Hej Irene!
Kan du var bussig och berätta lite mer exakt för vad som krävs för att svampen ska sätta igång?
1 Hur mycket regn ska det komma?
2 Vilka arter drar igång, speciellt i Västerbotten.
3 När måste regnet komma? Hur mycket?
4 Hur påverkar detta trattissäsongen?
Nej, det enda jag kan säga exakt, är att svampsäsongerna är ganska oförutsägbara.
Kustområdena i Västerbotten liknar en öken just nu, men fläckvis i inlandet har det kommit lite regn. I Vilhelminatrakten har jag sett några kremlor (storkremla och falsk sillkremla), tegelsopp, småriska, blek taggsvamp, fjällig tofsskivling, honungsspindling och rutspindling, men allt hade börjat bli mer eller mindre intorkat. Faran med att det kommer för lite regn är att vissa arter luras att börja sätta fruktkroppar, men kommer av sig på grund av fortsatt värme och torka, och då blir det en dålig säsong för dem. Det gäller nog mest de tidiga arterna, som t.ex. kremlor.
Trattissäsongen? Tja, min erfarenhet är bara att det aldrig blir flera riktigt bra trattisår efter varandra, och att de uppträder på olika ställen beroende på hur vädret har varit. Det regn som de behöver, hinner säkert komma än.
Hej igen Stina!
Tack för ditt snabba svar. Det finns då åtminstone lite hopp.
Ska jag tolka det där med trattisar. Att det var en bra säsong förra året och att vi därmed kan räkna med en mindra bra i år?
Men oavsett, huvudsaken är att det kommer något. JAg håller också på att torka in p g a denna väntan.
Tack än en gång
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.