Förutom små trattkantareller hittade jag en stubbsvamp för ca 1½ vecka sedan som var förvillande lik trattkantarell och kom fram till att det var Gullnavling. I en bok står att den är ovanlig och ätlig (Bo Nylen - Svampar i skog och mark). I andra böcker står att den är allmän och otjänlig??
Jag tycker det är märkligt att den har så olika beskrivningar…
Till skillnad från toppig giftspindling och slemmurkling som oftast nämns som förväxlingssvampar så är Gullnavlingen faktiskt lik trattisen, men det nämns inte lika frekvent i böckerna..
Nån som vill kommentera detta??
Föruton kantareller så hittade jag små sotvaxingar och fick äntligen smaka dessa (i fjol hann de frysa) Gul trumpetsvamp är på gång - ca 1,5 cm höga över backen ;-)
Jag fann också fina taggsvampar och tegelröd sopp som stektes och avnjöts till middan en kväll.
Kan nån ge mig ett utlåtande om fårticka:
Jag är nästan säker på att det var får- istället för brödticka jag plockade, den gulnade vid skrapning av rören och när de hettades upp -allt enligt böckernas beskrivningar - MEN de svartnade inte när jag stekte dem i gjutjärnspannan. De växte mer enskilt än på varandra och doften var nästan lite kryddig. Vita i färgen med en beigare hattfärg som var lite sprucken. Jag plockade bara de minsta exen.
Smaken efter tillredning ganska neutral men helt OK. Finns det nåt bra sätt att skilja dem åt??
Nu svarar jag bara på fårtickan som är en god svamp tycker vi. Den kan växa lite spridd men även gyttrad, från ljus till lite brunt och sprucken i hatten som du säger.
Vi smörstekte sådana häromdagen och den är faktiskt god men varför den inte blev mörk i gjutjärnspanna vet jag inte. Jag använde en teflonpanna och den förblev gul vid stekningen.
Tack Boman - jag kollade länken -men det var inte riktigt min fråga. Att se skillnad på trattis o gullnavling går bra
-det jag undrade över är om Gullnavlingen är allmänt eller mindre vanligt förekommande?
Den beskrivs så ytterst olika i böckerna. Även uppfattningen om dess matvärde. Bo Nylen säger ovanlig och ätlig - andra böcker säger vanlig och oätlig.
Beträffande fårtickan så stämde allt från utseendet till gul-grön färg vid skrapning och upphettning dock svartnade den INTE i järnpannan. Den blev i allafall inte orange/brun som brödtickan då ska bli.
Gullnavling, Chrysomphalina chrysophylla är ovanlig, inte sällsynt. Kantareller är mycket vanligare.
När det gäller din andra fråga: gullnavlingen är antagligen ofarlig, och smaken varierar. Ingen har prisat den för dess goda smak. Jag tror inte det är lönt mödan.
Tack för svaret Karl - inte ska jag äta - men den är i alla fall fin att se på och jag måste upprepa att det är konstigt att den inte oftare anges som förväxlingssvamp till trattkantarell.
Slemurkling och toppig giftspindling är mycket mindre lik tycker jag.
En kompis som var nybörjare hade också den svampen som förväxlingsvamp till trattisen,särskilt när de växer på övervuxna stubbar.
Har du fått tag på något biggaråträd?
Jag har ett litet träd som sått sig självt men jag vet inte om bären är sura eller söta.
Skulle smaka på dem men fåglarna hann före!
Just nu är min dator trasig jag skriver på en lånedator hos bekanta,men vi kan höras senare.
Tack för alla svar!!
Elisabet J: Jag fick tag på några små skott (25 cm) av sötbär Planterade 2 i samma grop och bad till de högre makterna. Torka o tropisk värma borde ha avlivat plantorna omedelbart men sen kom de eviga regnmolnen och gjöt sitt livselexir över de arma växterna.
En av dem har visat tecken på liv och något som kanske kan liknas vid grönska. Klarar plantan hösten o vintern så kanske det lyckas denna gång. Jag tyckte mig också ana ett livstecken i roten på en av de som inte blev planterade så jag ska kruka den och förvara i växthuset över vintern som reserv.
Dessvärre är jag inte 100% säker på att det är rätt bär - men det får jag väl reda på om sådär 10-15 år. ;-D
I Nya svampboken av Holmberg/Marklund anges gullnavling som förväxlingssvamp till trattkantarell och är i den boken markerad orange. Orange står för “Svamp olämplig som matsvamp av annan orsak än att den innehåller svampgifter” och de i sin tur indelas i fyra kategorier 1. Otillräckligt utforskad 2. Oaptitlig 3. Värdelös ur matsynpunkt (t.ex. liten, tunnköttig, seg, smaklös) 4. Ätlig men sällsynt.
Vad gäller fårtickan så är det ju karakteriskt för den att den gulnar vid förvällning till skillnad från brödtickan som mer går mot ljusbrunt, gulnar även vid torkning har jag märkt. Jag har aldrig stekt på dem så hårt att de svartnat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.