0 443 visningar

39 svar

Höstens första och kanske enda?

gunhild Nordås

19 aug 2009 kl. 11:52

Har gått i två timmar på tallhedarna och njutit av stillheten. Hittade en enda goliatmusseron några kremlor ett par tallsoppar och en del sandsopp så nu har jag gjort en blandsvamp till middag. Spännande att se om goliaten tar över smakmässigt.

0

anithau

19 aug 2009 kl. 16:10

Gunhild!
Vad tror du om goliatsäsongen?
Verkar det som om den fryser inne, det är ju japaner på gång till Skellefteå.

0

Bo E

19 aug 2009 kl. 16:51

Undrar hur den smakar?
Vad för slags smak som “tar över”?

0

anithau

19 aug 2009 kl. 19:27

Den smakar “skit” och luktar värre.

0

MariaW

19 aug 2009 kl. 19:30

Haha och jag som trodde japaner var finsmakare, undrar om inte anithau säger så för att hon vill ha goliaterna för sig själv.

0

Bo E

19 aug 2009 kl. 20:15

Jag blev nyfiken då gunhild skrev “Spännande att se om goliaten tar över smakmässigt”

Jag är ju medveten om att det finns vissa svamparter som tar över iblandningar, men känner tyvärr inte till goliatmusseronens karaktär.

Men jag har råkat ut för att en enda lite för gammal svamp kan ge en hel blandning en unken anstrykning.

Säkeert så att goliat måste avnjutas ung.

0

gunhild i Kåddis

19 aug 2009 kl. 22:05

Hårda ord av Anitha. Jag vet att hon är mycket känslig för dofter, och goliatmusseronen doftar verkligen starkt. Ska man frysa in den så gäller minst dubbla påsar. Doften försvinner nästan helt vid tillagning och torkad goliatmusseron luktar riktigt gott tycker jag. Svampblandningen blev riktigt bra. Vad jag menar med att ta över smakmässigt är vad som händer med ex. kantareller som om dom blandas med andra svampar kan ta över.

0

anithau

19 aug 2009 kl. 23:10

Hej Gunhild!
Mitt omdöme om Goliaten har inget med min överkänslighet att göra.

Den smakar i min mun precis som jag sade och doften är inte heller något att stå efter.
Vi alla tycker olika.

0

Lill

20 aug 2009 kl. 06:31

Det är svårt att beskriva dofter. De upplevs så olika hos olika människor.
Själv tycker jag att Goliaten luktar kanelkryddad sur vettextrasa.
Jag har än inte lyckats hitta något bra recept som fått mig att tycka Goliat smakar gott, men jag ska försöka igen. Det är ju Asiaterna som tycker om den så jag ska prova några asiatiska recept.
Var föresten ut å tittade efter Goliat i går, men jag hittade inte en enda. :-(

0

Norrbottningen

20 aug 2009 kl. 08:14

Lill: Kanske kan du hitta något bra goliatrecept via denna länk?
Jag har själv provat några av dessa recept och lägger in detta som ett separat inläggg för att fler ska kunna hitta recept.

http://goliatmusseronrecept.blogspot.com/

0

Inte den enda

gunhild Nordås

25 aug 2009 kl. 20:49

I kväll har vi hittat några fler goliatmusseroner så dom kanske är på gång. Hittade också några tallgråtickor.

0

goliat

Birgitta F

25 aug 2009 kl. 21:24

det är den mest aromatiska svamp jag hitills hittat , efter att ha använt en del och fått en tredje i min hand så kunde jag inte sluta lukta på den…ungefär som när man ser ett rådjur och ser steken tillredd eller en gräsand eller järpe…mat alltså
Men som skrivet alla känner vi olika

0

anithau

klas jaederfeldt

26 aug 2009 kl. 00:38

så du brukar äta skit,eftersom du vet hur den smakar, är det inte skillnad på folk,häst och koskit eller?

0

anithau

"JAS" Helsingborg

26 aug 2009 kl. 07:24

Jag hade en polare på 50talet som åt hästskit och ha sa att det var gott!! (Han blev stor och stark, jättestark)

0

anithau

anithau

26 aug 2009 kl. 08:15

Klas och Jan!
Nu är ni roliga.

0

anithau

Tornedaling

26 aug 2009 kl. 18:53

Det finns gott om personer som har en annan uppfattning än anitha om goliatmusseronens smak. Själv så älskar jag den. Även en del så kallade matexperter verkar vara lyriska över goliatens smak.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/11/goliatmusseron-en-av-de-hgst-rankade.html

0

anithau

Morgan

26 aug 2009 kl. 19:02

En sak förstår jag inte. Varför plocka och äta en svamp som man tycker smaka skit?
Då är det väl bättre att låta den stå kvar och eventuellt glädja andra.

0

Morgan!

anithau

26 aug 2009 kl. 19:18

Jag plockar den inte. Har smakat den när jag gick matlagningskurs.

0

Morgan!

Morgan

26 aug 2009 kl. 19:23

Jaha! Okej! Det vore ju bra om jag tittade på vem som skrev vad. =)

0

gunhild var än du är = )

Birgitta F

26 aug 2009 kl. 22:12

verkar som du har god erfarenhet av goliat. Gör dom som andra svampar ?
dvs kommer på samma ställe år från år ?
Jag har nu 2 bestånd på mina marker

fynd nr 2

0

gunhild var än du är = )

gunhild Nordås

26 aug 2009 kl. 22:25

Birgitta,dom jag hittade i går växte på en tallhed där jag aldrig vandrat förut. Men dom år som goliaten slår till så har jag hittat dom på samma ställen, kanske inte lika exakt som kantarellerna men ändå. Jag gjorde mitt specialarbete i konsulentutbildningen om goliatmusseron, så jag har letat och läst en hel del artiklar om goliat bl.a. på internet.
Däremot verkar dom ha en ganska kort säsong. Vad tycker du?

0

gunhild var än du är = )

Birgitta F

26 aug 2009 kl. 22:34

Jag är i Bohuslän och de två första hittade jag 11 augusti , den vi hittade idag var snigelangripen men inte alls utblommad , 2 veckor är väl ganska hyfsad period för ståtliga exemplar.
Sen tror jag inte jag hittar fler i höst på mina vanliga jaktmarker.
Men nästa höst så kanske det finns 4 där det fanns 2 , 2 där det fanns en eller ?

0

Birgitta

gunhild Nordås

27 aug 2009 kl. 17:27

Jag är i Bjurholms kommun vid Lögdeälven på tallhedarna. i dag gick jag en tur och nu har dom kommit ordentligt. Det fanns alla stadier från allra bästa kvalitet till dom som är för mycket utväxta. Jag lägger in en skrytbild.
Skulle önska att jag hade fler svamptorkar.

0

Birgitta

anithau

27 aug 2009 kl. 18:10

Det kan man kalla “Skrytbild”.
Vilken härlig skörd.
GRATTIS

0

gunhild

Birgitta F

27 aug 2009 kl. 20:38

Ja vad ska man säga ......
Men mina tre + den fjärde jag fick blir nog god i vinter.
Bjurholm är ett ställe jag besökt ofta förr i yrket
F.ö ser min tork ut så här
“elfa-backställning med myggnät”
eventuellt en kalluftsfläkt intill

0

gunhild

Helena i Uppsala

28 aug 2009 kl. 18:17

gunhild: Du som verkar kunna det här med goliat. Jag har tittat i den svampdagbok (http://hem.passagen.se/nyergu/svampdagbok.htm)

När man läser den så verkar det som vart eller åtminstone vartannat år blir ett goliatår. 2007 var tydligen jättebra för goliat och i år skriver du ju också att det har börjat komma en hel del av dem. Hur kunde en svamp som verkar förekomma så pass frekvent har varit nästan helt okänd för bara 10 år sedan?

