Ställ dig sidelänges i en trappa eller liknande och släpp ned ena benet för kanten. Böj inte i knät. Lyft och släpp ned igen. Byt ben och gör likadant på andra sidan.
Prova försiktigt. Man ska inte provosera vid ett ryggskott, men efter många år med ständiga ryggskott är det det som har gett mig mest hjälp.
Sen jag upptäckte detta knep går mina ryggskott fort över och kommer mer sällan tillbaka.
Följ Lills råd.
Ett annat liknande, är om du har någon bra fästpunkt ovanför en trappa att hålla fast i, sen kliver du ett steg fram så att du blir hängande i fästpunkten. Häng och försök slappna av i höfter och ben så mycket du bara kan.
Det har hjälpt mig många gånger.
Är du liten som en My kanske du även kan praktisera “hänga i en dörr-metoden”.
Den är jag tyvärr för långskånkad för att ha lyckats med.
Jag led också av ryggskott i tid och otid för många år sedan. Fick ofta rådet att sova på hårt underlag. Provade med flera olika madrasser, det ena tunnare och hårdare än det andra.
Hjälpte tyvärr inte alls, ryggskotten återkom med jämna mellanrum.
En gång fick jag rådet att sova i en riktig mjuk säng istället. Gjorde det och vaknade utvilad på morgonen.
Detta var för fem år sedan och efter det har jag aldrig haft tillstymmelse till ryggskott.
Ps. Sover fortfarande i en mjuk säng.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.