0 328 visningar

16 svar

kände mig dum...

Birgitta F

17 aug 2009 kl. 19:18

...igår , såg en massa jättefina musslingar på en liggande trädstam , mest troligt ett lövträd. Jag hade kameran med mig och lade upp en undersida för fotografering men….jag tänkte att jag kan väl inte ha sån tur i höst att jag förutom mina andra fynd i år också springer rakt på ostronmussling…
Ungefär så här såg dom ut
http://www.panoramio.com/photo/3078091.
Vad tror ni , ska jag ge mig iväg med svampkniven och kameran i högsta hugg i morrn eller ?

0

kan nån......

Birgitta F

17 aug 2009 kl. 23:00

hjälpa mig med grönmussling vs ostronmussling , vad ska jag titta efter imorgon ?

0

fotograferat nu...

Birgitta F

18 aug 2009 kl. 16:14

tack för bilderna Maria W
Nu har jag både fotograferat och plockat (med risk för att lägga allt i komposten)
Bildserie 1 visar växtplats och sätt
Serie 2 lite närbilder , tredje bilden la jag till för att få bättre grepp om färgen på dom.
På tredje bilden finns kantarell , trattkantarell och rödgul trumpetsvamp (miniatyrerna)

0

fotograferat nu...

Birgitta F

18 aug 2009 kl. 16:14

serie 2

0

fotograferat nu...

Bo E

18 aug 2009 kl. 16:56

Är det trattkantareller du hittat oxå? Har faktiskt hört att de börjat komma upp.
En kompis hade sett en (!) i helgen!

Varför komposten, det ser ut som en fin skörd.

Har dock aldrig blandat ostronmussling och kantareller så jag rekommenderar att du gör en liten sås på kantarellerna, eller spar till du hittar fler och tillreder musslingarna för sig.

De gör sig väl bäst i kinesrätter med wokade grönsaker tycker jag.

0

Bo E

Birgitta F

18 aug 2009 kl. 17:09

Har jag verkligt hittat ostronmussling ???
Jo trattkantarellerna kommer fint nu här i Bohuslän

0

fotograferat nu...

Bo E

18 aug 2009 kl. 17:13

Ser ut som det tycker jag.
Är de inte extremt sega eller bittra tycker jag nog du kan ge dig på att provsmaka.
Det finns väl inga giftiga dubbelgångare till den?

De enda ostronmusslingar jag kasserat har varit fulla av larver, så det bör du förstås se upp med!

0

fotograferat nu...

Jas i Västervik

18 aug 2009 kl. 17:39

Jag tycker den ser mycket blek ut så varför inte Blek ostronmussling? Ostronmussling går alldeles utmärkt att blanda med Kantareller. Men min faborit är dillstuvade med svartpeppar, salt och mycket dill å grädde, mums. Passar utmärkt som en liten förrätt på rostat bröd. (förövrikt de dillstuvade till många rätter och den är jätte god bara knaperstekt)

0

ostronmussling ?

Birgitta F

18 aug 2009 kl. 17:40

Jag tänkte ställa mig och rensa nu hoppas någon av våra stjärnor kan verifiera.

0

fotograferat nu...

Birgitta F

18 aug 2009 kl. 17:42

Bild 1 i serie 2 är mer relevant då jag hade problem med soljuset , likaså bilden med dom i korgen

0

rensat och klart .....

Birgitta F

18 aug 2009 kl. 19:43

...men är det en ätbar svamp ?

0

Katrin Tyringr

18 aug 2009 kl. 20:04

Trattisarna har kommit upp i skåne också.

Grattis Birgitta

0

Kim N

18 aug 2009 kl. 23:29

Nu blev man ju avis…

0

Lena M

19 aug 2009 kl. 08:07

Birgitta.
Väntar på ett utlåtande ang. smak på musslingarna, jag har sett så mycket sådana senaste tiden men inte plockat dem.

0

saknar en stjärna...

Birgitta F

19 aug 2009 kl. 18:10

så därför är dom fortfarande i kylen…..

0

fotograferat nu...

Robban O-hamn

19 aug 2009 kl. 20:07

På det du skriver serie 2 stämmer färgen bra med Ostronmussling.
På dom andra så håller jag med JAS
Blek Ostronmussling. Jag skulle inte vänta. Titade en gång till på
första bilden ingen tvekan säger jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone