0 508 visningar

7 svar

Fingersvamp?

Frida

18 aug 2009 kl. 06:55

Hej denna fingersvamp sprang jag på igår när jag kratta ihop efter att ha slagit dikeskanter. Så den är lite förstörd och full i gräs men jag hoppas det går att få ut något av bilderna? Ljust ljust gul skulle jag vilja beskriva färgen. Någon som vet?

Tack på förhand

0

Hans v E

18 aug 2009 kl. 13:57

Maskfingersvamp (Clavaria vermicularis)

0

Frida

18 aug 2009 kl. 14:04

Hej Hans!

Tackar för hjälpen , men är inte C.vermicularis mer vit?
Vad är det då för vita fingersvampar som jag ibland brukar hitta ute i hagarna?
Men de kanske kan variera lite i färg?

0

Irene A

18 aug 2009 kl. 14:40

Jag kan tänka mig andra alternativ än maskfingersvamp, t.ex. slank fingersvamp, Clavaria amoenoides/inaequalis.

0

Frida

18 aug 2009 kl. 14:46

Hej !

Ja det kanske skulle kunna stämma bättre. Nu har jag bara sett den här i ett äldre tillstånd, då den för en amatör som mig var lättare att våga sig på en artning. :) Men denna ser ju även ut att börja mörkna i toppen om man kollar noga.
Är det något förutom mikroskopering som jag själv kan kolla efter?

0

Irene A

18 aug 2009 kl. 15:00

Det finns inte mycket annat utöver mikroskopering, än små detaljer i utseendet. Blekt citrongul till halmgul med rosa anstrykning i toppen, som senare blir brun. Oftast växande i knippen (som även maskfingersvampen kan göra).

0

Frida

18 aug 2009 kl. 15:07

Då tror vi helt enkelt på det alternativet som mest troligt sålänge. Vridfingersvamp tror jag föresten att det svenska namnet är nuförtiden . :)

0

Irene A

18 aug 2009 kl. 15:18

Du har rätt om vridfingersvamp, det var det tidigare namnet på C. inaequalis..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone