0 2234 visningar

10 svar

Örsopp, vad göra med?

JohanG

16 aug 2009 kl. 18:55

Var ute en runda idag, hittade både kantareller och Karljohan men framförallt litervis med örsopp. Visst kändes det kul att hitta så mycket svamp men nu funderar jag på vad jag egentligen ska göra av det. Nån som har tips på vad man kan göra av just örsopp?

mvh/Johan

0

buffy

16 aug 2009 kl. 18:59

Torka och använd istället för murklor! Jag hoppas hitta Örsopp i år eftersom jag struntade i dem förra säsongen, senare på hösten läste jag om detta med örsopp som “murkelersättning” här på SG och ångrade att jag inte plockat.

0

JohanG

16 aug 2009 kl. 19:19

Hm, ok, låter lite otippat, men värt att testa =).

0

JohanG

16 aug 2009 kl. 20:31

Frågar främst eftersom de ju smakar lite speciellt jämfört med andra soppar, lite citrus/syraaktigt nästan. Vet inte om jag vill blanda ihop med andra soppar och ha i paj och såser, etc som jag brukar.

0

rasken

16 aug 2009 kl. 20:40

Visste inte att örsopp fungerar som murkelsorrugat.Sandsopp är gammal och beprövad.Dags att testa örisar åxå nu då.

0

klas jaederfeldt

16 aug 2009 kl. 20:54

ingen av dem kan komma i närheten av Stenmurkla vad det gäller smak och tuggmotstånd

0

Peter, Linköping

16 aug 2009 kl. 20:57

Murkel-surrogat är rätt ord. Man kan använda den där murkla brukar användas, men inte ersätta den.

Har dock inte testat örsopp, endast torkad sandsopp. Missförstå mig inte, jag tokgillar sandsopp. Men det är inte murkla.

0

buffy

16 aug 2009 kl. 21:06

Nä, jag tror inte heller att de kan på allvar ersätta stenmurkla, men eftersom vi har väldigt ont om stenmurkla här i Skåne men ofta mkt gott om örsopp, så tänkte jag testa. Sandsopp hittar jag heller aldrig här trots ivrigt soppletande och -plockande. Örsopp har jag hittills alltid ratat som skräpsvamp.

0

PeterD

17 aug 2009 kl. 14:35

Har varit inne på det här spåret tidigare. Det är själklart så att det inte går att ersätta stenmurklor med någon annan svamp. Det var “nya svampboken” som beskrev det så, efter att ha testat torkade sandsoppar. Vad som jag däremot tycker är viktigt är att “Nya svamboken” tipsar om att soppar i allmänhet ofta vinner på att torkas. Särskilt roligt tycker jag det är att sandsopp och örsopp, som jag normalt inte tycker är några höjdare, vinner så otroligt på att torkas. Den syrliga smaken och den slajmiga konsistensen försvinner och i stället kan man göra riktiga höjdaranrättningar på svampen, gräddstuvade till köttbiten, att steka, att koka soppa på, eller bara slänga ner några i köttfärssåsen.

Jag är, som jag tidigare sagt mycket nyfiken på vad Ni tycker om just örsoppen som torkad. Jag hoppas på svar bl a från Buffy när svampen äntligen behagar dyka upp. Jag har inte heller hittat några ännu. Däremot har jag hittat en hel del stensopp i helgen. Allt hamnade i torkskåpet!

0

PeterD

18 aug 2009 kl. 16:07

I går hittade jag örsopp, så nog har de kommit till Skåne också. Tyvärr var de dåliga och maskätna så de var inget att ta vara på. Nu gäller det att hålla ögonen öppna!

0

Hannes

16 aug 2017 kl. 21:03

Hittade nyss ett gäng och testade för första gången. Förväxlade i vatten i 20 min. Silade och stekte i smörolja, vitlök, salt och peppar. Älskade konsistensen faktiskt. Riktigt smarrig. Så många gånger som jag gått förbi örsopp och dissat den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone