0 2117 visningar

5 svar

röda kantareller?

Tony

18 aug 2009 kl. 14:11

När jag var ute och plockade kantareller i helgen i trakten av Klippan - där det för övrigt finns ovanligt mycket detta år - sprang jag på kantareller som var nästan röda på hatten. De lös i färgnyans som var närmare rött än orange. Jag har aldrig sett katareller som varit så åt det rödaktiga hållet. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig. Men min fråga är om någon annan stött på dessa färgnyanser och räknas de till någon egen varitet inom arten kantarell?

0

Tvek Sam

18 aug 2009 kl. 14:34

Varför tog du inte med “kantarellen” hem och fotade då?

0

Irene A

18 aug 2009 kl. 14:52

Tony, du är i rätt trakter för att kunna springa på orange kantarell, Canthrellus friesii.

Å andra sidan vet jag inte hur väl du kan identifiera svampar, många tar ju fel på kantareller och (ibland lite rödare) narrkantareller..

0

zingo

18 aug 2009 kl. 21:29

Ifjol höst skickade jag in en fråga + bild på 2 kantareller som tonade i en tydlig rosa nyans (har aldrig sett det förut) - de växte ganska nära vanliga gul-oranga. Tyvär fick jag inget svar då.....
Rätt som det är så hittar jag kantareller som går i lila också, men de är oftare tunnare och ibland lite uppspruckna eller fjälliga.

0

tony

18 aug 2009 kl. 23:20

jag har plockat svamp i många år och kan se skillnad. Jag ska se om jag hittar någon igen i helgen, så ska jag fota dem

0

buffy

19 aug 2009 kl. 07:40

Du har kanske varit på samma ställe som jag?? Jag lade foton här på ngra av dem förra hösten, men ingen kunde säga om det var orange kantarell. Det är nu tredje året i rad jag hittar dem på samma ställe utanför Klippan. Igår fanns det 10 st, men de var små, nästan bara knoppar. Min kamera är inte så bra att jag kunde ta ngn vettigare bild på dem i år, så jag lät dem bara vara. De växte som rg taggvampar brukar göra, i en jordig, grusig “rasbrant” längs en grusväg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone