1 Gallsopp, oätlig
2 Björksopp el. närstående, går att äta men har ofta en oaptitlig konsistens och knappt någon smak.
3 Rodnande flugsvamp, avrådes p.g.a. förväxlingsrisk med giftiga flugsvampar.
4 Bittersopp, oätlig
M.a.o. jag skulle inte rekommendera någon av dem. Bättre lycka nästa gång i skogen ;)
Strävsoppen och den rodnande flugsvampen (om det nu är den och inte en giftig art. De rodnar ofta vid fotbasen eller där masken gått i den, lite svårt att se på bilden) är ätliga som ARTER betraktat, men exemplar som är för gamla eller maskätna är aldrig att rekommendera av någon svamp.
Strävsopp är finfin att skiva och torka om den är maskfri.
Gott till svampsås nån vintermiddag…
rodnande flugsvamp är en ätlig och god svamp.
varför skall man avråda från att äta den för att den kan förväxlas med andra svampar,
det är väl som med all annan svamp att man inte skall äta något som man inte är säker på.
och kan man den , så är den en mycket god svamp.
jag måste här erkänna att det var först tredje gången i stekpannan som jag vågade äta den, det är hursomhelst något läskigt med ordet flugsvamp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.