0 469 visningar

18 svar

Hygrocybe ?

Frida

18 aug 2009 kl. 18:39

Hej!

Ja Hygrocybe eller något liknande?
Orange och långsmal, någon som vet?
Växte på mager slåttermark.

Tusen tack på förhand.

0

Irene A

18 aug 2009 kl. 18:56

Vågar mig på en gissning, mönjevaxing, Hygrocybe miniata.

0

Frida

18 aug 2009 kl. 19:42

Tackar!

Vad ska jag kolla efter när det gäller den? Det är ju andra gången jag skickar in en bild på den så det måste vara något jag missar när jag inte såg det själv. :)

0

Hans Myhre

18 aug 2009 kl. 21:02

Bra gissat Irene. Du har rett.

0

Frida

19 aug 2009 kl. 07:36

Hej!

Har ett gammalt mikroskop som kan förstora upp till 1000X. Försöker mig på att kolla sporerna , Mönjevaxing ska ha päronformade sporer om jag har förstått det rätt? Kan jag se det med detta mikroskop eller är mina mer ovala “pluppar” något annat som jag fått in?

0

Irene A

19 aug 2009 kl. 08:06

Om det enbart finns ellipsoida till nästan runda sporer, kan det ju vara Hygrocybe calciphila, kalkvaxing, istället. Men det hade du säkert redan räknat ut..

Själv tycker jag att det ofta är svårt att skilja på vaxskivlingar i mikroskop, just för att sporernas utseende kan variera så mycket i ett och samma preparat.

Om du har gjort något försök att fotografera det du ser i mikroskopet, skulle det vara spännande att få se det!

0

Frida

19 aug 2009 kl. 08:16

Hej!

Jag vet inte hur jag skulle kunna ta ett foto av det jag ser? Tyvär antar jag att det behövs någon avanserad teknik till det…eller?

0

Irene A

19 aug 2009 kl. 08:21

Det går faktiskt att använda den vanliga kameran, bara att hålla den alldeles intill okularet och försöka sikta och trycka av där man får ljus.
Här är ett exempel från en trådskivling:

Inocybe mixtilis

0

Frida

19 aug 2009 kl. 08:25

Oj vad klar och fin bild! Ska prova senare idag :)

0

Irene A

19 aug 2009 kl. 08:37

I det mikroskop jag har blir resultatet bäst när jag tar bilderna i 400X förstoring och förstorar upp bilden efteråt, det blir mycket suddigare och sämre skärpedjup i 1000x.

0

Frida

19 aug 2009 kl. 12:53

Oj det var inte lätt! Efter tusen försök på alla möjiga sätt så blev de här konstigt färgade bilderna! Antingen fick de denna färg eller så vart det bara ljust utan någonting….. O inte fick jag någon skärpa heller. Så med risk att skämma ut mig totalt, detta är vad jag lyckats med :)

0

Mikrofoto

Karl S

19 aug 2009 kl. 14:01

Jag brukar sätta kameran på stativet och sen föra den försiktigt fram till okularet så att den nätt och jämnt nuddar mikrosopet.

(Jag sätter stativet på en gammal rullvagn av typ som gamla TV-apparater stod på — kasta inte bort dom, dom kommer att behövas i ditt framtida svamp-labb!)

Sen kollar jag på kamerans skärm att den visar en ljus cirkel precis i mitten, sen tar jag bilden med automatslutaren (dvs på tid 2 sek.).

Jag kör med 1000x men ska prova det som Irene rekommenderar, att ta 400x + bildbehandling.

0

Hygrocybe ? Irene

Hnas Myhre

19 aug 2009 kl. 14:04

Vaxingene er like vanskelige som sjampinjonger macroskopisk som microskopisk. Men noen kan en identifisere ut fra et godt bilde + info om størrelse og voksested…

0

Irene A

19 aug 2009 kl. 15:18

Frida, bra försök! Du lyckades i alla fall hitta ljusöppningen med kameran, det är inte det lättaste heller. Testade du med makroläge på kameran?

Men jag undrar om du hade fokus på några detaljer i preparatet från början. De runda sakerna kan vara lite av varje, kanske luftbubblor?

Hans, det är sant det du skriver om svårigheterna med artbestämning. Ibland har man hjälp av mikroskopering, ibland inte. När det gäller Hygrocybe tillkommer problemet att tolka artnamnen rätt också..

0

Frida

19 aug 2009 kl. 15:24

Hej, tack för den kommentaren, hur jag nu ska tolka det? He he detta var inte lätt.
Här kommer ett nytt försök , det finns många sätt att pröva på med kameran, tyvär har jag inget tv stativ kvar . :)

0

Irene A

19 aug 2009 kl. 15:33

Jag tycker att det var ett bra första försök - det är bara övning som ger färdighet. Jag misstänker att det är luftbubblor som ger så stark ljusbrytning. Vad är det för mikroskop du har?

0

Frida

19 aug 2009 kl. 18:58

Hej!

Detta som är på denna bild är garanterat sporer! La svampen direkt på glaset och lyfte några timmar sedan bort den , och fina rader av sporer låg vackert på glaset! Korten blir fortfarande inte så bra som jag tänkt, men här syns väll iallafall formen?
Det syns såklart bättre när jag själv tittar i mikroskopet, men nog är de väll mer ovala än päronformade?

0

Frida

19 aug 2009 kl. 20:20

Hej igen,

Ja du vad har jag för mikroskop.. Inte det blekaste? Det är blått. Det är som jag och bilmärken, jag kan säga vilken färg bilen hade.. :)

Vet inte varför det får så konstiga färger när jag fotograferar, men det ser ut som “vanligt” när man kikar i det.

0

Frida

20 aug 2009 kl. 10:04

Nej nu ger jag upp ett tag. Gick ut och plockade en tydlig mönjevaxing och skulle kolla sporerna. Små bleka hattfjäll, urnupna skivor. Och visst hittade jag päronformade sporer men även en massa andra former! Ja detta var inte lätt…...:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone