0 1439 visningar

15 svar

På granlåga

Lena J

21 aug 2009 kl. 21:00

Hej !
Nu behöver jag hjälp igen!
Tycker det är svårt att artbestämma tickorna jag hittar…
Vad är detta?
Växer på granlåga.

0

Skogsfrun i Obbola

22 aug 2009 kl. 08:47

Det bör vara någon av de tre rostfärgade arterna, Oligoporus leucomallellus, fragilis eller lateritius (den första har inget svenskt namn, den andra blödticka, den tredje lateritticka).

Har du provat att tumma på porytan? Blir den rostbrun då?

Eftersom porerna ser så snövita ut tippar jag på leucomallellus, som inte fläckas. Skulle den fläckas kraftigt är det blödticka. Laterittickan är bara känd från tall, så om du är säker på substratet bör det inte vara den.

0

Hans v E

22 aug 2009 kl. 09:09

Så oerhört vacker!
Men den har ju taggar!

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2009 kl. 09:11

Vad jag vet bor leucomallelus bara på tall.

0

Skogsfrun i Obbola

22 aug 2009 kl. 09:11

Nämen… tror du det? Jag tyckte bara det var uppslitsade porer.

0

Skogsfrun i Obbola

22 aug 2009 kl. 09:16

Jaederfeldt om leucomallellus: på gran och tall.

Renvall i den artikel där de tre arterna beskrivs som mest utförligt: “P. fragilis and P. leucomallella inhabit spruce in fairly moist habitats as well” (P. efter som Renvall menar att de hör till släktet Postia).

Ryvarden: “especially on Pinus, but also on Abies, Larix, and Picea”.

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2009 kl. 09:23

Klas kollade ett av mina leucomallelusfynd för en tid sen. Såg inte alls ut som på bilderna.

0

Lena J

22 aug 2009 kl. 09:23

Hej igen!
Jag ska åka tillbaka till granlågan och “tumma” på den och ta fler bilder där man ser undersidan bättre.

0

Lena J

22 aug 2009 kl. 14:43

Nu har jag gjort ett återbesök vid lågan.
Här kommer bilderna:
serie 1:
miljöbild,efter tumning och en närbild på en ticka.

0

Lena J

22 aug 2009 kl. 14:45

serie 2: fler bilder på tickorna…

0

Lena J

22 aug 2009 kl. 14:47

serie 3:mer från lågan
Vad visar bild 1-2?

0

Lena J

23 aug 2009 kl. 19:32

Lyfter tråden, går det att avgöra om det är leucomallellus,fragilis eller lateritius med hjälp av de nya bilderna?
Är även nyfiken på bild 1-2 i sista serien!

0

De två senaste

Hans v E

23 aug 2009 kl. 21:29

En Gymnopilus och en Stemonitis (bitterskivling och stiftsvamp).

0

De två senaste

Skogsfrun i Obbola

24 aug 2009 kl. 07:41

Den var knepig den här rostiga saken. Du får ju inte så väldigt kraftig reaktion när du tummar på tickan. Blödticka brukar bli betydligt mera fläckig.

Renvall skriver så här om leucomallellus i sin nyckel: “ferruginous colour change nonexistens, or very slow and weak” och så här om de båda andra: “colour of the basidiocarp often changing rapidly to ferrunginous on bruising and subsequent drying”.

Det var så väldigt svag reaktion på din svamp så jag dristar mig till att hålla fast vid leucomallellus, men för en helt säker bestämning krävs nog mikroskopering.

Men lateritticka torde du kunna utesluta om du är säker på att lågan är av gran.

0

De två senaste

Lena J

24 aug 2009 kl. 10:52

Tack för svar Hans och Skogsfrun!

0

En av de två senaste

Irene A

24 aug 2009 kl. 19:55

är närmare bestämt mörkfotad bitterskivling, Gymnopilus picreus.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone