0 3077 visningar

50 svar

Stockholmstråden!

Svampnörden

8 aug 2006 kl. 20:17

Den här tråden tänkte jag skulle bli en fortlöpande uppdateringstråd om svampnyheter rörande stockholmsområdet.

Själv kan jag meddela att det just nu är knastertorrt och inte en enda svamp så långt man kan se. Inte ens mögelsvamp i denna rötmånad 2006.

0

ann-Marie

9 aug 2006 kl. 08:58

Bra ide! Har dessvärre inga nyheter. väntar på regnet som aldrig kommer.

0

Calle L

11 aug 2006 kl. 13:50

Jag har hittat kantareller i Bro/Bålsta-området. Totalt fick jag förra helgen ihop ungefär motsvarande en 2-liters fryspåse. Fast jag håller med om att det är för torrt i skogarna och tidigare somrar har det funnits betydligt mer svamp i samma område vid den här tiden på året.

0

Fia A

11 aug 2006 kl. 13:52

Calle, det fanns inte så många runt Bro, men det berodde på att jag varit ute innan dig och plockat dem ;-) Knappt fyra liter fick vi ihop.

0

Calle L

11 aug 2006 kl. 14:50

Hehe, fast jag tror inte vi plockade i exakt samma område, för det såg väldigt orört ut där jag plockade. Annars brukar det ju finnas rester från sådant som andra svampplockare inte velat plocka.

0

Svampnörden

12 aug 2006 kl. 12:13

Kul att ni har hittat så mkt fina kantareller *grrr* :-).

Själv så håller man ju då till inne i stan eftersom man inte har någon bil så man lätt kan åka ut till sina favoritställen och kolla läget. Istället sparar sig till tillfället är rätt.

0

Göran H

12 aug 2006 kl. 20:54

Bro/Bålsta hmm,
Hörde att ni fått 45 mm på två timmar den gångna natten !!
Dags att utvidga reviret tror jag.

0

Svampnörden

14 aug 2006 kl. 08:10

Äntligen REGN!!

0

Calle L

14 aug 2006 kl. 08:24

Var i skogarna i Bro/Bålsta i lördags och då kammade jag totalt noll :-( Det fanns inte ens blåbär. Fast nu efter regnet kanske det händer något…

0

Maria

14 aug 2006 kl. 08:54

Här i uppland har det nu regnar och det skatydligen fortsätta några dahar . Härligt för svampen som jag hoppas kommer upp nu snart.  Har varit ute några gånger för att kolla läget men icke Det ända jag sett är några mögliga kantareller. Hur kan dom mögla när det är snustorrt??

0

Liljagare

15 aug 2006 kl. 13:02

Neh, flera som bor runt Bålsta/Bro.. :P

Kan inte vara på samma ställen, fick ihop 5 liter igår.. :) Så det är bra! :P

PS. För att kolla av var, någon som går under motorvägs viadukten? :P

0

Evus

16 aug 2006 kl. 18:31

Hej svejs i ling….svampskogen.
Jag har skaffat en “Kronblom-regnmätare” och kan konstatera att de tre senaste dagarna har det kommit 59mm här i Botkyrka….och mer verkar det vara på G. HÄRLIGT! Hösten är räddad!
Ska ta en tur till “vår"skog i morgon och kolla läget.

0

Svampnörden

17 aug 2006 kl. 00:15

Exakt en vecka från nu så kommer jag att rent av böka mig fram genom mossan i skogarna runt stockholm….änltigen lite ordentligt med regn + varmt väder. Oj oj oj denna höst kommer att bli riktigt bra det känner jag på mig! :-)

0

Lena M

17 aug 2006 kl. 07:55

Ursäkta, att jag tränger mig in på Stockholmssajten, men jag kan se dig framför mig nu och en vecka framåt.
Som ett tryffelsvin sökande och bökande efter skogens läckerheter. Lycka till !

0

Fia A

17 aug 2006 kl. 17:32

Buhuu, svamptur planerad till imorgon (hela dagen i skogen!), men nu har min svampkompanjon/chaufför blivit sjuk :-((( Vad ska jag ta mig till?? Man kan ju inte direkt ta tunnelbanan till svampskogen…

0

Hannah

17 aug 2006 kl. 17:49

Ser här på “stockholmssnacket” att det är några stycken som beklagar sig över att de inte har bil och kan ta sig ut i skogen som de vill….
Jag har bil, men inga svampställen (uppflyttad skåning), ni har svampskogar, men ingen bil. Vad sägs, ska vi leta svamp tillsammans någon dag? Två personer avverkar ju större ytor än en… Och så kanske vi kan hjälpas åt att hitta nya skogar? Jag bor i Enköping och kör gärna en bit för att få leta svamp!

0

Evus

17 aug 2006 kl. 17:57

Jag har i dag varit ute en sväng i skogarna runt “husknuten” (i Botkyrka)och kollat på för mig kända/säkra kantarell ställen…Kom aldrig i väg till “Vällingeskogarna”. Men ICKE. Jag tror man får vänta någon vecka till, här, i alla fall.
Däremot fanns det annat…men inget jag plockade. Jag ska göra en ny tråd om det.
(Lena du är så välkommen i Stockholmstråden.)

0

Joakim

17 aug 2006 kl. 22:42

Jag är också Botkyrkabo och brukar plocka runt knuten men det är verkligen på minimal nivå, är väldigt osäker. Hittade ett gäng KJ förra säsongen och det var ju fint. Kanske blir det stövlar på i helgen för att kolla läget. Återkommer.

0

Liljagare

19 aug 2006 kl. 00:55

Nu är det rensat mellan Kungsängen och Bålsta.. puuuuuuuh.. :P

Har vart ute två dagar i följd, 20 liter kantisar blev det.. :)

0

Gamlazonen

19 aug 2006 kl. 08:35

Se min rapport från Huddinge igår kväll 060818, kammade noll, för torrt. Kollar ev Nynäshamnstrakten senare idag.

0

Mats

20 aug 2006 kl. 11:31

Jovisst kan man åka kollektivtrafik till svampskogen. Det gör jag jämt! När jag inte cyklar förståss. Och jag bor mitt i stan, så ställena ligger inte precis utanför dörren…

0

Boel

21 aug 2006 kl. 19:30

Åkte från Gävle mot Småland i em och det var översvämmning överallt. Nu måste väl svampen komma.

0

Andreas

22 aug 2006 kl. 01:21

Du kan visst ta tunnelbanan ut till svampskogen! T-banans stationer består inte bara av betong, vet du. Plus att du i annat fall kan ta annan lokaltrafik i Stockholms län. T.ex. pendeltåget, bussarna (som går typ överallt.. Värmdö har t.ex. rätt bra svampskogar), roslagsbanan ut till Åkersberga eller Vallentuna. Rapport från Stockholm natten mellan den 21:a och 22:a augusti: spöregn i omgångar under dagen och kvällen. Förra veckans regn, trots att det var mycket, sögs upp som.. som.. i en svamp! Men det här regnet kan nog faktiskt fukta ner lite så att man kanske, så nybörjare man är, hitta till svampriket. Synd bara att jag inte heter Mario och är Italiensk rörmokare… då får man extraliv av svamp!

/Andreas, den ena delen av signaturen “N&A” (Nina A är den andra delen)

0

Gamlazonen

22 aug 2006 kl. 16:04

En patient berättade nyligen att han hittat en hel del kantareller i närheten av Waxholm för några dagar sedan, dvs före senaste ösregnet.

0

Carin

22 aug 2006 kl. 17:37

Snälla nån, inte behöver man bil för att plocka svamp i Stockholm! Hela Nackareservatet nås med buss. Prova exempelvis 401 från Slussen och stig av vid Hellasgården.