Jag tycker jag har läst på nätet och i vissa svampböcker att goliaten är jättesällsynt och bara ska gå att hitta vart tionde år eller så.

0

Tack för rapporten igår, Gunhild!

Irene A

28 aug 2009 kl. 20:40

Bra att veta att de var på gång.. Det hade ju varit synd om de här hade förblivit oplockade:

Skrytbild :-)

0

skrytbilder

Birgitta F

28 aug 2009 kl. 21:05

det är nog första gången på fem år jag känner en viss dragning tillbaka till mina 200 ha tallskog i norr ;)

0

skrytbilder Birgitta

gunhild

28 aug 2009 kl. 22:06

Birgitta du är välkommen tillbaka!

0

Svamptork Irene

gunhild i Nordås

28 aug 2009 kl. 22:10

Grattis till fyndet, det gäller att plocka medan kvaliten är den bästa. Jag är på fest i kväll och har fått låna en svamptork, så i morgon bär det av till tallheden igen.

0

bottenvarv 2001

Birgitta F

28 aug 2009 kl. 22:18

på vår jaktkoja mitt i goliat terräng.
På vägen dit kunde vi alltid se gigantisk fjällig ticka.
Sen brukade vi plocka årsbehovet av lingon där på 40 minuter(alla fyra)

dottern där 11 år nu 19

0

Svamptork Irene

Totte Gbg

28 aug 2009 kl. 22:26

Grattis till era fynd, verkligen härliga bilder :D !!!

Jag bor i Gbg och handlar torkad goliat på Ica Focus. Tycker väldigt mycket om den svampen!!! Doftar helt underbart gott och jag gör gärna en gräddsås med goliat i :D

0

Totte Göteborg

Gunhild

28 aug 2009 kl. 22:28

Hur mycket får du betala på ICA för torkad goliatmusseron Totte?

0

Svamptork Irene

Irene A

28 aug 2009 kl. 22:29

Typiskt att jag måste jobba fyra dagar i sträck nu.
Dagens skörd var i prima skick. Nästan ingen var maskäten alls trots att de var stora och lite väl mycket utväxta.

För omväxlings skull har jag testat att lägga lite på tork på myggnät också. Tunna skivor av de finaste hattarna tror jag kan ge bra resultat.

Jag tror inte att jag pallar att bo i ett hus med en svamptork igång som är fylld med goliatmusseron. Det luktar inte illa, men det kan bli för mycket av det goda…

0

Svamptork Irene

Birgitta F

28 aug 2009 kl. 22:32

vi gjorde så att vi färsk-fryste lukten är häftig och underbar men kan bli för mycket…
Tänkte göra en mustig soppa när jordärtskockorna blivit lite större

0

Svamptork Irene

Totte Gbg

28 aug 2009 kl. 22:35

Gunhild jag kommer tyvärr inte ihåg det men det kan jag ta reda på framöver och meddela.

Det med doften…ja lagom är nog bäst för det är en stark doft.

0

babsan

31 aug 2009 kl. 00:38

Hej Gunhild, hittade ett helt stråk med kanonfin goliat idag i Umeå...

0

Babsan var bor du?

gunhild Nordås

31 aug 2009 kl. 07:39

Kul att veta var ni bor när ni rapporterar och berättar om era fynd. Nu är ju goliaten som bäst när den just tittar upp ur mossan.
Jag plockar mina vid Lögdeälven.

0

goliat

Matilda

31 aug 2009 kl. 12:01

Tror ni det finns här i södra Finland? Och vad menar ni med tallhed egentligen.. sandig och mager mark?

0

goliat i södra Finland

Johnny

31 aug 2009 kl. 12:29

JOdå, den går nog att hitta även i södra Finland. Lättast hittas den nog på bergiga marker med tall. Se i länken, där hittas även bilder på tallhedar där goliat växer.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone