0 533 visningar

16 svar

Blodsopp!

Ingvild

18 aug 2009 kl. 15:52

Håper dette er blodsopp, for denne har jeg tenkt å ete :-)
Den vokste på en kirkegård, utelukkende med ek. Har ikke antydning til årenett på stilken.
Ellers lurer jeg på hvorfor det i Bo Nyléns bok står at den ikke har noen matverdi, når det andre steder står at den er en førsteklasses matsopp! Nyléns bok er da ikke så gammel?

0

Nils1

18 aug 2009 kl. 15:58

Hej!
Är själv sparsmakad när det gäller svamp men tar gärna med blodsopp då jag hittar fina exemplar.

0

PeterD

18 aug 2009 kl. 16:01

Den här var knepig, den ser så gul ut. De blodsoppar jag plockar brukar vara mycket rödare. Av bilden att döma skulle jag inte vara säker på blodsopp.

Annars äter jag gärna blodsopp, tycker det är en jättegod svamp. Många svampböcker avråder nog från blodsoppen p g a förväxlingsrisk.

0

Ingvild

18 aug 2009 kl. 16:08

Det finnes en oransje variant av blodsoppen også, antar at det er denne…?

0

Ingvild

18 aug 2009 kl. 16:09

Jeg vet ikke hva annet det kan være, så lenge den helt mangler årenett?

0

Jas i Västervik

18 aug 2009 kl. 16:10

Förväxlingsrisk med vad Peter? Kanske Boksopp då, annars håller jag med om att den brukar vara rödare.

0

Ingvild

18 aug 2009 kl. 16:13

Tror jeg spiser den jeg, kan ikke være noe farlig å forveksle den med… Ildrørsopp har årenett og satansopp er ikke funnet i Norge!

0

Ingvild

18 aug 2009 kl. 16:13

Tror jeg spiser den jeg, kan ikke være noe farlig å forveksle den med… Ildrørsopp har årenett og satansopp er ikke funnet i Norge!

0

Bo E

18 aug 2009 kl. 16:59

Grattis!

Jaså var det i Norge du hittade den?

Den är en av de soppar jag aldrig ätit med gärna skulle vilja testa om jag finner den.

Här på guiden har jag bara hört gott om den.

0

Jas i Västervik

18 aug 2009 kl. 17:29

Har du smakat på den, har den ådermönster eller prickar på foten. Prickar = Blodsopp om inte någon annan, Klas hade ett förslag i en annan tråd på bittersopp men det lär du väl bli varse om det är den. Boksopp var oxå ett lite dumt förslag av mig, den blånar ju inte.

0

Stefan hbg

18 aug 2009 kl. 17:36

Stör mig oxå på den gula foten och avsaknaden av röda prickar. Dessutom blir blodsoppen blå nästan direkt i hela snittytan. Blodsoppen är annars en riktigt god matsvamp, en riktig favorit.

0

Ingvild

18 aug 2009 kl. 17:44

Soppen ble umiddelbart helt blå i snittflaten, men fargen avtok etter en stund, derfor snittet jeg en del på nytt igjen da jeg tok nytt bilde. Den har ingen antydning til årenett, men savner disse prikkene… Selv tror jeg det er oransje blodrørsopp ( boletus queletii) og ikke den vanlige.. Men skulle gjerne hatt tilbakemelding fra en “stjerne”  også. Tror kanskje jeg venter med å spise den likevel :-)

0

Ingvild

18 aug 2009 kl. 17:46

Smakte på den nå, ikke bitter, men veldig god :-)

0

Stefan hbg

18 aug 2009 kl. 17:47

Har inget bättre förslag, bon apetit.

0

Orange blodsopp

Ingvild

18 aug 2009 kl. 21:23

Har hatt denne inne på biologiforum i Norge også nå, og den er bestemt til boletus queletii, orange blodsopp. I Norge er den sjelden og rødlistet. Den ble funnet på samme sted forrige uke av en sakkyndig,(m.  stjerne)  så føler meg sikker på funnet. Spennende :-)

0

Orange blodsopp

Irene A

18 aug 2009 kl. 21:30

Jag funderade på queletii också, men kunde inte se något rött i fotbasen. Det kanske är en karaktär som inte är så tydlig alla gånger?

0

Orange blodsopp

Ingvild

18 aug 2009 kl. 21:34

I den tro at det var en vanlig blodsopp, er den nå dessverre skåret i småbiter og klar for pannen…. Får derfor ikke dobbeltsjekket evt rødt i basis. Men tror jeg skal tørke en bit å sende inn til botanisk hage på Tøyen i Oslo…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone