0 498 visningar

5 svar

Svamp i gräsmatta?

Amo

29 jul 2003 kl. 13:10

Svamp är gott men jag vill ha bort dem ur gräsmattan. Det verkar vara Nejlikbrosking, Marasmius oreades.
1. Kan jag skapa en miljö som inte passar svampen, hur?
2. Kan jag tillföra något medel för att stoppa svampen, vilket?

0

Peter i Södertälje

29 jul 2003 kl. 14:37

Vi har troligen samma problem. Det som är skiljer vår gräsmatta åt mot grannarnas är att den är nysådd och att vi nyligen har gödslat den. Vår matta har nu blivit jättetät, men full av svamp som växter som sjutton. Den tjocka mattan tror vi hjälper till att hålla fukten i jorden så att svampen trivs. Vi har försökt att inte vattna på ett par veckor, men det hjälper inte. Vi skall nu försöka kratta upp allt gräs när vi klipper i hopp om att vi får en “luftigare” gräsmatta och att v samtidigt “stör” svamparna.
Jag är också tacksam för råd.

0

Daniel Persson

29 jul 2003 kl. 15:53

Gott folk!
Jag avundas er, jag bor nämligen i lägenhet och har ingen gräsmatta där jag kan ha turen att hitta matsvamp. Varför inte dra nytta av svampen istället och plocka den? Smörstekt nejlikbroskskivling är dögott!
Ni skulle väl aldrig få för er att säga “jäklar, det växer morötter i mitt trädgårdsland, hur ska jag bli av med dem?”
Ha det bra!

0

Eva

30 jul 2003 kl. 01:09

Hej.
Vi brukar också ha en massa svamp i vår “gräs/mossmatta”
Vita lite lågväxande , har alltid trott att de är giftiga.
Någon som kan beskriva eller ge länk till bild på denna nejlikbroskskivling.
PS. Både i går och i dag har jag plockat både “vita” och gula finfina exemplar av kantareller, sammanlagt ca. 1 liter i rensat tillstånd. Bor i Södermanland, och vi har fått lite efterlängtat regn på sistone. (vill ha mer regn)
Ha det bra

0

Michael Krikorev

30 jul 2003 kl. 19:59

Hej!

Nejlikbrosking är gott: http://svampguiden.com/art/visa/Marasmius_oreades

Kan förväxlas med giftiga trattskivlingar om man är oförsiktig:
http://svampguiden.com/art/visa/clitocybe_dealbata

0

Eva

30 jul 2003 kl. 22:44

Tack snälla Michael.
Dessvärre liknar dom svampar som vi brukar ha den giftiga sorten.
Tack än en gång.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone