0 423 visningar

5 svar

För mig okänd svamp

Karin

18 aug 2009 kl. 22:53

Skulle vara kul om någon kunde sätta namn på denna mörka skivling. Den växe i en barrskog med tall och gran.

0

Karl S

19 aug 2009 kl. 08:35

Det är en spindling som du säkert gissat.  Om hatten är bredare än ca 30 mm är det antagligen en ur sektionen Anomali, kanske Cortinarius plumbosus, som växer i barrskog (motsvarar björkspindling, C. anomalus i lövskog).

Om den är mycket liten finns en del att välja på.

0

Lena M

19 aug 2009 kl. 08:47

Karin, spindlingar är svåra och jag kan nog bara känna igen 3 - 4 stycken, försöker att lära mig någon ny varje år och nu har de verkligen kommit.

0

Karin

19 aug 2009 kl. 23:20

Tack för svar Karl. Jag gissade på spindling men var långt ifrån säker. Det större exemplaret var nog i storleksordningen 30 mm, men inte mer. C. plumbosus tycks inte finnas med under det namnet i Funga Nordica. Är C. tortuosus en synonym? Men den står inte unde sect. Anomali utan under Bicolores ?????

Ja Lena, absolut för avancerat för mig - men kul i alla fall. Jag tyckte att den såg så pass speciell ut att det kanske var möjligt att ge den ett namn, men den får nog vara just okänd tills vidare.

0

Karl S

20 aug 2009 kl. 08:23

Karin, C. plumbosus är en gammal art av Fries, som jag och en del andra tolkar som en art i Anomali. Funga Nordica har valt att inte tolka den alls.  Det finns dessutom många arter som saknas i Funga, t ex. Cortinarius poppyzon, en välkänd spindling som man hittar då och då.

0

Karin

20 aug 2009 kl. 15:54

Tack, det kan ju vara bra att veta att arter saknas i Funga Nordica. Jag hoppas att det inte är så i många släkten, jag har litat på att nycklarna där är kompletta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone