tack Hans, för hjälpen.
Jag har en fundering betr flåhättan, kan det vara Mycéna viscósa, det känns som om den passar in bättre, utifrån Ryman och Holmåsen, samt Svampar i Norden. Vad tycker du?
Den andra, jag är också inne på någon sarcodon, men vet inte vilken.
Hoppas att det kommer en ljusning.
Karl och Hans!
Tack så mycket för hjälpen. Vad glad jag blir att jag för en gångs skulle trodde rätt.
Irene!
Jag varken luktade el smakade på svampen (sarcodon). Kan ej bidra med något där. Gunhild föreslog ev kopparbrun taggsvamp. Kan det vara något?
Svampe!
Okänd är du inte till namnet, bara till utseendet. Men det kan du kanske avhjälpa.
Synd… lukt och smak hör till de bästa karaktärerna att använda för att artbestämma Sarcodon-arter.
Jag är tveksam till koppartaggsvamp, tycker att den borde ha varit mer fjällig på hatten redan som ung, men jag har inte sett den tillräckligt ofta för att kunna säga något säkert.
Den påminner lite om bilder jag har sett av Sarcodon “modestum” också.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.