0

Gamlazonen

25 aug 2006 kl. 11:48

Ingen har alltså hittat ngn svamp i Sthlmstrakten så här på fredag middag inför helgen?

0

Fia A

25 aug 2006 kl. 12:20

Har fått telefonrapport från min mamma, hon hade plockat hyfsat mycket ute på Ljusterö i skärgården igår torsdag.

0

ann-Marie

25 aug 2006 kl. 12:22

Gamlazonen: Jag hittade några få kantareller förra helgen, men då hade det bara gått en knapp vecka efter det första regnet. Hoppas på mer i helgen.

0

Karin Hedén

25 aug 2006 kl. 13:43

Jodå! Det börjar komma så sakteliga. Trodde jag skulle få korgen full med Karl-Johan i går kväll men fick gå ganska långt i Vallentunaskogen för 6-7 fina Karl-Johan. Det räcker ju ändå långt. Två härliga mackor och en hel skål färdigrensat för helgens behov.

0

Lars

25 aug 2006 kl. 13:44

Är det någon som har sett något svampliknande i skogarna runt Vallentuna? Jag var ute och kollade igår, men såg bara trädsvamp och små vita skivlingar som jag inte vågade ta eftersom den enda vita skivling jag kan namnet på är vit flugsvamp.

0

Svampnörden

25 aug 2006 kl. 20:16

helgen är här och jag ska ut en runda…..det ska bli så kul!!!

Och ett stort grattis till Liljagare tycker jag är på sin plats :) .

0

Birgitta D

26 aug 2006 kl. 07:11

Är på besök i Råcksta Vällingby. Vet någon om det kopmmit svamp hit?

0

Hannah

26 aug 2006 kl. 08:46

Var ute en sväng igår och hittade några bortglömda kantareller och Karl-Johan och en stor, vacker fjällskivling! Men det verkar som om det har varit andra före mig, så nu ska jag gå låååångt in i skogen…. Får hoppas att man inte går vilse! Annars är det bara att leta söder om Enköping!

0

Gamlazonen

26 aug 2006 kl. 12:54

Just hemkommen från planeringsdag med jobbet jobbet, tolkar inläggen som att det varit viss tillväxt i vårt område så nu bär det av mot Södertörn.

0

Roger

26 aug 2006 kl. 21:04

Det börjar ta sig i skogarna. Fick en del idag, räcker till ett par kantarellmackor

0

Birgitta D

26 aug 2006 kl. 21:33

Ett par timmer i Grimstaskogen = 1 liten vinkremla, 1 kantkremla 2 gulkremlor 10 öres storlek,  20 tal pyttesmå taggsvampar samt en alldelens larvangripen smörsopp.

0

Svampnörden

26 aug 2006 kl. 23:07

2.5 timmar i skogen gav ca 2 kilo av finaste karl-johan inte ett dugg maskangripen som de brukar vara, 1 liter finfördelad smörsopp och 0, 5 liter kantareller.
Jag kom in i fin kantarellskog där jag riktigt kände att det var perfekt men ytterst få hittade jag men däremot en massa spår av vildsvin! Äter vildsvin kantareller? Hittade precis lika många kantareller uppe på ett berg och den enda förklaringen jag har är att det inte gick upp några svin där!
KJ måste ha kommit upp ur jorden som skjutna med tanke på hur verkligen jättefina de var, för alltid när man skär i karl-johan så vimlar det av maskhål i dem.

0

Lena M

27 aug 2006 kl. 07:45

Birgitta, Du skulle ha stannat kvar i Gästrikland. Här är det väldigt mycket karl-Johan i år och andra arter dyker upp från dag till dag. Om du kommmer uppöver så måste du ringa på hem nummret.

0

Franco Matli

27 aug 2006 kl. 08:00

Söderorts svampförening och Strängnäs svampklubb hade igår en gemensamt svamputflukt i en av Strängnäs skogar.
Gott om svamp både ätlig, oätlig och giftig.C.A.300 arter identifierades.

0

Eva L

27 aug 2006 kl. 09:47

Var in på NKs saluhall i går och köpte lite torkad svamp för skojs skull. NK har verkligen god sortering på torkad svamp, flera mer ovanliga arter ingår.

0

Nina A

27 aug 2006 kl. 12:35

ca 1 kg kremlor, 2 KJ, 3 kantareller i miniformat, 4 Citronslemskivlingar och ett par rutsoppar Hackstaskogen, Åkersberga

+ mängder av nejlikbrosskivlingca 1 kg

ett hett tips är att det finns mängder av nejlikbrosskivling på gräsmattorna omkring centrala åkersberga

0

Svampnörden

27 aug 2006 kl. 20:45

Var ute idag igen åt åkersbergahållet men jag fattar inte var kantarellerna är! Har hittat kanske två liter sammanlagt på två dagar!! Varje gång jag hittar en liten “klump” med kantareller så tittar jag fånigt i alla vädersträck efter fler men icke. Jag får långnäst lomma vidare till nästa “klump” någon annanstans och proceduren upprepas.
Har någon annan uppfattat det på samma sätt?

0

Hannah

27 aug 2006 kl. 21:35

Kan inte mer än hålla med! Har upptäckt en ny svampsort; “Uppländsk trekantarell”! Växer endast i grupper om tre.

0

Karin Hedén

27 aug 2006 kl. 21:58

Tillvääxten går trögt. Fick dag gå många steg i Vallentunaskogarna för mina 7-8 Karl-Johan, mjölskivling, smörsopp och fyra kantareller.

0

Fia A

27 aug 2006 kl. 22:31

Rapport från en helg i skärgården - har efter tre tvåtimmesrundor följande med mig hem, förvällt och fryst:
- 6 st 2-liters fryspåsar kantareller
- 6 st dito KJ, finaste kvalitet, inkl endel smör- och grynsopp
- 1 påse blomkålsvamp
- Lämnade två stolta fjällskivlingar till mamma för provsmakning
- Var lite kräsen och lämnade mängder och åter mängder med grynsopp, strävsoppar och citrongul fjällskivling kvar i skogen

Seså, upp och hoppa, dra på er stövlarna och uuuut i skogen med er :-D

0

Gamlazonen

27 aug 2006 kl. 23:03

Instämmer m föreg “Fia” beträffande skärgården, men i mitt fall Nynäshamnstrakten, VG se mitt inlägg på rapporter, matsvampar: Massor av olika sorter och rejält fuktigt i marken.

0

Mårten Wall

27 aug 2006 kl. 23:05

Jaja, Fia, grattis till fin svamskörd!
Men regnen har fallit ytterst lokalt, så våra svamfynd blir därefter. Jag själv har hört att det inte kommit särskilt mycket regn i mina hemtrakter, varför jag chansade, för mig, lite längre söderut.

0

Robert Jansson

28 aug 2006 kl. 03:11

Hittade en hel del kantareller på tomten (Grindvägen, mellan Skånsta och Lövhagen), snacka om tur?!?

0

Robert Jansson

28 aug 2006 kl. 03:12

Strax nordöst utanför Åkersberga…

0

Lena M

28 aug 2006 kl. 07:15

Nu bryter jag in på ” förbjuden ” mark igen, men jag står lika frågande som ni.
Här omkring där jag bara hämtat kantarellerna finns ingenting, däremot i mörkare granskog med mossa.
Nu till frågan. Vad beror det på att svamparna inte kommer. Värmen i juli ?
Mycelet finns ju kvar i marken, har inga fruktkroppar bildats p.g.a torkan och kan de komma nu i september ?

0

Svampnörden

28 aug 2006 kl. 18:15

Ja den frågan är jag oxå nyfiken på svaret på Lena.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone