Har gått i två timmar på tallhedarna och njutit av stillheten. Hittade en enda goliatmusseron några kremlor ett par tallsoppar och en del sandsopp så nu har jag gjort en blandsvamp till middag. Spännande att se om goliaten tar över smakmässigt.
Jag blev nyfiken då gunhild skrev “Spännande att se om goliaten tar över smakmässigt”
Jag är ju medveten om att det finns vissa svamparter som tar över iblandningar, men känner tyvärr inte till goliatmusseronens karaktär.
Men jag har råkat ut för att en enda lite för gammal svamp kan ge en hel blandning en unken anstrykning.
Säkeert så att goliat måste avnjutas ung.
Hårda ord av Anitha. Jag vet att hon är mycket känslig för dofter, och goliatmusseronen doftar verkligen starkt. Ska man frysa in den så gäller minst dubbla påsar. Doften försvinner nästan helt vid tillagning och torkad goliatmusseron luktar riktigt gott tycker jag. Svampblandningen blev riktigt bra. Vad jag menar med att ta över smakmässigt är vad som händer med ex. kantareller som om dom blandas med andra svampar kan ta över.
Det är svårt att beskriva dofter. De upplevs så olika hos olika människor.
Själv tycker jag att Goliaten luktar kanelkryddad sur vettextrasa.
Jag har än inte lyckats hitta något bra recept som fått mig att tycka Goliat smakar gott, men jag ska försöka igen. Det är ju Asiaterna som tycker om den så jag ska prova några asiatiska recept.
Var föresten ut å tittade efter Goliat i går, men jag hittade inte en enda. :-(
Lill: Kanske kan du hitta något bra goliatrecept via denna länk?
Jag har själv provat några av dessa recept och lägger in detta som ett separat inläggg för att fler ska kunna hitta recept.
http://goliatmusseronrecept.blogspot.com/
det är den mest aromatiska svamp jag hitills hittat , efter att ha använt en del och fått en tredje i min hand så kunde jag inte sluta lukta på den…ungefär som när man ser ett rådjur och ser steken tillredd eller en gräsand eller järpe…mat alltså
Men som skrivet alla känner vi olika
Det finns gott om personer som har en annan uppfattning än anitha om goliatmusseronens smak. Själv så älskar jag den. Även en del så kallade matexperter verkar vara lyriska över goliatens smak.
http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/11/goliatmusseron-en-av-de-hgst-rankade.html
Birgitta,dom jag hittade i går växte på en tallhed där jag aldrig vandrat förut. Men dom år som goliaten slår till så har jag hittat dom på samma ställen, kanske inte lika exakt som kantarellerna men ändå. Jag gjorde mitt specialarbete i konsulentutbildningen om goliatmusseron, så jag har letat och läst en hel del artiklar om goliat bl.a. på internet.
Däremot verkar dom ha en ganska kort säsong. Vad tycker du?
Jag är i Bohuslän och de två första hittade jag 11 augusti , den vi hittade idag var snigelangripen men inte alls utblommad , 2 veckor är väl ganska hyfsad period för ståtliga exemplar.
Sen tror jag inte jag hittar fler i höst på mina vanliga jaktmarker.
Men nästa höst så kanske det finns 4 där det fanns 2 , 2 där det fanns en eller ?
Jag är i Bjurholms kommun vid Lögdeälven på tallhedarna. i dag gick jag en tur och nu har dom kommit ordentligt. Det fanns alla stadier från allra bästa kvalitet till dom som är för mycket utväxta. Jag lägger in en skrytbild.
Skulle önska att jag hade fler svamptorkar.
gunhild: Du som verkar kunna det här med goliat. Jag har tittat i den svampdagbok (http://hem.passagen.se/nyergu/svampdagbok.htm)
När man läser den så verkar det som vart eller åtminstone vartannat år blir ett goliatår. 2007 var tydligen jättebra för goliat och i år skriver du ju också att det har börjat komma en hel del av dem. Hur kunde en svamp som verkar förekomma så pass frekvent har varit nästan helt okänd för bara 10 år sedan?
Jag tycker jag har läst på nätet och i vissa svampböcker att goliaten är jättesällsynt och bara ska gå att hitta vart tionde år eller så.
Typiskt att jag måste jobba fyra dagar i sträck nu.
Dagens skörd var i prima skick. Nästan ingen var maskäten alls trots att de var stora och lite väl mycket utväxta.
För omväxlings skull har jag testat att lägga lite på tork på myggnät också. Tunna skivor av de finaste hattarna tror jag kan ge bra resultat.
Jag tror inte att jag pallar att bo i ett hus med en svamptork igång som är fylld med goliatmusseron. Det luktar inte illa, men det kan bli för mycket av det goda…
JOdå, den går nog att hitta även i södra Finland. Lättast hittas den nog på bergiga marker med tall. Se i länken, där hittas även bilder på tallhedar där goliat växer.
http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.