny fyndplats, flera fina mandelriskor, stora rackare! Hälften åker in i frysen, hälften på torken.

0

Boman

22 aug 2009 kl. 11:21

Jag snubblade också på ett nytt ställe för mandelriskor. Många var redan upptagna av kryp men skörden räcker väl för oss. Stekte några i smör, med salt och dill. Tunnskivat, länge på låg värme. Mums!

0

Helena i Lund

22 aug 2009 kl. 16:44

Jag har hittat enstaka både i år och i fjol. Relativt finhackade långfrästa, i gräddig sås till fina fisken,puttra puttra, en näve dill i, salt och peppar, det var gott! Tycker konsistensen är lite gnisslig om man skivar eller tärnar för stort, men smaken är fantastisk!

0

guza

22 aug 2009 kl. 17:33

Mandelriskeår utan like för min del. Har hittat 142 st hittills på en dryg vecka.Tidigare årsbästa tror jag ligger runt ca 30 st på hela säsongen.
Här är några av dem!!!

0

oj vad jag har Mandelriskor

klas jaederfeldt

22 aug 2009 kl. 20:55

min fru bytte ca 3.liter kantareller, mot en halv papperskasse med mandelriskor,har gjort jättesats med pastej,ich har till tre satser till i frysen
härliga tider,strålande tider

0

guza

22 aug 2009 kl. 21:32

ja- visst är det underbart med årets mängder!!!!!

0

Jan A, Uppsala

23 aug 2009 kl. 05:22

Rätt bra här också...
och även om foten är uppäten så är hatten bra.

0

Lotta

23 aug 2009 kl. 08:38

Var i landet är det som ni hittar så mycket? Även här i Stockholmstrakterna??
Avis…!

0

buffy

23 aug 2009 kl. 09:13

Jag har hittat mina på Söderåsen i Skåne. Fast igår hittade jag bara 2 st så de kanske är på väg att ta slut nu.

0

Mandelriskor

Buffy

23 aug 2009 kl. 20:21

Hittade 9 st mkt fina till idag, fast på Hallandsåsen, så de är kanske inte alls på väg att ta slut. Det är däremot semestern, så nu får jag leva ett tag på det jag lyckats bunkra upp.

0

Boman

24 aug 2009 kl. 11:50

Jag hittade mina i Salemskogarna.

0

Bo E

24 aug 2009 kl. 12:07

Igår var jag o kollade mitt ställe, vitriskorna hade kommit, men inte mandelriskorna.
Grå kantarell och blomkålsvamp däremot på gång…och på kantarellstället kantareller…kantareller…alla storlekar och stadier…

Champinjoner, stensopp och mandelriska har ett mycket dåligt år här i Närke… ännu…

0

Lotta

Erik Ekholm

24 aug 2009 kl. 16:26

Var i landet är det som ni hittar så mycket? Även här i Stockholmstrakterna??

Jag har letat svamp i närmare trettio år här några mil norr om Stockholm och har bara hittat en individ mandelriska. Ovanligt nog växer inte “min” med ek utan i rätt vanlig blåbärsgranskog. Ek är det ju ingen brist på här annars.

Som jämförelse har jag hittat blomkålssvamp på fyra olika ställen i samma trakter. Så jag skulle nog säga att mandelriskan verkar vara rätt ovanlig här.

0

mandelriskor, miljöer?

Bo E

24 aug 2009 kl. 16:47

Mandelriskan har jag inte heller hittat specifikt med något trädslag.
Mina fynd är från betesmark i höglänta strandmiljöer där jordmånen troligen är kalkhaltig lera. Närmaste träd är ungbjörk, tall, hassel samt en och annan gammal ek. Hassel är talrikast.
Har även funnit enstaka mandelriskor i branta lägen med gles blandskog tall, gran och björk.
Enda gemensamma nämnaren är att lägena varit öar eller kustlinje i delar av Litorinahavet som blev insjö ca 1800 f. Kr.
Det borde väl inte ha nån betydelse? Eller kan jordmånen / leran spela roll?

0

mandelriskor, miljöer?

Erik Ekholm

24 aug 2009 kl. 17:39

Intressant teori. Min mandelriska växer 30-35 m.ö.h. Skulle det vara ö eller kustlinje i Litorinahavet? Det finns kalkgynnade arter i samma skog.

0

mandelriskor, miljöer?

guza

24 aug 2009 kl. 19:40

g har hittat mina ( till dags dato 165 st)i princip ” överallt”, men framförallt när jag följt gamla skogsvägar ( mer eller mindre igenvuxna).Höjd över havet - ingen aning- men gärna nära svarta trumpeter, kantareller, stink- å vit-riskor.

0

Lotta

Boman

24 aug 2009 kl. 19:49

Salem ligger ju lite söder om Stockholm. Där i skogarna finns gott om svamp, även om det just nu är lite torrt. Kolla på Google maps.

0

Ewa lilliesköld

24 aug 2009 kl. 19:58

Står lite tips i boken:
Svamplycka
av Jens Linder & Pelle Holmberg
:-)

0

Elisabeth Holmquist

25 aug 2009 kl. 14:29

Osthyvel är en väldigt bra uppfinning när det gäller mandelriskor.

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2009 kl. 14:37

En ‘mandolin’ är också användbar - med försiktighet!

0

mandelriskor - miljöer

Bo E

25 aug 2009 kl. 14:46

“nära svarta trumpeter, kantareller, stink- å vit-riskor.”
stämmer bra även i mitt fall.
Det jag funderade på är att de alltid växer uppe på kullar som består av lera och enstaka större stenblock, sällan eller aldrig har jag hittat dem i mullrik jord eller på grus- morän-åsar. Verkar inte heller bundna till speciella träd då det varierar mellan tall, ek, björk och hassel som dominerande trädslag vid mina fyndplatser.
Ingen som vet huruvida mandelriskan gynnas av kalkhaltig lera?

0

mandelriskor - miljöer

Peter, Linköping

25 aug 2009 kl. 15:47

Huvuddelen av mina har jag hittat i ganska trist skog, långt från ek. En hyfsat orörd granblandskog finns i närheten, men de växte inte riktigt där.

Förra året spanade jag av ek- och hassel så det räckte men inte ett spår av mandelriskor.

0

mandelriskor jag oxo

Birgitta F

25 aug 2009 kl. 16:10

Hej ! Nu tror jag att jag också sprungit på denna (ska jag torka den ?)

på tredje bilden syns de karäkteristiska missfärgningarna eller ?

0

mandelriskor - miljöer

Jan A, Uppsala

25 aug 2009 kl. 16:32

Peter, mina häromkring växer i ren granskog, en del även i ren tall. Den bildar mykorrhiza med båda + en massa ädelt. Men det måste vara kalk i marken

0

mandelriskor jag oxo

Peter, Linköping

25 aug 2009 kl. 16:48

Utan tvekan Birgitta, det där är mandelriskor. Bland ek, ser jag.

Jan, tur att vi har en del kalk i marken häromkring Linköping. Fast jag tycker att jag borde hitta fler. Skall ge mig ut på riktig jakt i morgon.

0

mandelriskor - miljöer

Bo E

25 aug 2009 kl. 16:51

Tack Jan A!

Det var det jag förmodade, att jordmånen är viktigare än trädslagen på platsen.

Grattis Birgitta!

Men varför vill du torka mandelriska? Har du hittat så mycket att den måste sparas för framtiden?

Jag föredrar den färsk, och har aldrig hittat större mängder än att det blir lagom till en stuvning, en fiskgryta eller helt enkelt en panna smörbrynt.

0

mandelriskor

Birgitta F

25 aug 2009 kl. 16:52

tusen tack Peter ytterligare en svamp jag letat i 5 år för att hitta i höst. Dessvärre fanns där bara 2 st
Jag var i Bohusläns enda “bokskog” kunde inte låta bli att ta med en stor lökbrosking hem också.
Dock inte en enda svart trumpetsvamp i sikte men så glad jag blev över att se mandelriskan , nu vet jag precis vad jag ska titta efter.

0

mandelriskor

Birgitta F

25 aug 2009 kl. 16:53

Tack Bo E , då gör jag nog så att jag bara skivar den och lägger den i kylen , idag ska jag äta granblodriska

0

mandelriskor jag oxo

M

25 aug 2009 kl. 18:16

Hittade 10 st eller så idag.. men jag visste liksom inte vad man skulle göra med dem eftersom jag själv plockar hellre än äter. Någon som bor i Finland som vill ha?

0

mandelriskor jag oxo

BirgittaD

25 aug 2009 kl. 23:19

Jag hittade mitt livs första mandelriska i går. Lagade den med några sill- och andra kremlor enligt recept i Svamplycka. Faktiskt gott.

0

Här med

Tina Nordberg

26 aug 2009 kl. 09:26

De har kommit här med, inga massor
men små och fina.
Just nu regnar det som om himlen vore öppen.Det blit gött de.

0

Här med

Peter, Linköping

26 aug 2009 kl. 16:43

Ah, ny fyndplats i dag…två stora, lite torra, men dugliga. Återkommer med resultatet av lite gastronomiska experiment!

0

Mandelriska växtperiod

Birgitta F

13 sep 2009 kl. 07:37

Hur lång växtperiod har mandelriskan ?

0

Mandelriska växtperiod

Birgitta Ländin

13 sep 2009 kl. 10:55

Jag har hittat mandelriska in i oktober bra år.
Jag dillstuvar den fritt efter ett recept på dillstuvade räkor som jag hittade i Carl Butlers kokbok från 70-talet, där man först kokar dillstjälkar i vin, tillsätter grönsaksbuljong, silar bort dilltjälkar, smörsteker svampen, pudrar på idealmjöl låter puttra ett bra tag med grädde och till sist klipper färsk dill. Det blir otroligt gott.

0

Mandelriska växtperiod

Birgitta F

13 sep 2009 kl. 17:17

tack för svaret Birgitta , vi gjorde Klas recept och jag kan säga att det var en höjdare

0

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 18:38

Idag blev det 5 st till….helt otroligt , tarttisarna torkar däremot bort här nere i Bohuslän just nu

0

Lena Strömstad

17 sep 2009 kl. 18:56

och här i “sura” nordbohuslän lyser såväl manderlriskor som svarta trumpeter med sin frånvaro….... Men det låter som om det kanske lönar sig att ta en titt närmare kusten.
Birgitta du skriver Bohsuläns enda bokskog, är det den som ligger i norra delen av Tanums kommun?

0

Lena Strömstad

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 19:52

Enda kanske är fel att säga men den kallas så ; här är den
http://www.vastkuststiftelsen.se/visanaturres.asp?id=600

0

Lena Strömstad

Lena Strömstad

17 sep 2009 kl. 20:18

Enda riktigt stora kanske. Den jag tänker på är ganska liten men det ska bli en tur dit i helgen för nu j-ar ska jag hitta mandelriskor och svarta trumpeter ;-)

0

Lena Strömstad

Birgitta F

17 sep 2009 kl. 20:47

hehe ..precis den attityden har gjort mig svamplös…sen helt plötsligt står dom bara där på ens vanliga marker

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone