Var ute en runda idag, hittade både kantareller och Karljohan men framförallt litervis med örsopp. Visst kändes det kul att hitta så mycket svamp men nu funderar jag på vad jag egentligen ska göra av det. Nån som har tips på vad man kan göra av just örsopp?
mvh/Johan
Nä, jag tror inte heller att de kan på allvar ersätta stenmurkla, men eftersom vi har väldigt ont om stenmurkla här i Skåne men ofta mkt gott om örsopp, så tänkte jag testa. Sandsopp hittar jag heller aldrig här trots ivrigt soppletande och -plockande. Örsopp har jag hittills alltid ratat som skräpsvamp.
Har varit inne på det här spåret tidigare. Det är själklart så att det inte går att ersätta stenmurklor med någon annan svamp. Det var “nya svampboken” som beskrev det så, efter att ha testat torkade sandsoppar. Vad som jag däremot tycker är viktigt är att “Nya svamboken” tipsar om att soppar i allmänhet ofta vinner på att torkas. Särskilt roligt tycker jag det är att sandsopp och örsopp, som jag normalt inte tycker är några höjdare, vinner så otroligt på att torkas. Den syrliga smaken och den slajmiga konsistensen försvinner och i stället kan man göra riktiga höjdaranrättningar på svampen, gräddstuvade till köttbiten, att steka, att koka soppa på, eller bara slänga ner några i köttfärssåsen.
Jag är, som jag tidigare sagt mycket nyfiken på vad Ni tycker om just örsoppen som torkad. Jag hoppas på svar bl a från Buffy när svampen äntligen behagar dyka upp. Jag har inte heller hittat några ännu. Däremot har jag hittat en hel del stensopp i helgen. Allt hamnade i torkskåpet!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.