Vad är det som gör att vissa arter knappt hinner komma upp innan de är kraftigt larvangripna? Det kan ju inte ha att göra med densiteten i själva fruktkroppen, vilket är lätt att tro när man hittar en halvt uppäten blodriska eller kremla. Både fårticka och blek taggsvamp med flera arter drabbas oftare av dessa kräk än kantarellerna.
Visst är det märkligt. Kan det ha något att göra med jordmånen - mineralinnehåll eller något annat som gör att den bleka taggsvampen klarar sig från angrepp?
När jag har plockat dem i Dalarna har de oftast varit angripna av larver, och de är lite större än larverna i t.ex. fårticka och soppar, så det är inte samma sorter i alla svampar heller.
Har ni läst om kantarellens insekticida effekt av Eric Darnell? (Han skriver f.ö. “gul kantarell” fast han är docent och allt!!!) artikeln finns här under LÄNKAR/Kantarellforskning vid SLU.
Vad gäller blek taggsvamp så var den helt ok på 1960-70 talet i norra Bohuslän. De senaste åren har jag inte funnit en enda som inte varit kraftigt larvangripen.
De får stå kvar där som härligt fluffiga maränger i skogen - en fröjd för ögat. Men det är också allt. (Kan det vara att det är varmare nu för tiden?)
Visst skulle det kunna vara så att klimatförändringar, tillfälliga eller permanenta, påverkar utbredningen av just den svampmygga (eller vad det nu är) som angriper blek taggsvamp, men jag tror också att olika marker kan ge varierande innehåll av kemiska ämnen i svamparna.
Numera plockar jag svamp mest i Västerbottens kustland och inland.
I kustlandet händer det ibland att den bleka taggsvampen är angripen, men aldrig längre inåt landet. Det är en av de mest frekventa arterna i granskogarna här, och vi är naturligtvis tacksamma för att kunna plocka dem utan att behöva kassera en massa maskätna svampar.
Men som sagt - det är märkligt att insekterna inte har följt med utbredningen av svampen. En svampmygga kan i och för sig vara beroende av andra värdar under sin livscykel, och det kanske är de som är sällsynta häruppe?
DN har haft en intressant artikel om svampmyggor
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=511219
Jo, de är många…många fler än vad man kan önska sig.
Såg förresten den här samlingen idag på kyrkogården av stensopp, kollade inte så noga men det måste varit den finludna varianten
http://hem.passagen.se/fib.boras/temp/stenisar.jpg
Jag antog att svampmyggorna redan invaderat objekten och att det mest var skalet kvar av dem. Så här i augusti tycker jag att stensoppen inte hinner komma ur jorden innan den är söndertuggad. Annars känns det som att svamparna blir som regel mindre angripna längre fram på hösten.
Bo, en annan dödssynd att att skriva med versaler i forum/nyhetsgrupper. Ajabaja… :o)
Har inte sett en enda orm av något slag.Brukar se flera stycken / sommar. Läste här om dagen att antalet huggormsbitna hundar är mymket över normalt i år i hela sverige.Vår ilskna älg är på pass med sin kalv vid mitt motionsspår. Hon släpper inte förbi mig. Struntar i att disskutera saken med henne.
alldeles nyss kom en av våra katter med en fullvuxen huggorm i munnen.
hon hade bitit av huvudet på den, men mer ville varken hon eller hennes ungar ha. den blev liggandes på marken bara. mycket slit för ingenting.
jag har sett massor av snokar i sommar. men detta var första huggormen. fast jag har varit ute i skogen och letat efter dem.
mvh
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.