0 603 visningar

28 svar

Bilder Balsb. Kristianstad

HIK

19 aug 2009 kl. 21:33

Bilder på vackra och sälsynta svampar.

0

HIK

19 aug 2009 kl. 21:35

Mer bilder

0

HIK

19 aug 2009 kl. 21:37

En bild till

0

Susan

20 aug 2009 kl. 06:15

Fina bilder trodde nästan att du fotat mig ;) när du skrev vackra bilder.Det är “min” skog jag ränner i…..
Den där svampen på sista bilden såg jag också i söndags :))

0

Stefan hbg

20 aug 2009 kl. 12:01

Snygga fjällsoppar bå sista bilden. Har oxå tänkt ta mig till balsberget i september.

0

Pita

20 aug 2009 kl. 13:38

En gissning på tredje bilden i första serien: Kan det vara en kastenjesopp?. Jag har hittat en likadan för några år sedan i Skövdetrakten. Även fjällsopp har jag hittat här. Fina svampar.

0

HIK

20 aug 2009 kl. 17:12

Det stämmer att tredje bilden är Kastanjesopp. Kul att fler letar svamp på Balsberget, möter ni en man med svart keps så kan det vara jag, såg ingen Susan i söndags men hittade vackra motiv ändå.

0

Susan

20 aug 2009 kl. 20:57

Jag är inte så bra på rara svampar.Jag jagar mest svarttrumpet där och där finns massor :))

0

HIK

20 aug 2009 kl. 21:42

Instämmer, en annan mycket god matsvamp som man stöter på ibland är mandelriska, har du tur kan du hitta bläckfisksvamp om du går gula spåret växer nästan vid stigen har inte sett den i år men 07 och 08 fanns den där.

0

förväntansfull

20 aug 2009 kl. 22:18

Ser man den sällsynta bläckfisksvampen, tar man väl kameran med sig?

0

HIK

20 aug 2009 kl. 22:31

Gå in på Puggehattens hemsida under intresanta fynd där finns ett foto av den.

0

Susan

20 aug 2009 kl. 22:58

Japp stämmer plockar mandelriskor där också, hittade dock bara en ok i helgen de andra var maskätna tyvärr.

0

HIK

20 aug 2009 kl. 23:26

Gick en liten runda idag också efter jobbet, hittade riktigt giftiga svampar som vit och lömsk flugsvamp och gifttråding fann också några torra kantareller och en mandelriska, blir lite förvånad över att dina mandelriskor är maskätna det brukar dom inte vara på sin höjd snigelangripna.
Nu behövs det komma regn det var riktigt torrt i marken.

0

Susan

21 aug 2009 kl. 06:24

Jag tror det var mask i mandelriskan? foten var brun och alldeles grynig(smulig)innuti iaf.
Bläckfisk svampen minns jag när jag bara tänker efter lite,det stod om den i krstdbladet och kommunens tidning ifjor den ska visst lukta ruskigt illa:)

0

Tony S

21 aug 2009 kl. 16:40

Jag tycker oftast det verkar vara tordyveln som glufsar i sig mandelriskans fot inifrån, och lämnar den full med brunt fragment.

0

Lennart S

22 aug 2009 kl. 06:53

Det ser ut som att du har hittat orange kantarell, Cantharellus friesii.

0

Tordyveln

Susan

22 aug 2009 kl. 07:53

Jaha så har man lärt sig något nytt, att det var tordyveln som smaskar på mina favoriter.Tackar för info!

0

HIK

22 aug 2009 kl. 11:02

Jag tror också på orange kantarell jag har sparat några ex. att tordyvel gick på svamp visste jag inte.

0

Karl S

22 aug 2009 kl. 16:05

Bild 1.1 - ingen verkar ha kommit med något förslag hittills. Svampen ser intressant ut.  Hade den några lameller?

Bild 2.2- en spindling förstås, Dermocybe troligen om man kan tro storleken på löven.  Om det inte vore bokskog skulle jag säga Cortinarius cinnamomeoluteus, men denna växer såvitt jag vet bara med Salix.

Bild 2.3 en mussling, inga förslag?

0

HIK

22 aug 2009 kl. 19:33

Bild 1.1 Inga lameller växte i granskog
Bild 2.2 Tror nog själv på Cortinarius cinnamomeluteus men jag vet inte om den växer i bokskok.
Bild 2.3 Blek ostronmussling?

0

Karl S

22 aug 2009 kl. 20:47

Bild 1.1: då är det antagligen en ascomycet.  Den har vissa likheter med Cudonia circinans, mössmurkling, men fotens färg, och i synnerhet att den ser ut att rodna, stör mig.  Jag tycker den liknar något jag har sett men kan inte komma på vad.

Bild 2.3 verkar för tunn för ostronmussling. Om du bott i Västsverige skulle jag säga Pleurocybella porrigens (öronmussling) som en arbetshypotes.

0

HIK

22 aug 2009 kl. 23:03

Bild 1.1 Kan det inte vara Brun mössmurkling C.confusa?
Bild 2.3 Öronmussling kan det kanske vara, tänkte ta en tur till B.berget nästa vecka får se om svampen inte har torkat bort.

0

HIKs första bild

Karl S

23 aug 2009 kl. 15:59

Har inte Hans v. E. något asko-förslag på denna?  Det är i alla fall inte Cudonia, tror jag.

Jag kom nu på vad den liknade, men min teoretiska svamp växer på ved.  Bifogar en bild av Phyalacria inflata (från Canada, växande på lönn — vad annars?).  Jag tror inte den finns i Sverige, så om du hittat den (växande på ved) så är det superintressant.  Physalacria är inte askomyceter, utan står nära Lyophyllum.

Physalacria inflata

0

HIKs första bild

HIK

23 aug 2009 kl. 21:10

Såg ut att växa direkt på marken såvida den inte växte på dold ved i marken, nästa gång jag hittar den ska jag spara ett kollekt.

0

Jodå

Hans v E

23 aug 2009 kl. 21:35

Första bilden föreställer liten mössmurkling, Cudonia confusa. Den har en ljusare fot och är mindre än mössmurkling, Cudonia circinans.

0

3.dje bilden

Hans v E

23 aug 2009 kl. 21:36

Brunsopp

0

Fjärde bilden

Hans v E

23 aug 2009 kl. 21:39

Orange kantarell. Är det ingen som sagt det?

0

Hans v E

23 aug 2009 kl. 21:47

Man skulle nästan kunna tro att den vackra, gula är Calocybe fallax, om den inte såg så finluden ut.

0

Hik

23 aug 2009 kl. 21:56

Bild 3 Är jag nog rätt säker på att det är Kastanjesopp.
Bild 4 Orange kantarell Hittade jag på 2 lokaler i söndags tänkte lämna kollekterna till Lund.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone