Funderar över alla som hittar mängder me dessa gula, jag blir inte riktigt klok på vilken terräng man ska leta!! Många säger ju att man mer eller mindre måste “krypa runt” för att hitta kantareller, ja har nästan gett upp nu!! Är ute mycke o plockar andra, men har inte lyckats hitta når bra ställe. Men jag är kanske i fel sorts skog då!!!! Tipsa mag gärna!!!!
Hej Callerina
Det har varit många som frågat det. Här kommer en länk till en tidigare diskussion där du kan läsa en hel del.
Själv hittar jag mest i granskog där det finns mkt mossa men även på relativt kal mark bland granbarr.
Just nu tycker jag inte att man behöver granska mossan så noga men här i småland är det gott om kantareller så det lyser gult på långt håll. De finns oftast utmed och i närheten av djurstigar och gamla skogsvägar.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=148365&fnr=1&sok=&Start=100&Offset=50&37
Lycka till
Min begränsade erfarenhet säger att relativt öppen terräng där solen kan komma är en god komponent. Sen behöver de vatten! har jämfört mina fyndplatser, o de största har växt vid mossa där marken har varit våt. Hittade häromdagen ett avrinningsrör vid vilken jag fann någonstans runt 650 gram, och det bara runt röret. Alla ex. var stora och kvaliteten exemplarisk.
kör hårt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.