0 338 visningar

14 svar

Rödringad ludensoppsskivling

Mossning

20 aug 2009 kl. 14:30

Har jag hittat den ytterst sällsynta Rödringade ludensoppsskivlingen? :)

Eftersom det troligtvis inte är det så finns det säkert någon här som vet vad svampen heter.

0

Birgitta F

20 aug 2009 kl. 15:00

möjligtvis cortinarius rufoolivaceus
tjusig iaf

0

Nils

20 aug 2009 kl. 15:02

Karl S är mycket duktig på ludensoppsskivlingar.

0

siv n.

20 aug 2009 kl. 15:11

För mej ser det ut som rödbandad spindelskivling
siv n.

0

Lilla My

20 aug 2009 kl. 15:33

Instämmer helt med föregående talare, rödbandad spindelskivling hette den sist jag kollade. Mkt vacker men attan så giftig, väl?

0

Bengt

20 aug 2009 kl. 15:40

Inte speciellt giftig. I äldre svampböcker till och med ansedd som ätlig.

0

Karl S

20 aug 2009 kl. 16:06

Instämmer med majoriteten: Cortinarius armillatus (rödbandad sp.). Du säger inte var den växte, om det var med björk är det OK.

Obs! C. rufoolivaceus är synnerligen klibbig och växer vid ek och bok.

0

Birgitta F

20 aug 2009 kl. 16:27

jag har lärt mig att rödbandad är mer gul typ så här:
http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/fungi/basidiomycotina/cortinariales/cortinariaceae/cortinarius/armillatus-1.jpg
den mossing har ser ut tegelröd tycker jag

0

Mossning

20 aug 2009 kl. 17:21

Jag skojade lite om namnet men det kanske ni förstod. Jag tror inte det fanns några lövträd där svampen växte, det var granskog med någon enstaka tall.

0

Stefan hbg

20 aug 2009 kl. 17:21

Hej Mossning.
Fotade faktiskt en Cortinarius armillatus häromdagen. Du kan jämföra dom själv.
Här kommer bilderna.

Rödbandad spindelskivling

0

Stefan hbg

20 aug 2009 kl. 17:24

Haha jag gick på den :)
Undrade just varför jag inte fick någon träff när jag googlade….

0

OT Mossning

Birgitta F

20 aug 2009 kl. 17:36

hittade du några goliat ?

0

Rödringad vid tall?

Karl S

20 aug 2009 kl. 18:28

Så du tror inte att det fanns björk?  Intressant.  Det finns en 5-6 andra arter som liknar rödbandad, här är en bild av C. pinigaudis i tallskog, mycket sällsynt.

När det gäller färgen på rödbandad kan den variera avsevärt.  Tegelröd eller gul, t o m umbrabrun i fjällen (en effekt av UV-strålningen och ozonhålet ni vet)

0

Rödringad vid tall?

Mossning

20 aug 2009 kl. 18:43

Birgitta F, jag har varit ute två dagar på raken men tyvärr ingen goliat i sikte.

Karl S, jag kan gå tillbaka till stället i morgon och kolla om det fanns något lövträd.

0

Rödringad vid tall?

Birgitta F

20 aug 2009 kl. 19:56

Svamp förundrar en verkligen med sin varitet
stort ozonhål i dalsland aj aj…
(ds mossning..jag ska pumpa damen senare så jag kan precisera Dalsland)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone