Har aldrig sett så många kantareller med små hål, larvingång, på hattovansidan, som iår. Jag hörde att det var samma problem i Tärnaområdet. I fjällen verkar det vara ovanligt mycket karljohan iår. Vi har mycket kantareller i Umeåtrakten iår, jag har aldrig plockat så mycket så tidigt som iår.
Har även jag hittat en del larvangripna kantareller.
Vet inte om det är två olika typer av kantareller eller om det har med växttiden/platsen att göra, men jag tycker att några är korta och kraftiga medans några är lite spädare med smalare fot också är de mer oranga. Det är de jag har hittat angripna exemplar av.
Jag har också hittat larvangripna kantareller de senaste veckorna, men det har då varit större ex i rätt sunkigt skick. Men förhållandevis många, kanske 10 st på knappt 2 kg. Det har regnat som tusiken. Här är det annars skogssniglar som äter upp kantarellerna, de är väldigt effektiva på sina håll.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.