Hej på er alla i detta underbara svamp forum!
Ville bara visa er lite av den underbara sommaren som gått. Här är bilder på “saker” som jag är bättre på än svamp. Men förhoppningsvis lär jag mig mer om svamp tillslut. :)
1. Allmän metallvingesvärmare 2 Vitfläckigt ängsmott 3 humlerotfjäril
Åh! Då måste jag, dock utan bild, fråga om någon känner igen detta (fanns fladdrande vid strankanten vid vår sommarstuga på Umeåkusten).
En vit fjärli, från kropp och ut på vingarna. Kanten på vingarna var mörk, kanske svart, och hade ett vackert mönster. Jag tycker mig också minnas två färgade fläckar på vingarna “längst bak/ner”. men om de var röda eller blå minns jag inte :( Jag har letat i en bildbank på svenska fjärilar och hittar inget som stämmer riktigt. Storlek som en handflata, ca 12-15 cm mellan vingspetsarna skulle jag gissa.
Vad kan det ha varit?
Oj! Det var efter midsommar någon gång (mellan midsommar och idag…) och mönstren var på “ovansidan” alltså ryggsidan, längst ut på vingarna. Jag tror dagfjäril, då det var mitt på dagen den fladdrade omkring.
Den var STOR! Men jag tyckte inte macaon (eller hur det stavas) stämde så bra…
Hej
Även nattfjärilar kan “fladdra” på dagen. De känns igen på just sin mera fladdrande flygning än dagfjärilens mer graciösa flygning.
Men tyckte du att den påminde om Makaonfjärilen i vingformen? Det finns ju en ovanlig migrant vid namn segelfjäril (Iphiclides podalirius) Men mig veteligen inte sedd så långt upp som umeå!
Ah! Men den stämmer ju bättre än makaon. Iaf på denna bild:
http://www.in2greece.com/images/animals/segelfjaril.gif
Men, som jag minns det, hade den alltså mer likt Makaons mönster på vingarna, men ljus kropp (det var det vi fastnade för mor och jag).
Synd att vi inte hade kameran med. Den var så härlig att kika på. Den verkligen fladdrade, nästan som för vinden, likt ett tunnt skirt papper….
Jättekul, Frida!
Det finns ju sådan otrolig mängd inskter, så det är alltid spännande att se vad man stöter på.
Denna pärlemorfjäril har jag ett namn på och jag fick samma uppgift från en entomolog. En annan insektskännare kom dock med ett annat namn. Jag tror att jag håller fast vid vad jag kom fram till från början, men det kan vara kul att få förslag här också.
Hej Mikael!
100% vågar jag aldrig vara utan både bak och framsidan. Pärlemorfjärilarna kan vara förvillande lika på ovansidan! Så om du inte har en till bild på baksidan så vågar jag tyvär inte mig på något annat än att gissa brunfläckig pärlemorfjäril? :) Men en vacker sommar bild är det. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.