Ett Vilhelminafynd från förra veckan, som jag skulle kalla Lepista multiformis (nordlig trattskivling) om jag vill göra det lätt för mig, men jag funderar på om Lepista ovispora (knipptrattskivling) rentav kan vara samma art?
Den sistnämnda påstås vara vanlig i södra Sverige enligt Ekologiska katalogen, men det finns väldigt få bilder av arten.
Därför undrar jag om någon möjligen känner till Lepista ovispora, och kan säga om arten på min bild liknar den?
L. sordida föll mig aldrig in, så jag kollade för säkerhets skull hur den skulle kunna se ut, men den verkar inte trolig (jag har sett den lilla halvgenomskinliga blå varianten några gånger).
Arten på bilden har en tydligt pruinös hattyta och hatthuden ser lite trådstrimmig ut och det tycker jag inte stämmer med sordida.
Problemet som jag har med artkomplexet kring Lepista multiformis, ovispora, rickenii m.fl. (dit jag tror att den här hör) är att beskrivningarna är så lika varandra, och att de få fotografier som går att hitta av dessa arter, inte ger någon entydig bild av hur dessa arter egentligen ser ut…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.