Är det någon som kan ge oss tips på vilken typ av skog/mark/vegetation/kännetecken vi ska leta efter för att hitta gula kantareller? Eller ska man bara ha tur o springa på dem? Vi har lyckats vid besök i Hemavan…tyckte att vi hittat liknande skog här hemma (=Burträsk/Skellefteå) men nu ger vi snart upp. Många mil har det blivit, men svampkorgen är tom. När är det säsong för de gula resp för trattisarna? Är det någon som kan komma med tips o hjälp???
Det skiljer sig från olika delar i landet hur svamparna växer.
Om det är kantareller ni är ute efter och bor mellan Skellefteå och Burträsk tycker jag att ni ska leta blandskogar som är gamla och glesa, gärna på lite höjd.
Själv brukar jag ta hjälp av eniros kartor. Där ser man höjdkurvorna. Sen byter jag till flygfoto för att se vilken skog där är. Det kan vara svårt på eniro att se om det är lövinslag i skogen, men då kan man ladda hem google eart. Där syns det ganska bra.
Tyvärr är ju ibland kartorna gamla. Det ser ut som fin skog och när man kommer dit är det kalhygge. :-(
Lycka till!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.