Håper dette er blodsopp, for denne har jeg tenkt å ete :-)
Den vokste på en kirkegård, utelukkende med ek. Har ikke antydning til årenett på stilken.
Ellers lurer jeg på hvorfor det i Bo Nyléns bok står at den ikke har noen matverdi, når det andre steder står at den er en førsteklasses matsopp! Nyléns bok er da ikke så gammel?
Den här var knepig, den ser så gul ut. De blodsoppar jag plockar brukar vara mycket rödare. Av bilden att döma skulle jag inte vara säker på blodsopp.
Annars äter jag gärna blodsopp, tycker det är en jättegod svamp. Många svampböcker avråder nog från blodsoppen p g a förväxlingsrisk.
Har du smakat på den, har den ådermönster eller prickar på foten. Prickar = Blodsopp om inte någon annan, Klas hade ett förslag i en annan tråd på bittersopp men det lär du väl bli varse om det är den. Boksopp var oxå ett lite dumt förslag av mig, den blånar ju inte.
Soppen ble umiddelbart helt blå i snittflaten, men fargen avtok etter en stund, derfor snittet jeg en del på nytt igjen da jeg tok nytt bilde. Den har ingen antydning til årenett, men savner disse prikkene… Selv tror jeg det er oransje blodrørsopp ( boletus queletii) og ikke den vanlige.. Men skulle gjerne hatt tilbakemelding fra en “stjerne” også. Tror kanskje jeg venter med å spise den likevel :-)
Har hatt denne inne på biologiforum i Norge også nå, og den er bestemt til boletus queletii, orange blodsopp. I Norge er den sjelden og rødlistet. Den ble funnet på samme sted forrige uke av en sakkyndig,(m. stjerne) så føler meg sikker på funnet. Spennende :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.