Om det enbart finns ellipsoida till nästan runda sporer, kan det ju vara Hygrocybe calciphila, kalkvaxing, istället. Men det hade du säkert redan räknat ut..
Själv tycker jag att det ofta är svårt att skilja på vaxskivlingar i mikroskop, just för att sporernas utseende kan variera så mycket i ett och samma preparat.
Om du har gjort något försök att fotografera det du ser i mikroskopet, skulle det vara spännande att få se det!
Oj det var inte lätt! Efter tusen försök på alla möjiga sätt så blev de här konstigt färgade bilderna! Antingen fick de denna färg eller så vart det bara ljust utan någonting….. O inte fick jag någon skärpa heller. Så med risk att skämma ut mig totalt, detta är vad jag lyckats med :)
Jag brukar sätta kameran på stativet och sen föra den försiktigt fram till okularet så att den nätt och jämnt nuddar mikrosopet.
(Jag sätter stativet på en gammal rullvagn av typ som gamla TV-apparater stod på — kasta inte bort dom, dom kommer att behövas i ditt framtida svamp-labb!)
Sen kollar jag på kamerans skärm att den visar en ljus cirkel precis i mitten, sen tar jag bilden med automatslutaren (dvs på tid 2 sek.).
Jag kör med 1000x men ska prova det som Irene rekommenderar, att ta 400x + bildbehandling.
Frida, bra försök! Du lyckades i alla fall hitta ljusöppningen med kameran, det är inte det lättaste heller. Testade du med makroläge på kameran?
Men jag undrar om du hade fokus på några detaljer i preparatet från början. De runda sakerna kan vara lite av varje, kanske luftbubblor?
Hans, det är sant det du skriver om svårigheterna med artbestämning. Ibland har man hjälp av mikroskopering, ibland inte. När det gäller Hygrocybe tillkommer problemet att tolka artnamnen rätt också..
Hej!
Detta som är på denna bild är garanterat sporer! La svampen direkt på glaset och lyfte några timmar sedan bort den , och fina rader av sporer låg vackert på glaset! Korten blir fortfarande inte så bra som jag tänkt, men här syns väll iallafall formen?
Det syns såklart bättre när jag själv tittar i mikroskopet, men nog är de väll mer ovala än päronformade?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.