0 426 visningar

10 svar

Björnjakten har börjat

gunhild i Kåddis

21 aug 2009 kl. 15:52

Här i länet (Västerbotten) börjar jakten i dag. 24 björnar får fällas (16 nedanför odlingsgränsen). Det gäller att se upp i skogen så man inte träffar nån skadad ilsken björn.
Törs man ut och leta svamp? Det finns så lite blåbär för dem att äta så dom söker nog annat.

0

Frossa

21 aug 2009 kl. 15:57

Björnfrossa är inte någon myt! Missade björnen med en kvart förra året , färska spår där det inte fanns några en kvart tidigare! Alla knakningar och ljud var sedan björn för mig och jag skakade hela tiden. Det var en hane som nyss vaknat ur idet konstaterade expertisen sedan!

0

Bo Reyer

21 aug 2009 kl. 15:58

Gunhild! Du kanske gör dig själv en björntjänst om du ger dig ut i markerna nu. Här i mellansverige har jag aldrig sett så mycket blåbär som just i år.

0

anithau

21 aug 2009 kl. 16:11

Hur ska man veta var de jagar för dagen?

0

Lena M

21 aug 2009 kl. 16:37

Tycker mest synd om björnarna , måste vi verkligen ha denna jakt, liksom älg, rådjur e.t.c undra en djurvän av stora mått.
Ja jag förstår att det blir protester och det är okey, men de som jagar för stora nöjets skull och för profiten förstår jag mig inte på.

0

Grethe F

21 aug 2009 kl. 18:10

Jag hållar med Lena jag tyckar inte om det

0

MariaW

21 aug 2009 kl. 18:46

Här går det att följa hur skyddsjakten fortlöper:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Stora-rovdjur/Bjornjakt/

Sen är det ju som alltid skrikiga kläder eller reflexband som gäller under jaktsäsong så att inte jägaren tar miste och tror att en brunklädd svampplockare är ett djur.

0

Lill

21 aug 2009 kl. 18:59

Bäst att ta på sig reflexvästen hedanefter.
Ganska mycket björn i de skogar jag brukar gå.

0

Reflexväst

gunhild i Kåddis

21 aug 2009 kl. 19:45

Bra förslag Lill det borde man alltid ha i skogen.
Den här älgen i ett jakttorn såg jag i kväll på min promenad. Kul!

0

gunhild i Kåddis

MariaW

21 aug 2009 kl. 19:56

Hehe, Hälge har dragit fram det stora artelleriet ser jag.

Jepp skrikiga kläder eller reflexband eller liknande saker bör man ha när det är jakttider.

0

Jakt

Johannes Glännman

22 aug 2009 kl. 19:37

Såklart vi måste ha jakt… Eftersom rovdjuren är så pass få så måste vi se efter så att inte stammarna blir för stora. För stora stammar utan jakt är varken bra för människan eller djuren. Däremot så kan man ju undra om vi måste ha den trofejakt som är nu, om vi jagade lite mer som rovdjuren hade nog de olika populationerna varit betydligt starkare… Men jakt måste vi ha…

mv h// Johannes, en djurvän…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone