0 803 visningar

5 svar

Är detta Ostronmussling?

Hannalena

20 aug 2009 kl. 13:49

Hej alla och tack för ett toppenforum.

Jag satt och pillade på några kantareller idag när jag fick syn på dessa. Det var bara de här två, ganska små. Växte i utkanten av ett gammalt kalhygge på en död ung björk som låg ned.

OM det är Ostronmussling, vad gör man då med dem? steker?

Tack =)

0

Irene A

20 aug 2009 kl. 13:52

Ja, det är ostronmussling.

0

Hannalena

20 aug 2009 kl. 20:15

Tack för hjälpen!

0

Hannalena

20 aug 2009 kl. 21:12

Följdfråga till er kunniga… Finns det giftiga svampar som går att förväxla med Ostronmussling?

0

Förväxling Ostronmussling?

Karl S

20 aug 2009 kl. 21:57

Knappast några riktigt giftiga i Nordeuropa.  Det finns några musslingar som luktar eller smakar illa, och dom tar man ju inte.

Sen är det ju så att för de flesta små och tunna musslingar (t ex brunmusslingar) är det ingen som vet, för ingen har provat och dokumenterat det. Samma gäller för kanske 90% av våra arter.

0

Förväxling Ostronmussling?

Hannalena

21 aug 2009 kl. 11:33

Okej… Tack… Då kan jag fortsätta leta efter sådana då =)

Roligt att lära sig lite fler, de enda jag plockat hitills i flera år är kantareller, trattarna och blomkålsvampen. Har tidigare inte vågat mig på annat, men nu tänker jag göra försök =).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone