0 853 visningar

24 svar

trattisar/älgflugor

Stisse/Mjölby

21 aug 2009 kl. 14:11

Jag har under senare år märkt att samtidigt som man hittar vde första trattisarna så springer man lika säkert som amen i kyrkan på dom första älgflugorna här i östergötland!.Hur är det i övriga landet.När brukar äcklen dyka upp där ni bor?.

0

Bo E

21 aug 2009 kl. 14:13

Har sett ett par stycken, men det var för en dryg vecka sedan.

Inga trattisar ännu dock…

0

Lena M

21 aug 2009 kl. 14:52

Älgflugor finns inte här i Gästrikland tack och lov men såg till min förvåning plockbara trattkantareller idag. I skogsbrandskogen där det är kuperat, torra uppbrända områden varvade med sanka partier. 2 kg blev det på en liten stund :)

0

Stisse/mjölby

21 aug 2009 kl. 15:55

Härliga bilder Lena!.Grattis till din skörd och till att ni slipper älgflugorna.Dom är ett gissel för oss härnere.

0

Anna i Mjölby

21 aug 2009 kl. 15:58

Jag har hittat fler älgflugor än trattisar, tyvärr! De senare har jag inte hittat några av ännu.

0

Grethe F

21 aug 2009 kl. 16:02

mjölby vart liggar det här har jag inte sett dom än “Skåne” jag har så myckett av dom på mig jag hatar dom

0

Tanja i Gagnef

21 aug 2009 kl. 18:40

Tyvärr började de äckliga flugorna dyka upp här i Dalarna för några år sedan, troligen pga att vädret har förändrats. Milda höstar gör att de sprider sig norröver så de dyker nog upp i Gästrikland så småningom också. Det stämmer rätt bra att de kommer ungefär samtidigt som trattisarna. Som tur är tar en rejäl frostnatt kål på flugorna men inte på trattisarna! :-)

0

Stisse/Mjölby

21 aug 2009 kl. 20:16

Ja tanja du verkar ha rätt i att dom sprider sig norröver landet.Dessutom verkar dom föröka sig för varje år som går och blir bara fler och fler.Förra hösten hände det att man blev överfallen av ett helt moln samtidigt.Jag var som ett månlandskap i huvudet!.

0

Katrin Tyringe

21 aug 2009 kl. 20:50

Dom har kommit till Hässleholm också

0

MariaW

21 aug 2009 kl. 20:57

Tror inte jag stött på dessa, biter de värre än knott eller broms?

0

Tanja i Gagnef

21 aug 2009 kl. 21:48

De biter väl inte hårdare, men det som är så äckligt är att de inte går att vifta bort. De har klor som de sätter sig fast med och man får alltså nypa/mosa dem för att få bort dem. Vidrigt! Läs mer här http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgfluga

0

MariaW

21 aug 2009 kl. 21:53

Man får plocka dem som fästingar fast de bär inte smittor som dessa tolkar jag det som då.

Vore bättre om de vore som knott så man kände dem direkt.

0

Charina Halland

22 aug 2009 kl. 08:14

De kryper in i håret i nacken o är nästan omöjliga att ta bort. Dessutom bits de.. Har trots både dusch o hårtvätt haft Älglöss som krupit ut på kinden när jag legat o läst innan jag skulle sova. Tilläggas kan att jag borstar ur håret noga efter skogsturerna. Har mycket hår som dessutom är långt, så alternativet “kamning” ,som någon föreslog, är uteslutet.

0

Birgitta D

22 aug 2009 kl. 19:42

Har inte sett några älglusflugor i Tranås än, men vi har inga trattisar färdiga än heller.

0

Trollehatt

22 aug 2009 kl. 19:49

Har stött på dessa j-r utanför Nykil - och det är bara på ett trattisställe där jag får dem - kan de älska trattisar?

Då slutar jag leta efter det guldet - jag panikbromsade på en riksväg (utan o kolla bakåt = kunde blivit död när nästkommande bil kört in i mig ..)  när jag kände en j-l, blev helt lost - jag hatar kryp men älskar svamp :)

0

Stisse/Mjölby

23 aug 2009 kl. 14:15

Det är många som ogillar äcklen märker jag.Värst är när man går in i ett moln av dom.Jag har också efter noggrann dusch känt dom krypa på kroppen nästintill omöjliga att få bort.

0

BirgittaD

31 aug 2009 kl. 13:07

Håll ut stisse o mimmi i Mjölbu. Nu har trattisarna börjat i Tranås, så då kommer väl älglusen också-

0

BirgittaD

31 aug 2009 kl. 13:07

Håll ut stisse o mimmi i Mjölbu. Nu har trattisarna börjat i Tranås, så då kommer väl älglusen också-

0

Lilla My

31 aug 2009 kl. 13:14

Det där var en bra observation, just att Älgflugen och Trattkantarellerna kommer samtidigt. Har inte tänkt på det förut, men det stämmer ju! I norra Ö-Götland har jag hittat Trattkantarell och rödgul Trumpetsvamp redan, Trattarna är få och små men Trumpeterna desto fler och större. Första Älgflugan kom till min nacke i lördags… Kan nog bli en bra säsong det här!

0

Bo E

31 aug 2009 kl. 13:27

Plockade första trattkantarellerna igår och visst…jag fick med en älgfluga oxå, men jag tog upp den o lämnade den kvar i skogen.

0

Boman

31 aug 2009 kl. 20:44

Trattisarna börja komma hos oss, i Sörmland. Älgflugor har jag inte sett ännu, korsspindlar i massor däremot.

0

Ulla Skellefteå

31 aug 2009 kl. 21:27

Vi har som tur var inga älgflugor här men trattisarna kommer i rasande fart   =)

0

Kerstin, Lindome

31 aug 2009 kl. 21:30

Ännu ingen älgfluga i Mark, Västergötland, trots en del trattisar, men skall ut imorgon och kolla….. (Trattisar alltså, älgflugorna märks utan extra koll).
Kör nu med myggspray + Frontline + in-gnidning med rå vitlöksklyfta och…peppar, peppar har sluppit fästingar, men luktar förståss pyton.
Risken för ev. överfall som ensam kvinnlig svampplockare minskar ju drastiskt med denna behandling.

0

Bra taktik, Kerstin!

Lilla My

1 sep 2009 kl. 08:29

Det där ska jag prova nästa gång jag ska gå ut på krogen :) kanske får vara ifred då, och slipper uppvaktning av överförfriskade herrar om de flyr för lukten!!

0

Madde Småland

7 sep 2009 kl. 10:21

Nu har de båda dykt upp här också. Var ute i skogarna mellan Moheda och Rydaholm igår. Än så länge finns det fler trattisar än älglöss och lössen är fortfarande slöa så jag lyckades plocka bort dom innan de kröp in i håret.

De är verkligen äckliga små kryp och har upptäckt att de är aggressiva mot varandra… För några år sen tänkte jag och en vän att vi skulle fånga några för att testa olika medel och se vilket som effektivast håller dom borta. När vi lagt ner 10 st i en burk gick vi hem. De började direkt attackera varandra och när vi 1 timme senare kom hem var det bara en som fortfarande levde.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone