0 607 visningar

11 svar

Ätbar svamp?

Peter

21 aug 2009 kl. 22:56

Är någon av dessa ståtliga svampar ätbara?

0

fler bilder?

Peter

21 aug 2009 kl. 22:58

fler bilder

0

Ett foto till

Peter

21 aug 2009 kl. 22:59

Ett till

0

Glad amatör

21 aug 2009 kl. 23:18

1:1 trolig ätbar

1:2 gallsopp?

1:3 flugsvamp

0

Helena i Lund

21 aug 2009 kl. 23:28

1:2 är väl en strävsopp? Jag trodde 1:1 var en gallsopp…. 1:3 ser lite rosig ut på foten, rodnande flugsvamp kanske?

0

Fritjof Gbg

21 aug 2009 kl. 23:28

1:2 strävsopp av nåt slag=ätlig
1:3 Gissar jag rodnande flugsvamp

0

Tony S

22 aug 2009 kl. 00:27

1 Gallsopp, oätlig
2 Björksopp el. närstående, går att äta men har ofta en oaptitlig konsistens och knappt någon smak.
3 Rodnande flugsvamp, avrådes p.g.a. förväxlingsrisk med giftiga flugsvampar.
4 Bittersopp, oätlig

M.a.o. jag skulle inte rekommendera någon av dem. Bättre lycka nästa gång i skogen ;)

0

Peter

22 aug 2009 kl. 00:45

tack

bild 1 o 4… var samma svamp.
De satt ihop.

0

Tony S

22 aug 2009 kl. 01:22

Ok, där ser man vad viktigt det är försöka återge rätt färger med kameran. På ena bilden gråbrun fot, på den andra rödaktig. Jag tycker iofs även att fotens nät är finare på bild4 än på bild1, men det är förmodligen en synvilla det med.

0

du behöve inte veta

3 dec 2009 kl. 23:57

nej det är dom inte. och jag hittade ingen fakta om svampar

0

Bo E

4 dec 2009 kl. 16:21

Strävsoppen och den rodnande flugsvampen (om det nu är den och inte en giftig art. De rodnar ofta vid fotbasen eller där masken gått i den, lite svårt att se på bilden) är ätliga som ARTER betraktat, men exemplar som är för gamla eller maskätna är aldrig att rekommendera av någon svamp.
Strävsopp är finfin att skiva och torka om den är maskfri.
Gott till svampsås nån vintermiddag…

0

klas jaederfeldt

5 dec 2009 kl. 00:28

rodnande flugsvamp är en ätlig och god svamp.
varför skall man avråda från att äta den för att den kan förväxlas med andra svampar,
det är väl som med all annan svamp att man inte skall äta något som man inte är säker på.
och kan man den , så är den en mycket god svamp.
jag måste här erkänna att det var först tredje gången i stekpannan som jag vågade äta den, det är hursomhelst något läskigt med ordet flugsvamp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone