0 877 visningar

14 svar

Gårdagens

NadaL, Umeå

21 aug 2009 kl. 09:38

långa utflykten resulterade i att korgar var fulla med matsvampar och kamera gick på hög varv.
Serie 1.
Utflykten började med att vi hittade den här kamskivlingen och jag är tacksam om någon har namnförslag.
På tredje bilden är lövviolspindling.Växer vid en bäck,fuktig mark och där granskog går över i blandskog med gran,rönn,björk och gråal.

0

NadaL, Umeå

21 aug 2009 kl. 09:43

Serie 2.
Vi hittade vid bäcken på en murken gren våra första svaveltofsskivlinar.
Grånskålar och citronskålar har börjat komma.

0

NadaL, Umeå

21 aug 2009 kl. 09:47

Serie 3.
Gullgröppa,trådticka som växer på roten av en stående död gran och fnöskticka tror jag, som växer på asplåga med 20-tal andra fnösktickor.

0

NadaL, Umeå

21 aug 2009 kl. 09:48

Serie 4.
Blåtaggsvamp

0

NadaL, Umeå

21 aug 2009 kl. 09:49

Serie 5.
Gifthätting

0

Gifthätting?

Peter, Linköping

21 aug 2009 kl. 09:54

Nu blir jag så där nervös igen. Jag tycker att det ser ut som föränderlig tofs.

Kanske bäst att lägga av med den där svampen, det verkar vara omöjligt att bli säker på sin sak.

0

NadaL, Umeå

21 aug 2009 kl. 09:57

Serie 6.
Även gulriska kan inte vara i fred från sniglar.
Gullmurklingen har växt,största var 5 cm lång.
Och som kronan på verket hittade vi en ny plats med svart trumpetsvamp.

0

Gifthätting?

Irene A

21 aug 2009 kl. 09:58

Nej, det är det inte.

0

Gifthätting?

Peter, Linköping

21 aug 2009 kl. 10:03

Vilken är det inte? Och vad tar du den på?

0

Anna

21 aug 2009 kl. 10:50

Citronskålarna var fantastiskt vackra!

0

NadaL, Umeå

21 aug 2009 kl. 11:40

Hej Peter!
Tror att Irene menar att det inte är gifthätting och ni båda har rätt.
Det är föränderlig tofsskivling.
Det är nämligen så att det var mera våran önsketänkande,för vi har inte sett gifthättingen än och så var vi i granskogen. :)

0

Matsvamp Nada

gunhild i Kåddis

21 aug 2009 kl. 15:10

Du skriver att korgarna är fulla med matsvamp. Vilka sorter har du plockat? Jag ser mest spindlingar och faktiskt en del ätbara kremlor men annars tycker jag att dom flesta håller dålig kvalitet. Visst är det väl ovanligt tidigt för trattkantarellerna att komma nu här hos oss?

0

Peter, Linköping

21 aug 2009 kl. 15:17

Gifthättingen är det enda (förutom lusflugorna) jag är rädd för därute! : )

0

Matsvamp Nada

NadaL, Umeå

21 aug 2009 kl. 16:32

Gunhild du kan läsa under rapporter vilka svampar vi plockat.

0

gunhild i Kåddis

21 aug 2009 kl. 19:56

OK Nada nu har jag läst. Grattis till alla fynd. Tror du att svampsäsongen startar om på nytt, nu verkar det lite dåligt med svamp?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone