0 1055 visningar

25 svar

B17 flygande fästing

Högberg

18 aug 2009 kl. 19:28

Plockade 3 fästingar som satt sig idag (och det var inte från hunden) örk!. På ena fick jag inte med huvudet. Det var 7 i år så långt. Hur gör Ni andra skogstokiga människor för att undvika detta?

0

Ingvild

18 aug 2009 kl. 19:46

Jeg har akseptert monstrene! Det er prisen for å være glad i skog og sopp :-)

0

Katrin Tyringe

18 aug 2009 kl. 20:10

Jag hade 2 krypande på mej o 4 satt fast.Min sambo fick ta ett förstoringsglas för att kunna ta dom.
Jag brukar alltid använda Apotekets Mygga utom igår.Det är bra,inga fästingar,mygg eller bromsar sticker mej.Annars brukar jag äta massor med vitlök kvällen innan.

0

Lis

18 aug 2009 kl. 20:17

Ljusa kläder som tas av och skakas
vid hemkomsten och så vitlök i maten.

0

Charina Halland

18 aug 2009 kl. 20:42

Färsk vitlök kvällen innan man ska ut.

0

Tanja i Gagnef

18 aug 2009 kl. 20:49

Fästingar brukar jag undvika på det klassiska sättet - byxor nerstoppade i höga stövlar och långärmat med tighta muddar :-) och spraya Autan (från Apoteket) överallt. Men jag undrar om vitlök hjälper mot min stora fasa hjort-/älglusflugan..?

0

Lena Strömstad

18 aug 2009 kl. 21:20

Jag som tidigare år varit fästingmagnet har i år inte fått en enda än….  peppar, peppar. Äter marinerad vitlök varje dag… Kanske är det det som gör det.

0

MariaW

18 aug 2009 kl. 22:25

Har plockat fyra på mig hittills i år och håller koll på områdena där de satt sig och ber innerligt att mina fästingar inte är smittbärare av nått elände. Man kan inte göra just mer än så när de redan bitit sig fast.

Eftersom jag är ute i skogen nästan varje dag så funkar ju inte vitlök så bra, tror inte sambon skulle uppskatta det. Men myggmedel funkar mot fästing också i förebyggande syfte?

0

Tanja

Charina Halland

19 aug 2009 kl. 08:03

Mot älglusflugan hjälper endast att stanna inne :-((

http://www.pickpack.se/product.asp?product=564

Klicka på filmlänken nere i vänstra hörnet så ser du hur man kan använda buffen som älglusskydd.

0

Charina

Tanja i Gagnef

19 aug 2009 kl. 08:08

Ja just ja, tack för tipset! Jag har min buff som jag använder under mc-hjälmen, den ska jag ta med i skogen o testa när äckelflugorna dyker upp!

0

Charina

Charina Halland

19 aug 2009 kl. 09:28

Här har de redan kommit :(

0

buffy

19 aug 2009 kl. 09:49

Man skall ta bort fästingarna så fort man märker dem, med naglarna om man inte har ngt annat till hands. När fästingen är död kan den inte överföra mer smitta. Om mundelarna sitter kvar blir det en lokal inflammation, men det är mkt mindre farligt än att vänta med att ta bort fästingen tils man har en pincett etc. Detta läste jag i Hundsport i en artikel av en svensk entymolog.

0

Johannes Glännman

19 aug 2009 kl. 10:29

Långbyxor, höga stövlar, långärmat och Autan…

Kolla igenom kroppen och duscha/bada direkt vid när man är hemma…

mvh // Johannes

0

Bo E

19 aug 2009 kl. 17:11

Vitlök tuggar jag för att hålla myggen borta, stoppar i strumpor och skor mot fästingar.
Skvattram gnider jag oxå in vid öronen och i pannan t ex.

I år ingen fästing så här långt och myggorna drar nån annanstans när jag andas lite på dem…

0

Älglusfluga

Högberg

19 aug 2009 kl. 21:55

Myggmedel, bra idé.
Och tack för infon om älglusflugan jag har länge undat vad det är för en rälig insekt man har hemma ibland. Kan den leva på hundar?

0

Ta bort fästingar

Peter, Linköping

19 aug 2009 kl. 22:10

Vår katt kommer in med fästingar då och då, och på djursjukhuset köpte jag små kofötter i plast som är totalt överlägsna allt jag testat tidigare. Man skjuter in dem under fästingen, vrider och lyfter. Har aldrig klämt en fästing eller dragit av huvudet. Funkar även när de sitter kymigt till.

De funkar även på mig.

0

Ta bort fästingar

Ulla skellefteå

19 aug 2009 kl. 22:57

Här uppe har vi inte älglusflugan och inte heller så vanligt med fästingar än så länge…..

0

Ta bort fästingar

svampstaff

20 aug 2009 kl. 00:18

Det är märkligt!
Jag går t.om som idag i bar överkropp i skogen, har ännu inte haft en fästing på mig i år, använder varken myggmedel eller vitlök?

0

Ta bort fästingar

buffy

20 aug 2009 kl. 09:32

Jag är inte heller fästingarnas favorit, har haft 2 på 10 år trots ivrigt omkringsnokande efter svamp och bär i fästingrika marker. Jag brukar ha linne och korta shorts i skogen. Fästingar har ju lättare att klamra sig fast vid päls och på textilier, så det kanske är bra att inte ha så mkt kläder på sig? =)

0

Ta bort fästingar

svampstaff

20 aug 2009 kl. 21:30

Eller annars kanske dom inte får fäste, när man är så stenhård i köttet menar jag:)

0

Ta bort fästingar

Anna

21 aug 2009 kl. 11:01

Fästingar… Det tillhör vardagen hos oss! Ingen går till sängs utan fästingkoll. Under sommaren har jag plockat ca 180 st på oss i familjen. Hittills. Jag och tvååringen har flest.

0

oskarlisa

21 aug 2009 kl. 12:08

Jag måste ha maximal otur, fått 2 (!) fästingar på mej under årens lopp o fått borrelia båda gångerna, käkar Kåvepenin just nu för den senaste…Fördelen är att nu kan jag väl skutta runt i bikini i skogen utan risk för mer borrelia?

0

Bo E

21 aug 2009 kl. 13:56

Träffade på årets första fästing igår!

Den kröp på min bara underarm sedan jag passerat ett område med rådjurstrampad gräsmark och stora bestånd av örnbräken.

Omedelbar avlivning och sedan fram med vitlöken!  Jag såg inga fler.

0

Anna i Mjölby

21 aug 2009 kl. 16:05

Har du vitlöken med ut i skogen eller? ;-)

0

Hannalena

21 aug 2009 kl. 16:16

Bo E, visst bor du i Örebro? (dina rapporter brukar handla om Örebroskogarna=) ) Här där jag bor, Adolfsbergstrakterna så kryllar det av fästingar… Detta var vad jag plockade ur 1 av mina hundar när jag kom hem efter ett par timmar i skogen (bilden alltså). Själv har jag haft flertalet på mig… Attans otyg de där föstingarna.

0

Hannalena

Tanja i Gagnef

21 aug 2009 kl. 18:42

Å fy tusan vad äckligt! :-( Jag ryser fortfarande efter att ha sett ditt foto!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone