Jag hade 2 krypande på mej o 4 satt fast.Min sambo fick ta ett förstoringsglas för att kunna ta dom.
Jag brukar alltid använda Apotekets Mygga utom igår.Det är bra,inga fästingar,mygg eller bromsar sticker mej.Annars brukar jag äta massor med vitlök kvällen innan.
Har plockat fyra på mig hittills i år och håller koll på områdena där de satt sig och ber innerligt att mina fästingar inte är smittbärare av nått elände. Man kan inte göra just mer än så när de redan bitit sig fast.
Eftersom jag är ute i skogen nästan varje dag så funkar ju inte vitlök så bra, tror inte sambon skulle uppskatta det. Men myggmedel funkar mot fästing också i förebyggande syfte?
Mot älglusflugan hjälper endast att stanna inne :-((
http://www.pickpack.se/product.asp?product=564
Klicka på filmlänken nere i vänstra hörnet så ser du hur man kan använda buffen som älglusskydd.
Man skall ta bort fästingarna så fort man märker dem, med naglarna om man inte har ngt annat till hands. När fästingen är död kan den inte överföra mer smitta. Om mundelarna sitter kvar blir det en lokal inflammation, men det är mkt mindre farligt än att vänta med att ta bort fästingen tils man har en pincett etc. Detta läste jag i Hundsport i en artikel av en svensk entymolog.
Vår katt kommer in med fästingar då och då, och på djursjukhuset köpte jag små kofötter i plast som är totalt överlägsna allt jag testat tidigare. Man skjuter in dem under fästingen, vrider och lyfter. Har aldrig klämt en fästing eller dragit av huvudet. Funkar även när de sitter kymigt till.
De funkar även på mig.
Jag är inte heller fästingarnas favorit, har haft 2 på 10 år trots ivrigt omkringsnokande efter svamp och bär i fästingrika marker. Jag brukar ha linne och korta shorts i skogen. Fästingar har ju lättare att klamra sig fast vid päls och på textilier, så det kanske är bra att inte ha så mkt kläder på sig? =)
Bo E, visst bor du i Örebro? (dina rapporter brukar handla om Örebroskogarna=) ) Här där jag bor, Adolfsbergstrakterna så kryllar det av fästingar… Detta var vad jag plockade ur 1 av mina hundar när jag kom hem efter ett par timmar i skogen (bilden alltså). Själv har jag haft flertalet på mig… Attans otyg de där föstingarna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.