0 248 visningar

11 svar

Dagens skörd

Lena M

9 aug 2006 kl. 13:39

Tre oätliga eller giftiga skivlingar, en liten röd flugsvamp och några kantareller.

Den första , gula, växte på en ikullfallen gammal björk. De i mitten i gräs och de små bruna i en bäckravin med mossa, växte på  rötterna av en gran.
Utifall att ni vill ha något att fundera på, själv har jag ingen aning.
Hörde också att de varnade för oväder söderöver !

0

Lena M

9 aug 2006 kl. 13:47

Ursäkta, jag glömde att förminska bilderna. Värmen !!!

0

Irene A

9 aug 2006 kl. 14:16

Från vänster till höger:

fläckig bitterskivling, Gymnopilus penetrans
vit sprödskivling, Psathyrella candolleana
en trådskivling av något slag

0

Ann-Marie

9 aug 2006 kl. 15:12

Det här var ju lite lustigt. I sommar har jag sett två sorts svampar (förutom några ihoptorkade kantarellknoppar) och det är just dessa två. Den vita i Stockholm och den gula på vikbolandet. Med viss reservation, jag brydde mig aldrig om att titta på undersidan. ;-)

0

Lena M

9 aug 2006 kl. 15:48

Ja Irene nu har jag kollat och du hade rätt, igen. Den lilla bruna vet jag inte hur jag skall ta fram, sökte på trådskivlingar utan resultat.
Nyss kom en regnskur på en halvtimma, oj vad skön luft det blev !

0

Irene A

9 aug 2006 kl. 18:25

Den lilla bruna är en Inocybe, men många av dem ser väldigt lika ut, så för att bestämma vilken art det är, krävs nästan alltid mikroskopering.

Här är regnet fortfarande avlägset. Nu har vi börjat skrapa en husvägg för att måla om, så regnet börjar nog när det är dags att ta fram penslar och färgburkar, och sen slutar det *aldrig*. Men det kanske det kan vara värt?

0

Lena M

10 aug 2006 kl. 08:38

Visst tycker jag att ni skall börja att måla, då kanske det händer saker på väderfronten.
Igårem. satte jag på vattenspridaren i grönsakslandet och det kom ett riktigt störtregn på en halvtimma. Bra timat, eller hur ?

0

Tina Nordberg

10 aug 2006 kl. 10:13

Det är bra Lena M, vi har skrapat o kittat om många fönster som snart ska målas.Nu får “Han där uppe” sin chans. Vi håller tummarna.

0

Irene A

10 aug 2006 kl. 10:23

Att hänga tvätten ute var ett osvikligt sätt att få regn förr om åren, men det verkar som om vädergudarna inte går på det enkla knepet längre. Måla trädgårdsmöbler med långsamt torkande färg eller lägga om tak är nog säkrare varianter.

0

Tina Nordberg

10 aug 2006 kl. 14:15

Nej det räcker inte. Jag tvättade för sjutton mattor på löpande band. Och…..........

0

Affe

11 aug 2006 kl. 00:30

Räckte med en snabb biltvätt i automat…

0

Tina Nordberg

11 aug 2006 kl. 11:12

Tänkte inte på dä....Imorrn ska vi ha grillparty i trädgården, vågar jag sätta upp tält?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone