Nej, ingen utpräglad doft eller smak, bara lite allmän “svamparom”.
Konsistensen påminde lite om sköldskivling, men jag tycker inte det ser ut som en sådan utan formerna påminner mer om en musseron, fast jag har inte observberat om höstmusseron eller blåmusseron kommit än, det känns nog lite för tidigt, och som sagt växtplatsen var ju inte alls som för höstmusseron, jag funderade mer på de musseronarter som brukar finnas i parkmiljö, men de är oftast betydligt mindre, dehär var ju minst 10 cm i hattdiameter.
Strecknagelskivling trodde jag inte vare sig växte i trädgårdar eller kunde bli så stor.
Men Irene känner den säkert bättre och jag tackar för svaret.
Jag kollade upp den i Nya Svampboken (Holmberg-Marklund) och konstaterar nu att det verkar vara den. Det står visserligen att den växer på multnande ved, men det kan ju ha legat någon dold gren eller rot under jorden.
Den jag tidigare kallat “strecknagelskivling” är förmodligen gallmusseron, för de har haft både streck, puckel, växt i ren skogsmark och varit betydligt spensligare än detta fynd från örtagården vid Carlslunds herrgård.
Tack Irene!
Till Karl S
Dermoloma, eller sammetsmusseroner verkar vara små svampar. Denna var ju en stor baddare.
Såpass stor att jag inte heller tänkte mig att strecknagelskivlingen får såna dimensioner, men där kanske jag tänkte fel då?
Fyndplatsen är Carlslunds herrgårdspark, strax väster om Örebro Stad.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.