Hej,
jag är kantarellplockare men till hösten har jag anmält mig till svampkurs så här ska markerna utvidgas:)
I mitt föräldrahem stektes alltid kantarellerna i stekpanna med smör. Själv har jag fortsatt på samma bana men lagt till lite lök också.
Läste igår i min svampbok (Vår Svambok av P Holmberg o GK Näslund) om förkkokt svamp där svampen ska puttra 10 min under lock i sitt spad o sen tar man av locket och låter spadet koka in. Där stod dessutom att ju mindre bitarna var, desto mer kommer smakämnena fram.
Jag valde att förkoka svampen - stekte sen i gjutjärnspanna tillsammans med smör, lök, salt o peppar.
Var det inbillning eller blev det mera kvar av svampen vid förkokning? Jag tyckte så i alla fall. Någon som har någon uppfattning? Krymper svampen mindre vid kokning än vid stekning?
Hur tillagar du själv din svamp?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.