Det återstår att se, men lång blötläggningstid och lång tillagningstid har jag läst mig till att man bör nyttja för att de inte skall bli beska vid tillagning. Det frysta lagret kantareller är uppfyllt så nu provar jag att torka och konservera eftersom jag omöjligt kan gå förbi kantareller om jag stöter på dem. Funkar det att torka även kantareller så är det ju suveränt eftersom hållbarhetstiden är så lång på torkat.
Och så här ser det ut hos mig efter svampturen jag och sambon tog nu på eftermiddagen. Det är roligt och plocka svamp och inte behöver man oroa sig över att det inte går nått sevärt på TV:n heller.
Gjädjande att se att KarlJohan och brunsoppar börjat titta up.
ser ut så här just nu, men det är ju så mycket blåbär så det måste bli lite mer än svamp i frysen, torka blåbär har jag inte provat, kan det gå bra i en torkapparat kanske, det är nästan lite stressigt att tänka på lingonen också, den här sommaren måste vara länge, ha det gott alla skogtokiga
Har jag gjort på utbredda tidningar på bricka, gick bra men viktigt att byta tidning varje dag och se till att ha bra luftväxling i rummet :)
fast min sista laddning gick i sophinken, för de möglade. Antagligen var de för blöta, det regnade några timmar innan jag plockade dem.
De blir ganska hårda och sega, men går bra att koka blåbärssoppa på, och blötläggning kortar ju ner koktiden. Har inte provat göra paj av dem, men har hört att det ska funka också, med lite blötläggning innan. Annars fungerar de bra torkade i frukostmuslin också :) det var där det mesta av mina hamnade.
Tack för lite råd om blåbären, Fin fint har inte tänkt tanken att torka dem innan, det har ju blivit så otroligt mycket i år, lika mycket för frysen som att bara mumsa i sig, men synen har inte förbättrats så jag letar efter mina läsglas som vanligt, tack iaf och nu får det bli en liten runda i skogen eftersom det har klarnat upp.
ja vanlig muffinsdeg, här kommer annars ett bra recept till på kakan som är lika gott som det ser ut:
smör 150g
socker 3dl
ägg 2
vetemjöl 3 dl
vaniljsocker 1 tsk
bakpulver 1 tsk
skal från en lime eller citron
100- 150 gr bär
sätt ugnen på 150 grader
kör socker o ägg i en matberedare
blanda mjöl bakp o lime-skal
grädda i ca en timme
inget köksbord ikväll då jag sitter kvar på jobbet… men det blev en hel del trattkantarell och naturligtvis fina stora kantareller.
Sen fanns ett jättebestånd med denna
http://s1036148.crystone.net/Sotvaxskivling.jpg
dessvärre kunde jag bara ta med mig 5 st hem då alla var bebodda
Grattis allihop för fina skördar:)
Nu äntligen börjar det komma upp lite mer av de sorter jag är säker på:) Sotvaxingen hittade jag bara 3 av idag och trattisarna fanns det inte mkt plats för i korgen, men de finns kvar nästa helg.
Här kommer min bild för idag:)
Lite blandat blev det iaf:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.