0 513 visningar

9 svar

Skål?

NadaL, Umeå

19 aug 2009 kl. 09:53

Växer på väldigt murken lövgren (gråal,hägg,salix).
Den största var 8 mm i diameter,samma längd hade foten.
Den enda jag kommit fram är Rustroemia badia?
Hittar den inte i Ekologiska katalogen.
Tacksam för hjälpen.

0

NadaL, Umeå

19 aug 2009 kl. 09:55

Två bilder till:

0

Jas i Västervik

19 aug 2009 kl. 10:18

Ingen aning om din skål men vad är det för andra små svarta saker som växer på lågan?

0

Irene A

19 aug 2009 kl. 10:43

Jag tycker att det liknar kvistskål (Hymenoscyphus calyculus i Dyntaxa, osäkert om det är rätt namn..).

Var hittade du namnet Rutstroemia badia, det låter som någonting brunt..?

0

NadaL, Umeå

19 aug 2009 kl. 10:46

Som vanligt märker man dom först vid redigeringen. Ingen aning vad det kan vara.
Det regnade redan när vi tog bilderna men dit ska jag igen och undersöka mera.

0

NadaL, Umeå

19 aug 2009 kl. 10:53

Hej Irene , hade lite för bråttom, som nu, och skrev helt fel,det borde stå R.bolaris i stället och den hittade jag i Ryman s.654.

0

Hans v E

20 aug 2009 kl. 21:04

Jag tror det kan vara R.(Ciboria) bolaris eller närstående. Snyggt! Vilken härlig färg.

0

Irene A

20 aug 2009 kl. 21:24

Hur skulle det kunna vara Rutstroemia bolaris, den arten är ju brun??

http://www.bio.uio.no/bot/ascomycetes/Taxa/Rutstroemia.html

0

Hans v E

20 aug 2009 kl. 23:55

Bra fråga.

0

Har funderat lite

Hans v E

21 aug 2009 kl. 23:10

och det skulle möjligen också kunna vara Chlorencoelia versiformis - olivskål. Men troligare är faktiskt att det är någon Hymenoscyphus, ex.vis virgultorum. Den är gul och heter kvistskål.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone