...igår , såg en massa jättefina musslingar på en liggande trädstam , mest troligt ett lövträd. Jag hade kameran med mig och lade upp en undersida för fotografering men….jag tänkte att jag kan väl inte ha sån tur i höst att jag förutom mina andra fynd i år också springer rakt på ostronmussling…
Ungefär så här såg dom ut
http://www.panoramio.com/photo/3078091.
Vad tror ni , ska jag ge mig iväg med svampkniven och kameran i högsta hugg i morrn eller ?
Jämförelsebilder från Biopix kan jag hjälpa till med.
tack för bilderna Maria W
Nu har jag både fotograferat och plockat (med risk för att lägga allt i komposten)
Bildserie 1 visar växtplats och sätt
Serie 2 lite närbilder , tredje bilden la jag till för att få bättre grepp om färgen på dom.
På tredje bilden finns kantarell , trattkantarell och rödgul trumpetsvamp (miniatyrerna)
Är det trattkantareller du hittat oxå? Har faktiskt hört att de börjat komma upp.
En kompis hade sett en (!) i helgen!
Varför komposten, det ser ut som en fin skörd.
Har dock aldrig blandat ostronmussling och kantareller så jag rekommenderar att du gör en liten sås på kantarellerna, eller spar till du hittar fler och tillreder musslingarna för sig.
De gör sig väl bäst i kinesrätter med wokade grönsaker tycker jag.
Ser ut som det tycker jag.
Är de inte extremt sega eller bittra tycker jag nog du kan ge dig på att provsmaka.
Det finns väl inga giftiga dubbelgångare till den?
De enda ostronmusslingar jag kasserat har varit fulla av larver, så det bör du förstås se upp med!
Jag tycker den ser mycket blek ut så varför inte Blek ostronmussling? Ostronmussling går alldeles utmärkt att blanda med Kantareller. Men min faborit är dillstuvade med svartpeppar, salt och mycket dill å grädde, mums. Passar utmärkt som en liten förrätt på rostat bröd. (förövrikt de dillstuvade till många rätter och den är jätte god bara knaperstekt)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.