0 554 visningar

10 svar

skivling i trädgårdsland

Bo E

21 aug 2009 kl. 14:09

Denna svamp växte i kanten av en trädgårdsplantering med fransk dragon.

Någon stjärna som vet vad det är fär art?

Kan det vara någon musseron?

0

Lena M

21 aug 2009 kl. 15:34

Som du vet är jag ingen stjärna därför kan jag inte svara :). Nej ärligt talat vet jag inte, men du får nog svar innan dagen är slut.

0

Nils1

21 aug 2009 kl. 17:24

Etersom jag inte har någon blå stjärna talar jag inte om vad det är trots att jag vet det.

0

Karl S

21 aug 2009 kl. 18:16

Din svamp ser mycket intressant ut, någon särskild lukt/smak?  Var bor du i landet?
Vi får se om någon kommer på en bra diagnos.

PS.  Jag tror inte det är en Tricholoma (egentliga musseroner).  Fel miljö för Dermoloma.  Knappast Collybia ss lato.

0

Bo E

24 aug 2009 kl. 12:25

Nej, ingen utpräglad doft eller smak, bara lite allmän “svamparom”.
Konsistensen påminde lite om sköldskivling, men jag tycker inte det ser ut som en sådan utan formerna påminner mer om en musseron, fast jag har inte observberat om höstmusseron eller blåmusseron kommit än, det känns nog lite för tidigt, och som sagt växtplatsen var ju inte alls som för höstmusseron, jag funderade mer på de musseronarter som brukar finnas i parkmiljö, men de är oftast betydligt mindre, dehär var ju minst 10 cm i hattdiameter.

0

Irene A

24 aug 2009 kl. 19:28

Strecknagelskivling skulle jag gissa på.

0

Bo E

25 aug 2009 kl. 15:12

Strecknagelskivling trodde jag inte vare sig växte i trädgårdar eller kunde bli så stor.

Men Irene känner den säkert bättre och jag tackar för svaret.

Jag kollade upp den i Nya Svampboken (Holmberg-Marklund) och konstaterar nu att det verkar vara den. Det står visserligen att den växer på multnande ved, men det kan ju ha legat någon dold gren eller rot under jorden.

Den jag tidigare kallat “strecknagelskivling” är förmodligen gallmusseron, för de har haft både streck, puckel, växt i ren skogsmark och varit betydligt spensligare än detta fynd från örtagården vid Carlslunds herrgård.

Tack Irene!

0

Bo E

25 aug 2009 kl. 15:20

Till Karl S

Dermoloma, eller sammetsmusseroner verkar vara små svampar. Denna var ju en stor baddare.

Såpass stor att jag inte heller tänkte mig att strecknagelskivlingen får såna dimensioner, men där kanske jag tänkte fel då?

Fyndplatsen är Carlslunds herrgårdspark, strax väster om Örebro Stad.

0

Karl S

25 aug 2009 kl. 16:25

Ja, jag fick intryck av att det var en pytteliten svamp, antagligen på grund av omgivande blad och sånt, och någon måttangivelse fanns ju inte.  Jag tyckte också den såg ut som strecknaglig på ovansidan, men undersidan var mera tveksam.

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2009 kl. 16:54

Flera 14 centimeters strecknagelskivlingar har jag hittat i år.

0

Bo E

25 aug 2009 kl. 16:55

Måttangivelsen var “minst 10 cm i hattdiameter”...

Jag uppskattade den så, tog inte hem den för mer exakt mätning.

Men kan strecknagelskivlingen bli såpass, samt växa i den miljön, så är det säkerligen den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone