Hej alla och tack för ett toppenforum.
Jag satt och pillade på några kantareller idag när jag fick syn på dessa. Det var bara de här två, ganska små. Växte i utkanten av ett gammalt kalhygge på en död ung björk som låg ned.
OM det är Ostronmussling, vad gör man då med dem? steker?
Tack =)
Knappast några riktigt giftiga i Nordeuropa. Det finns några musslingar som luktar eller smakar illa, och dom tar man ju inte.
Sen är det ju så att för de flesta små och tunna musslingar (t ex brunmusslingar) är det ingen som vet, för ingen har provat och dokumenterat det. Samma gäller för kanske 90% av våra arter.
Okej… Tack… Då kan jag fortsätta leta efter sådana då =)
Roligt att lära sig lite fler, de enda jag plockat hitills i flera år är kantareller, trattarna och blomkålsvampen. Har tidigare inte vågat mig på annat, men nu tänker jag göra försök =).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.