Gick en liten runda idag också efter jobbet, hittade riktigt giftiga svampar som vit och lömsk flugsvamp och gifttråding fann också några torra kantareller och en mandelriska, blir lite förvånad över att dina mandelriskor är maskätna det brukar dom inte vara på sin höjd snigelangripna.
Nu behövs det komma regn det var riktigt torrt i marken.
Bild 1.1 - ingen verkar ha kommit med något förslag hittills. Svampen ser intressant ut. Hade den några lameller?
Bild 2.2- en spindling förstås, Dermocybe troligen om man kan tro storleken på löven. Om det inte vore bokskog skulle jag säga Cortinarius cinnamomeoluteus, men denna växer såvitt jag vet bara med Salix.
Bild 2.3 en mussling, inga förslag?
Bild 1.1: då är det antagligen en ascomycet. Den har vissa likheter med Cudonia circinans, mössmurkling, men fotens färg, och i synnerhet att den ser ut att rodna, stör mig. Jag tycker den liknar något jag har sett men kan inte komma på vad.
Bild 2.3 verkar för tunn för ostronmussling. Om du bott i Västsverige skulle jag säga Pleurocybella porrigens (öronmussling) som en arbetshypotes.
Har inte Hans v. E. något asko-förslag på denna? Det är i alla fall inte Cudonia, tror jag.
Jag kom nu på vad den liknade, men min teoretiska svamp växer på ved. Bifogar en bild av Phyalacria inflata (från Canada, växande på lönn — vad annars?). Jag tror inte den finns i Sverige, så om du hittat den (växande på ved) så är det superintressant. Physalacria är inte askomyceter, utan står nära Lyophyllum.
Physalacria inflata
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.