0 448 visningar

17 svar

Trattisrapport

ulla skeå

19 aug 2009 kl. 16:53

Här kommer en lägesrapport från trattisskogen. Små men dom är på g!

0

h. k-holmen

19 aug 2009 kl. 17:04

åååh vad jag längtar!!!!

0

Ulla

19 aug 2009 kl. 17:27

Jag med =) 
Det var svårt att hålla sig från att plocka dom små liven ....

0

Birgitta F

19 aug 2009 kl. 18:06

Bohuslän kustnära här kan man plocka dom nu

i mitten på bilden längst ner

0

Ingvild

19 aug 2009 kl. 20:12

Utenfor Strømstad kan man snart gå i gang også :-)

0

Ulla

19 aug 2009 kl. 20:58

Lyllosar =)

0

MariaW

27 aug 2009 kl. 11:49

Nu kan man nog meddela att trattis-säsongen har börjat på riktigt här i norra Gästrikland.

0

anithau

27 aug 2009 kl. 14:08

Det måste jag hålla med dig om.
Snygg skörd.

0

Ulla

27 aug 2009 kl. 16:28

Ja det såg härligt ut, jag hittade faktiskt några trattisar som var stora nog att plocka häromdagen. Ska iväg om ett tag och kolla på ett annat ställe!

0

Lena J

27 aug 2009 kl. 19:50

Nu har trattis-säsongen kommit igång även norr om Skellefteå.
Hittade dessa idag!

0

MariaW

27 aug 2009 kl. 20:13

Grattis till din skörd Lena J, ser minsann gott ut :)

0

Lena J

27 aug 2009 kl. 20:25

Tack Maria!
De ligger på svamptorken tillsammans med rimskivling och några sandsoppar som jag också fann idag.

0

Ulla

27 aug 2009 kl. 20:52

Grattis Lena,vart bor du?
Jag hittade också trattisar ikväll några mil söder om Skellefteå  =)

0

Lena J

27 aug 2009 kl. 21:29

Hej Ulla!
Jag får väl gratulera tillbaka!
Jag bor i Åbyn,Byske.

Trodde det var för tidigt att hitta trattisar redan nu,min man gick i samma område i måndags och såg inga då (och han är ändå familjens “kantarellkung”,brukar ha blick för både trattisar och kantareller)
Var egentligen ute för att se om goliatmusseronerna börjat komma på “mina ” ställen, men där var det tomt så då bestämde jag mig för att reka lite i trattisskogen istället… 

0

Trattisrapport Lena J

Ulla

28 aug 2009 kl. 00:12

Hej!
Där var jag på marknad i somras och visade smycken =)

På vissa ställen verkar dom ha kommit ovanligt tidigt, kul
Nu har jag just rensat klart min skörd
Goliat har jag aldrig stött på, är dom goda?

/Ulla

0

sj

28 aug 2009 kl. 09:21

Igår var jag ute och plockade kantarell men hittade några trattisar inte så stora men dom är på gång söder om Skellefeå
SJ

0

Trattisrapport Lena J

Lena J

28 aug 2009 kl. 10:43

Smaken på goliatmusseron är ju omdiskuterad,jag äter den själv men tycker att det finns många andra svampar som är godare.
Har lovat min bror som bor på västkusten att plocka och skicka (torkad) till honom om jag hittar några i år.
Han fyllde jämna år för två år sedan och fick i stort sett allt jag hittade då, och han och hela hans familj gillar smaken.
De har haft en japansk utbytesstudent boende hos sig och i fjol fick hon lite torkad som julklapp vilket tydligen var väldigt uppskattat!

0

Trattisrapport Lena J

ulla

28 aug 2009 kl. 14:15

Ok, har ju hört att en del tycker den är rent dålig och vissa älskar den.

Fortsatt lycka till i skogen

/Ulla

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone