1:1-2 är en skivling, men fotot där man ser dessa blev inte så skarpt som jag tyckte när vi kollade i kameran där i skogen.
Vita är de i alla fall, och den har antydningar till vita hyllerester i hattkanten.
Den var inte stor, jämför med tallbarren på bilden så får ni en uppfattning.
Gräsbevuxen mark i gles tallskog med inslag av ek och björk är miljön, sandig mark.
Bild 1.1-1.2 är en Lepiota, fjällskivling, vilket är svårt att säga då måttangivelse saknas, liksom lukt. Om den luktar illa kan det vara vanlig syrlig f., L. cristata.
Bild 1.3 är ur fokus, och svamparna ser torra ut. Inget som man kan ge en diagnos på.
Bild 2.1-2.2 är en Galerina, hätting, vilken art behövs mikroskop för att reda ut. Dessutom räcker inte med ett exemplar, det behövs exemplar i flera åldersstadier.
1:1-2 har mycket riktigt tydliga drag av fjällskivling.
Jag vet själv inte alls vilken, men någon “dvärg” i släktet måste det ändå vara.
Hittade inget på databasen med det latinska namn Karl föresog.
Får väl googla.
Annars är det bara spadmurklingen som prickats in…ledtråden var kanske i tydligaste laget.
Paddel eller spade kan väl nästan vara sak samma i detta fall.
Jo, 1:3 var ganska torra, därav den ovanligt ljusa hattfärgen.
Men “ur fokus” förstår jag inte, de syns ju i mängd, både växande och upplagda så att ni ska se undersidan.
Hättingen förstod jag skulle bli en svår nöt, har ju tidigare lagt ut en hätta och fått ungefär samma omdöme.
Fler förslag på 1:3 kanske innan jag säger vad jag själv tror?
Tack för Lepiota-tipset, Karl!
Jag googlade och fann den.
Högst troligt att det var en sån, smakade inte på den, men vill minnas att den hade lite gummiaktig doft, inte så väldigt obehaglig, men den var rätt torr och så har vi ju alla olika tolerans mot “obehagligheter”!
Googlade på släktnamnet och hittade
Galerina autumnalis, the deadly Galerina…bör väl syfta på gifthätting.
Är den alltså släkt med gifthättingen?
Måste vara avlägsen släkt i så fall? Denhär hade ju inga av de kännetecken som ges för den.
Kan ju kanske ge anledning till försiktighet när man smakar på hättingar i alla fall…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.