0 238 visningar

16 svar

Vackra

Lena M

10 aug 2006 kl. 07:47

En trollslända som landat på en bänk utanför en gammal smedja och en påfågelfjäril på trädgårdsbordet.
Nu tror jag att svamparna är på gång !!!

0

Peter

10 aug 2006 kl. 13:29

En blå flickslända, vacker som en dag.

0

nyfiken g*l

10 aug 2006 kl. 23:06

Med risk för att bli anklagad för svamplöshet frågar jag då:
Hur vet man att det är en flickslända ???

0

klas jaederfeldt

10 aug 2006 kl. 23:19

jag tror inte att det är en flickslända utan en trollslända, flick och jungfrusländor fäller vingarna mot kroppen när de sitter

0

nyfiken g*l

10 aug 2006 kl. 23:29

Alltså en SORTS slända…...
Jag trodde att sign Peter könsbestämde den.
Nu går jag och lägger mej.

0

Svampnörden

11 aug 2006 kl. 00:14

Hoppas du har rätt om svampen!

Lena eller någon som känner sig manad att svara! Hur lägger jag upp bilder på forumet?

0

Lena M

11 aug 2006 kl. 06:59

Om du går tillbaka till sidan 2 och inlägget ” BILDGALLERI ” Bengt Sandh, 31/7.
Där har Klas en bra beskrivning på hur man skickar bilder. (Jag tycker att ni skall spara den om ni har tankar på att skaffa digitalkamera. )

Själv står jag i startgroparna för att utforska storskogen !

0

Peter

11 aug 2006 kl. 10:31

Klas, jag är sannerligen ingen expert på trollsländor utan tar gärna en rättelse.

Fast jag googlade igen och hittade en snarlik under namnet Smaragdflickslända, på http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3010

Där står: “Smaragdflicksländor håller normalt sina vingar halvt utvinklade under vila…”

Dock är den inte helt lik sländan på Lenas bild. Den har ju vingarna helt utvinklade, bland annat, och en annan teckning.

Så frågan är vad det är som fastnat på bilden?

0

Peter

11 aug 2006 kl. 10:51

Min nya gissning är starrmosaikslända: http://hem.passagen.se/trollslaenda/picts/photos/subarctica.jpg.

Klas, du tog hem spelet. Klart det är en trollslända.

0

Irene A

11 aug 2006 kl. 11:13

Kollade runt lite efter trollsländor, och fastnade först för blågrön mosaikslända, Aeshna cyanea, men den blå färgen på framkroppen och ögonen, och teckningen på bakkroppen, verkar stämma bättre med en art som inte är känd från Sverige, Aeshna palmata…

Men jag är ju ingen expert och vet inte vilka kännetecken man ska gå efter… Det kanske är så att mönstret på vingarna är det viktigaste, medan färgen kan vara variabel?

Gratulerar, Lena, till den fina bilden! Dom där flygfäna kan inte vara lätta att fånga med kameran.

0

hanzzon

11 aug 2006 kl. 13:31

visst är det en hane av starrmosaikslända, `aeschna juncea`.
blir ca. 74-76 mm.
vanlig i hela landet från juni till oktober.
den största av våra svenska sländor är kungstrollsländan. 75-83mm. men även fast de är så stora så väger de mindre än ett gram.
mvh

0

hanzzon

11 aug 2006 kl. 13:37

lena m.
förmodligen så har du en damm eller sjö inte så långt därifrån?
mvh

0

Tina Nordberg

11 aug 2006 kl. 13:51

Bra jobbat Lena,
Trollsländor är ytterst vaksamma. De kan ju se åt alla håll med sina stora ögon.Har mera vackra bilder?

0

Lena M

11 aug 2006 kl. 16:18

Sländan på bilden är nog chockskadad. Den surrade mot ett fönster inne i en gammal smedja. Så jag klättrade upp och tog den försiktigt i mina kupade händer och satte den ute i solen. Kanske är det därför den har vingarna utfälda ???

0

Tina Nordberg

11 aug 2006 kl. 16:27

Vacker bild i allafall.Hoppas den piggade på sig o tackade för hjälpen. Föresten har de alltid vindarna sådär.

0

Tina Nordberg

11 aug 2006 kl. 16:28

Tryckfelsnisse igen.Det ska stå vingarna o inte vindarna.

0

hanzzon

11 aug 2006 kl. 16:58

förutom jungfrusländor och flicksländor.  :)
mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone