Det bör vara någon av de tre rostfärgade arterna, Oligoporus leucomallellus, fragilis eller lateritius (den första har inget svenskt namn, den andra blödticka, den tredje lateritticka).
Har du provat att tumma på porytan? Blir den rostbrun då?
Eftersom porerna ser så snövita ut tippar jag på leucomallellus, som inte fläckas. Skulle den fläckas kraftigt är det blödticka. Laterittickan är bara känd från tall, så om du är säker på substratet bör det inte vara den.
Jaederfeldt om leucomallellus: på gran och tall.
Renvall i den artikel där de tre arterna beskrivs som mest utförligt: “P. fragilis and P. leucomallella inhabit spruce in fairly moist habitats as well” (P. efter som Renvall menar att de hör till släktet Postia).
Ryvarden: “especially on Pinus, but also on Abies, Larix, and Picea”.
Den var knepig den här rostiga saken. Du får ju inte så väldigt kraftig reaktion när du tummar på tickan. Blödticka brukar bli betydligt mera fläckig.
Renvall skriver så här om leucomallellus i sin nyckel: “ferruginous colour change nonexistens, or very slow and weak” och så här om de båda andra: “colour of the basidiocarp often changing rapidly to ferrunginous on bruising and subsequent drying”.
Det var så väldigt svag reaktion på din svamp så jag dristar mig till att hålla fast vid leucomallellus, men för en helt säker bestämning krävs nog mikroskopering.
Men lateritticka torde du kunna utesluta om du är säker på att lågan är av gran.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.