0 387 visningar

6 svar

Musseron eller

Lena M

18 aug 2009 kl. 09:14

vad ?
Den finns i mängder i barrskog, växer gyttrat, ljus som ung men får mörkare mittparti med åldern och den har ljusgula skivor ?

Så en grå toppig musseron som jag tycker smakar bittert, ingen doft och ljustgråa akivor, kanske gallmusseron ?

Så mkt. prickmusseroner såg jag också !

0

Bo E

18 aug 2009 kl. 12:25

Har den nån arom?
Rättikmusseron eller luktmusseron hittar jag i databasen som mest liknar din?

0

Bo E

18 aug 2009 kl. 12:26

...eller silkesmusseron, men den är ju en lövskogsart?

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2009 kl. 12:35

“Är det inget annat så kan det alltid vara såpmusseron”, ett uttryck skapat av mig - en gång på en exkursion…

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2009 kl. 12:37

Och gallmusseron gör sig bäst i profil, men smakar tillräckligt illa…

0

Irene A

18 aug 2009 kl. 15:08

Instämmer med Jan om såpmusseron och gallmusseron.

0

Lena M

18 aug 2009 kl. 18:50

Tack till er alla för svaren, inte visste jag att musseroner var så knepiga. Får väl göra som Jan A, döpa dem till såpmusseron när man känner sig tveksam.  :))
Själv är jag nog bara helt säker på tre i det släktet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone