0 692 visningar

7 svar

Kantareller, larvangripna

Elisabeth Bååth

15 aug 2009 kl. 23:02

Har aldrig sett så  många kantareller med små hål, larvingång, på hattovansidan, som iår. Jag hörde att det var samma problem i Tärnaområdet. I fjällen verkar det vara ovanligt mycket karljohan iår. Vi har mycket kantareller i Umeåtrakten iår, jag har aldrig plockat så mycket så tidigt som iår.

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 23:04

jag har aldrig heller sett så många larvangripna kantareller som i år det känns verkligt inte roligt hoppas vi får ha fom för oss själva

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 23:07

skulle varit dom

0

Jonnie

15 aug 2009 kl. 23:40

Samma här nere hos mej, (norra skaraborg) beror väl på att svampen blivit lite “gammal” och/eller varit utsatt för en torkperiod, hursomhelst finns det enormt med kantarell hos oss i år och det är bara att förse sig med de fina exemplaren…

0

Jonnie

Elisabeth Bååth

15 aug 2009 kl. 23:46

Jag tror mer på värmen och fukten, här har de inte hunnit bli så gamla. Norra skaraborg, mina gamla hemtrakter, fina svampmarker, jag längtar men tyvärr ingen resa i höst.

0

Jonnie

Jonnie

15 aug 2009 kl. 23:47

Var bodde du ??

0

Lill

16 aug 2009 kl. 07:42

Har även jag hittat en del larvangripna kantareller.
Vet inte om det är två olika typer av kantareller eller om det har med växttiden/platsen att göra, men jag tycker att några är korta och kraftiga medans några är lite spädare med smalare fot också är de mer oranga. Det är de jag har hittat angripna exemplar av.

0

buffy

16 aug 2009 kl. 09:56

Jag har också hittat larvangripna kantareller de senaste veckorna, men det har då varit större ex i rätt sunkigt skick. Men förhållandevis många, kanske 10 st på knappt 2 kg. Det har regnat som tusiken. Här är det annars skogssniglar som äter upp kantarellerna, de är väldigt effektiva på sina håll.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone