Den här tråden tänkte jag skulle bli en fortlöpande uppdateringstråd om svampnyheter rörande stockholmsområdet.
Själv kan jag meddela att det just nu är knastertorrt och inte en enda svamp så långt man kan se. Inte ens mögelsvamp i denna rötmånad 2006.
Jag har hittat kantareller i Bro/Bålsta-området. Totalt fick jag förra helgen ihop ungefär motsvarande en 2-liters fryspåse. Fast jag håller med om att det är för torrt i skogarna och tidigare somrar har det funnits betydligt mer svamp i samma område vid den här tiden på året.
Här i uppland har det nu regnar och det skatydligen fortsätta några dahar . Härligt för svampen som jag hoppas kommer upp nu snart. Har varit ute några gånger för att kolla läget men icke Det ända jag sett är några mögliga kantareller. Hur kan dom mögla när det är snustorrt??
Ser här på “stockholmssnacket” att det är några stycken som beklagar sig över att de inte har bil och kan ta sig ut i skogen som de vill….
Jag har bil, men inga svampställen (uppflyttad skåning), ni har svampskogar, men ingen bil. Vad sägs, ska vi leta svamp tillsammans någon dag? Två personer avverkar ju större ytor än en… Och så kanske vi kan hjälpas åt att hitta nya skogar? Jag bor i Enköping och kör gärna en bit för att få leta svamp!
Jag har i dag varit ute en sväng i skogarna runt “husknuten” (i Botkyrka)och kollat på för mig kända/säkra kantarell ställen…Kom aldrig i väg till “Vällingeskogarna”. Men ICKE. Jag tror man får vänta någon vecka till, här, i alla fall.
Däremot fanns det annat…men inget jag plockade. Jag ska göra en ny tråd om det.
(Lena du är så välkommen i Stockholmstråden.)
Du kan visst ta tunnelbanan ut till svampskogen! T-banans stationer består inte bara av betong, vet du. Plus att du i annat fall kan ta annan lokaltrafik i Stockholms län. T.ex. pendeltåget, bussarna (som går typ överallt.. Värmdö har t.ex. rätt bra svampskogar), roslagsbanan ut till Åkersberga eller Vallentuna. Rapport från Stockholm natten mellan den 21:a och 22:a augusti: spöregn i omgångar under dagen och kvällen. Förra veckans regn, trots att det var mycket, sögs upp som.. som.. i en svamp! Men det här regnet kan nog faktiskt fukta ner lite så att man kanske, så nybörjare man är, hitta till svampriket. Synd bara att jag inte heter Mario och är Italiensk rörmokare… då får man extraliv av svamp!
/Andreas, den ena delen av signaturen “N&A” (Nina A är den andra delen)
Var ute en sväng igår och hittade några bortglömda kantareller och Karl-Johan och en stor, vacker fjällskivling! Men det verkar som om det har varit andra före mig, så nu ska jag gå låååångt in i skogen…. Får hoppas att man inte går vilse! Annars är det bara att leta söder om Enköping!
2.5 timmar i skogen gav ca 2 kilo av finaste karl-johan inte ett dugg maskangripen som de brukar vara, 1 liter finfördelad smörsopp och 0, 5 liter kantareller.
Jag kom in i fin kantarellskog där jag riktigt kände att det var perfekt men ytterst få hittade jag men däremot en massa spår av vildsvin! Äter vildsvin kantareller? Hittade precis lika många kantareller uppe på ett berg och den enda förklaringen jag har är att det inte gick upp några svin där!
KJ måste ha kommit upp ur jorden som skjutna med tanke på hur verkligen jättefina de var, för alltid när man skär i karl-johan så vimlar det av maskhål i dem.
Var ute idag igen åt åkersbergahållet men jag fattar inte var kantarellerna är! Har hittat kanske två liter sammanlagt på två dagar!! Varje gång jag hittar en liten “klump” med kantareller så tittar jag fånigt i alla vädersträck efter fler men icke. Jag får långnäst lomma vidare till nästa “klump” någon annanstans och proceduren upprepas.
Har någon annan uppfattat det på samma sätt?
Rapport från en helg i skärgården - har efter tre tvåtimmesrundor följande med mig hem, förvällt och fryst:
- 6 st 2-liters fryspåsar kantareller
- 6 st dito KJ, finaste kvalitet, inkl endel smör- och grynsopp
- 1 påse blomkålsvamp
- Lämnade två stolta fjällskivlingar till mamma för provsmakning
- Var lite kräsen och lämnade mängder och åter mängder med grynsopp, strävsoppar och citrongul fjällskivling kvar i skogen
Seså, upp och hoppa, dra på er stövlarna och uuuut i skogen med er :-D
Nu bryter jag in på ” förbjuden ” mark igen, men jag står lika frågande som ni.
Här omkring där jag bara hämtat kantarellerna finns ingenting, däremot i mörkare granskog med mossa.
Nu till frågan. Vad beror det på att svamparna inte kommer. Värmen i juli ?
Mycelet finns ju kvar i marken, har inga fruktkroppar bildats p.g.a torkan och kan de komma nu i september ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.